جراحی پیوند قرنیه مصنوعی دندانی ـ استخوانی چشم

به همت مرکز چشم پزشکی نیکان  مرحله اول عمل جراحی پیوند قرنیه مصنوعی دندانی ـ استخوانی چشم با موفقیت در این مرکز انجام شد.

این جراحی پیشرفته روز جمعه 7 بهمن ماه توسط دکتر مهران زارعی قنواتی فوق تخصص قرنیه، دانشیار گروه چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران باهمکاری دکتر سید علیرضا پرهیز، فوق تخصص جراحی فک و صورت و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران و دکتر سرمست، متخصص بیهوشی در مرکز چشم پزشکی نیکان انجام شد.

به گفته دکتر زارعی قنواتی عمل جراحی پیوند قرنیه مصنوعی دندانی در دو مرحله انجام می‌شود که مرحله اول شامل برداشتن دندان نیش همراه با مقداری از استخوان فک اطراف و برش دادن آن است. سپس سوراخی در این لایه برش خورده، حفر و استوانه اپتیکی ویژه ای در آن قرار داده می‌شود. این قطعه را به مدت سه تا چهارماه زیر پلک پایین چشم مقابل جاسازی می کنند تا یک بافت عروقی اطرافش تشکیل شود. همچنین در این مرحله روی قرنیه بیمار با بافت مخاط دهان پوشانده می شود.

در مرحله دوم ترکیب قرنیه و دندان که اطراف آن بافت همبند رشد کرده است را با ایجاد برش روی پلک خارج می‌کنیم.سپس با ایجاد برشی در مرکز قرنیه بیمار، مقداری از استوانه داخل چشم و ترکیب دندان و قسمت خارجی استوانه روی قرنیه قرار می‌گیرد و به عنوان پروتز قرنیه چشم عمل خواهد کرد.

این جراحی برای افراد نابینا به دلیل کدورت قرنیه همراه با مشکلات شدید سطح چشم مانند خشکی چشم و  موارد  ناشی از سوختگی های حرارتی و شیمیایی و بیماری های خودایمنی نظیر  سندروم استیونس جانسون قابل انجام می باشد.