آیا عمل بلفاروپلاستی برگشت دارد؟

آیا عمل بلفاروپلاستی برگشت دارد؟

بلفاروپلاستی نوعی جراحی است که افتادگی پلک را ترمیم می کند و ممکن است شامل برداشتن پوست، ماهیچه و چربی اضافی باشد. با بالا رفتن سن، پلک های شما به طرف پایین کشیده می شود و ماهیچه های حمایت کننده از آنها تضعیف می شوند. در نتیجه، چربی اضافی ممکن است در بالا و زیر پلک شما جمع شود و باعث افتادگی ابروها، افتادگی پلک های فوقانی و کیسه های زیر چشم شما شود.

این معضل علاوه بر این که شما را مسن‌ تر نشان می‌ دهد، افتادگی شدید پوست اطراف چشم ‌ها می‌ تواند به‌ ویژه دید جانبی (دید محیطی) را در قسمت ‌های بالایی و بیرونی میدان دید شما کاهش دهد. در مقابل عمل بلفاروپلاستی می تواند این دسته از مشکلات بینایی را کاهش داده یا از بین ببرد و چشمان شما را جوان تر و هوشیارتر نشان دهد.

برای کمک به تصمیم گیری نهایی در خصوص اینکه آیا بلفاروپلاستی برای شما مناسب است یا خیر، بدانید که به صورت واقع بینانه چه انتظاراتی باید داشته باشید. همچنین باید از میزان احتمال برگشت چشم به حالت پیش از عمل نیز اطلاعات کاملی کسب کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی احتمال بازگشت عمل بلفاروپلاستی بپردازیم.

آیا عمل بلفاروپلاستی برگشت پذیر است؟

بازگشت در عمل بلفاروپلاستی می ‌تواند به دو دلیل صورت گیرد. اولین مورد به حالت طبیعی شل شدن پوست به دلیل افزایش سن مربوط است. چرا که با بالا رفتن سن تقریباً محال است که بتوان جلوی افتادگی پوست را گرفت. به همین دلیل احتمال بازگشت پوست چشم به حالت قبل از عمل بلفاروپلاستی همواره وجود دارد و مخصوصاً بر اثر کهولت سن تشدید نیز می شود.

البته به دلیل زمان بر بودن پروسه افزایش سن و بازگشت پوست به حالت اولیه قبل از عمل، این امیدواری وجود دارد که شاید مجدداً چشم به حالت قبل از عمل بلفاروپلاستی دچار نشود. با این حال همچنان امکان بازگشت چشم به حالت پیش از عمل بلفاروپلاستی وجود دارد. در حالت دوم در موارد نادر، بیماران درخواست می کنند که نتایج این عمل معکوس شود. این امر می تواند دلایل مختلفی داشته باشد.

آیا عمل بلفاروپلاستی برگشت دارد؟

برای مثال برخی از افراد ترجیح می دهند که چشمانی مونولید داشته باشند. خوشبختانه این روش می تواند معکوس شود. این کار با برداشتن چین بخیه شده انجام می شود. چشم پزشک جراح تزریقات زیر پوست چشمی انجام می‌ دهد تا اطمینان حاصل شود که پلک دوباره مانند قبل چروک نمی شود.

در بیشتر موارد این نوع از بازگشت عمل بلفاروپلاستی که با دستکاری پزشک همراه است، هیچ جای زخم اضافی باقی نمی گذارد. البته چند خطر و محدودیت جراحی وجود دارد که باید از آن ها آگاه باشید. برای مثال با چین خوردگی عمده پوست ممکن است در معرض تورم پوستی باشید، یا زمان بهبودی شما طولانی شود. در این حالت فضای بین مژه ها و ابروهای شما کاهش می یابد که می تواند کل چهره را تغییر دهد. بنابراین مهم است بدانید که همیشه خطری نیز وجود دارد.

عمل بلفاروپلاستی دائمی است؟

نتایج جراحی بلفاروپلاستی به صورتی طراحی شده است که دوام طولانی داشته باشد. با این وجود همان گونه که در قسمت قبل اشاره شد با گذشت زمان خاصیت ارتجاعی پوست و کیفیت عضلات زیرین چشم شما در پاسخ به افزایش سن و سایر عوامل محیطی تغییر خواهد کرد.

به همین دلیل اطبای چشم پزشک توصیه می کنند که بیماران پوست اطراف چشم خود با مرطوب کننده های معمول و در برابر آفتاب محافظت کنند، تا نتایج جراحی پلک خود را تا حد امکان حفظ کنند. با این وجود هیچ تضمینی وجود ندارد که بتوان به صورت مادام العمر و دائمی نتایج عمل بلفاروپلاستی را مشاهده کرد.

عمل بلفاروپلاستی چقدر ماندگاری دارد؟

نتایج عمل بلفاروپلاستی معمولاً بین ۵ تا ۷ سال باقی خواهند ماند. برای مثال بلفاروپلاستی پلک پایین به ندرت نیاز به تکرار دارد. بنابراین اگر متوجه شدید که پلک‌ هایتان به مرور زمان دوباره شروع به افتادگی می ‌کنند ممکن است پزشک به جای جراحی مجدد پلک، انجام عمل لیفت ابرو را توصیه کند.

جمع بندی نهایی

اگر افتادگی پلک به دلیل ضعف عضلانی آزارتان می دهد، شما کاندیدای خوبی برای بلفاروپلاستی هستید. همچنین اگر از عارضه هایی همچون پف چشم، وجود کیسه های سنگین زیر چشم و پوست یا چربی اضافی اطراف پلک چشم یا افتادگی پلک خود رنج می برید، می توانید از بلفاروپلاستی نیز بهره مند شوید. به هر حال در نهایت این چشم پزشک است که با معاینه پوست، وضعیت صورت و پلک های شما را طی یک مشاوره تخصصی تعیین می کند، که آیا جراحی پلک برای شما انتخاب مناسبی است یا خیر.

برای دریافت خدمات چشم پزشکی کافیست با ما تماس بگیرد. مرکز چشم پزشکی نیکان آماده ارائه خدمات زیبایی چشم به شما عزیزان می باشد.