چه زمانی باید آب مروارید را عمل کرد؟

آب مروارید یکی از شایع ترین مشکلات بینایی است که اغلب افراد به خصوص کسانی که بالای 65 سال هستند، با آن روبرو می شوند. یکی از مسائلی که این افراد با آن مواجه هستند؛ این است که معمولا در مورد زمان دقیق جراحی دچار ابهاماتی شده و دقیقا نمی دانند که چه زمانی بایستی جراحی آب مروارید انجام دهند. ساده ترین پاسخ شاید این باشد که: زمان مناسب برای جراحی وقتی است که آب مروارید کیفیت زندگی شما را تحت تاثیر خود قرار داده و عینک و لنز نیز دیگر نیازهای بینایی شما را برآورده نمی‌کنند. در همین راستا، ما قصد داریم در این مقاله به این سوال که دقیقا چه زمانی باید آب مروارید را عمل کرد؟ پاسخ دهیم. پس با ما همراه باشید

آب مروارید از چه زمانی شروع می شود؟

آب مروارید معمولا با گذشت زمان و در طی سال ها ایجاد می شود؛ در ابتدا این امکان وجود دارد که هیچگونه علائمی نداشته باشید. اما، با گذشت زمان و بروز چندین عامل می تواند به شما هشدار دهد که به چشم پزشک مراجعه کنید.

به لحاظ سنی وجود آب مروارید در افراد متفاوت است، برای مثال افراد 35 سال به بالا این امکان وجود دارد که با مشکلات چشمی از قبیل آب مروارید مواجه شوند. اما بیشتر کسانی که بین سنین 65 تا 75 سال سن دارند، اغلب به آب مروارید دچار شده و ناچار به جراحی خواهند بود. البته توجه داشته باشید یک سری شرایط و بیماری ها ممکن است باعث تشدید آب مروارید شده و این مشکل زودتر از معمول ظاهر شود. برای مثال افرادی که دیابت دارند، همچنین مواردی مانند سیگار کشیدن، بیماری های مادرزادی، ضربه، مسمومیت بعضی داروها و در معرض تشعشعات قرار گرفتن هم می تواند باعث فشار به چشم شده و در نتیجه موجب تشدید آب مروارید شوند.

چگونه آب مروارید را تشخیص دهیم؟

وجود برخی علائم مشخص می کند که آیا چشم های شما دچار آب مروارید شده است یا خیر. دو حالت وجود دارد: آب مروارید خفیف و جدی. به این معنی که ممکن است در ابتدا، زمانی که آب مروارید خفیف است، هیچ علامتی نداشته باشید و متوجه تغییرات چشم خود نشوید. یا همانطور که آب مروارید رشد می کند و به مرور زمان، می تواند باعث ایجاد تغییراتی در بینایی شما شود. برخی از این تغییرات که شما متوجه آن خواهید شد، شامل موارد زیر هستند:

چه زمانی باید آب مروارید را عمل کرد؟

  • دید به شکل تار یا ابری می شود.
  • رنگ ها محو و متفاوت دیده می شوند.
  • بینایی در شب با مشکل مواجه شده و کمتر خواهید دید.
  • لامپ ها، نور خورشید یا چراغ های جلو خیلی روشن دیده می شوند.
  • یک هاله در اطراف چراغ ها می بینید.
  • هر چیز را به صورت دو برابر می بینید. البته ممکن است با بزرگتر شدن آب مروارید این مشکل از بین برود.
  • مجبور به تغییر مداوم عینک خود می شوید.
  • به مرور زمان با مشکل کاهش بینایی موجه شوید.

چه زمانی آب مروارید باید عمل بشه؟

اکثر آب مرواریدها با افزایش سن ایجاد می شوند. اما فقط “داشتن” آب مروارید نباید به این معنی باشد که باید آن را جراحی و حذف کرد. معمولاً بسیاری از افراد مبتلا به آب مروارید علائم بصری ندارند که نیازی هم به جراحی نخواهد بود. اگر به شما گفته شود که آب مروارید دارید، اما این آب مروارید در فعالیت های روزمره شما تداخلی ایجاد نمی کند یا شما را از داشتن یک زندگی فعال و سازنده باز نمی دارد، ممکن است پزشک به شما بگوید که آب مروارید خفیف بوده و بایستی هر چند وقت یکبار معاینه و چکاپ صورت گیرد.

با این حال، اگر در خواندن مشکل دارید؛ در هنگام رانندگی نورها را به صورت پخش شده می‌بینید یا در انجام فعالیت های عادی زندگی خود مشکل دارید؛ ممکن است زمان آن رسیده باشد که به جراحی آب مروارید فکر کنید. به طور خلاصه، زمان مناسب برای برداشتن آب مروارید به بیمار و علائم او بستگی دارد.

چه زمانی باید آب مروارید را عمل کرد؟

آیا عمل آب مروارید هر دو چشم در یک روز انجام می شود؟

اگر فردی در هر دو چشم آب مروارید داشته باشد که هر دوی آنها نیاز به جراحی داشته باشد، این جراحی ها معمولا با فاصله چند هفته انجام می شود. معمولا توصیه نمی شود که جراحی آب مروارید دو چشم به صورت همزمان باشد. زیرا احتمال بروز عوارض در هر دو چشم وجود دارد. برای مثال احتمال عفونت وجود خواهد داشت که بهتر است در یک روز این جراحی صورت نگیرد.

جمع بندی

آب مروارید یکی از مشکلات بینایی است که معمولا در سنین بالا خود را نشان می دهد. با این حال بهتر است سالیانه توسط چشم پزشک معاینه شوید تا از این مشکل جلوگیری کنید. اما در صورتی که با مشکل آب مروارید مواجه شدید؛ زمان دقیق جراحی بایستی توسط پزشک مشخص شود. چرا که هر نوع آب مروارید نیاز به جراحی نخواهد داشت. معمولاً با شدت گرفتن آن و سنین بالا جراحی آب مروارید انجام می گیرد.