جراحی همزمان پیوند قرنیه و ویترکتومی

جراحی همزمان پیوند قرنیه و ویترکتومی

پیوند قرنیه و ویترکتومی هرکدام به تنهایی جزء جراحی های سنگين و ماژول به حساب می‌آیند عمدتا انجام این دو جراحي به صورت هم‌زمان توصیه نمی‌شود، ولی در برخی از بیماران لازم است که جراحي پیوند قرنیه و ویترکتومی(جراحی شبکیه) با هم صورت گیرد. در ادامه بیشتر به این موضوع می‌پردازیم.

جراحی هم‌زمان دکتر حامد قاسمی و دکتر محمد زارعی

این مصاحبه در اینستاگرام کلینیک چشم پزشکی نیکان موجود می‌باشد و می‌توانید از طریق لینک زیر به صورت کامل مشاهده کنید.

ویترکتومی (جراحی شبکیه)

در جراحی شبکیه لازم است که جراح دید خوبی از شبکیه و سگمان خلفی داشته باشد و این دید زمانی امکان پذیر خواهد بود که ساختار جلویی چشم همانند قرنیه و عدسی شفافیت کافی را داشته باشند.در صورتی که این شفافیت وجود نداشته باشد عملا انجام جراحي شبکیه امکان پذیر نخواهد بود و متخصصین سگمان قدامی و قرنیه با قرار دادن قرنیه شفاف بر روی چشم شرایط عمل را فراهم می‌کنند.

عمل شبکیه یک روند درمانی است که امکان دارد چند ماه تا چند سال طول بکشد و در طی درمان عمل‌های دیگر نیز انجام گيرد

چه زمانی انجام هم‌زمان این دو جراحی توصیه می‌شود؟

اين جراحي ها بسیار بزرگ هستند و ترجیح متخصصان براین است که به صورت هم‌زمان انجام نشوند، اما در برخی بیماران با شرایط خاص که فقط در این حالت دید جراح به فیلد جراحی بهتر است توصیه می‌شود.

این جراحی سه قسمت دارد:
1. در ابتدا فوق تخصص قرنیه شروع به کار می‌کند و قرنیه مصنوعی را در چشم بیمار قرار ميدهد
2. سپس فوق تخصص شبکیه جراحي شبکیه و زجاجیه را انجام می‌دهد.و امكان دادرد 4 الی 5 ساعت این جراحي زمان ببرد.
3. در انتها متخصص قرنیه پیوند قرنیه اصلی را انجام می‌دهد.

در برخی مواقع به دلیل اینکه هم سگمان خلفی و هم سگمان قدامی مشکلات عمده‌ای دارند و جراح و متخصص شبکیه دید نامناسبی نسبت به سگمان خلفی دارد با وجود تمام عکس برداری‌ها و سونوگرافی‌ها ارزیابی دقیقی قبل از عمل صورت نمی‌گیرد.

ارزیابی دقیق زمانی انجام می‌شود که جراح می‌تواند خود شبکیه را ببیند، حتی ممکن است نیاز به جراحی‌های دیگر نیز باشد.

معيار هاي انتخاب جراح

بر اساس نظر متخصصین بهتر است بیمار قبل از جراحی در انتخاب جراح خود دقت کند، پزشکی را انتخاب كند که بتواند به آن اعتماد و خودش را دست آن بسپارد.

در طول درمان ، صبر و همکاری بين پزشک، بیمار و همراهان بیمار بسیار حائز اهميت است و اين همکاری موجب راحتی و رضایت طرفین خواهد شد.