(PRK)عمل پی آر کی چشم

(PRK)عمل پی آر کی چشم

در حال حاضر در جهان چشم پزشکی به منظور درمان نقیصه های معمول چشم همچون دوربینی، نزدیک بینی یا آستیگماتیسم از عمل های جراحی پی آر کی لیزیک و یا لازک استفاده می‌شود. در میان این سه مورد اما عمل پی آر کی از قدمت بسیار بالاتری برخوردار است و در واقع به عنوان نخستین عمل به رسمیت شناخته شده جهان برای برداشتن عینک و درمان نقیصه های مربوط به چشم می باشد. در ادامه تکامل عمل پی آر کی بود که سایر عمل های جراحی همچون لیزیک به جهانیان معرفی شد. بنابراین ممکن است عمل پی آر کی به عنوان یک فرآیند با قدمت بالا در دنیای چشم‌پ زشکی شناخته شود اما به علت داشتن مزایای خاص خود و البته برداشتن تعدادی از محدودیت‌هایی که سایر عمل‌ های جراحی همچون لیزیک و لازک با آن دست و پنجه نرم می کنند، می‌تواند به عنوان یک گزینه ایده‌آل برای بسیاری از متقاضیان حذف عینک باشد. همچنان درصد بسیار بالایی از کشورهای مختلف جهان از دول جهان سوم تا صنعتی در کلینیک های چشم پزشکی خود عمل پی آر کی را نه تنها به رسمیت شناخته بلکه آن را روزبه‌روز بازنشر می دهند. به همین دلیل است که عمل پی آر کی به عنوان یک راه نجات در بسیاری از مواقع شناخته می شود. در ادامه با ما همراه باشید تا از صفر تا صد با این قدیمی ترین عمل برداشتن عینک و حذف نقیصه های چشمی آشنا گردید. آنچه در ادامه می خوانیم.

تاریخپه پیدایش عمل پی آر کی

عمل جراحی کراتکتومی فوتورفرکتیو یا PRK، اولین نوع جراحی اصلاحی چشم بود که از لیزر به جای تیغه برای برداشتن بافت قرنیه استفاده شد. اگرچه لیزر اگزایمر در اوایل دهه ۱۹۷۰ ساخته شد و در اوایل دهه ۱۹۸۰ برای استفاده در چشم استفاده شد، اما سازمان غذا و داروی آمریکا FDA استفاده از آن را تا سال ۱۹۹۵ برای جراحی اصلاحی چشم PRK تایید نکرد. PRK در ابتدا برای درمان نزدیک بینی ابداع شد. دستکاری قرنیه با لیزر برای انجام اصلاحات بعدی در این فناوری به جراحان اجازه داد تا بیماران مبتلا به دوربینی یا نزدیک بینی و آستیگماتیسم را نیز درمان کنند. برخلاف روش لیزیک که هنوز توسعه نیافته بود، نیازی به ایجاد فلپ در قرنیه ندارد. در عوض، لیزر مستقیماً روی سطح قرنیه اعمال می شود. در نتیجه، بهبودی پس از عمل جراحی اصلاحی چشم PRK نسبتا طولانی و ناراحت کننده است اما مزایای خاص خود را نیز به دنبال دارد. به دنبال توسعه لیزیک، روشی که به بیماران اجازه می داد بینایی خود را بدون نیاز به بهبودی طولانی مدت پس از جراحی اصلاح کنند، جایگاه PRK دستخوص تغییر شد و کمتر از لیزیک رایج شد. در واقع، تنها ده سال پس از تایید اولیه FDA، جراحی اصلاحی چشم PRK آرام آرام جایگاه خود را در میان روش های درمان اصلاح جراحی چشم به دست آورد.

جراحی کراتکتومی فتورفرکتیو (PRK) چشم چیست؟

کراتکتومی فوتورفرکتیو (PRK) یک جراحی لیزری چشم است که به طور خاص به عنوان یک نوع جراحی انکساری شناخته می شود. مشکل انکساری جایی است که چشمان شما نور را به درستی خم نمی کند و شما را از دیدن محیط اطراف در بهترین حالت خود باز می دارد. این احتمال وجود دارد که بعد از PRK دیگر نیازی به عینک یا لنزهای تماسی خود نداشته باشید، یا حداقل فقط برای فعالیت های خاصی مانند مطالعه یا رانندگی در شب تا پایان عمر دچار مشکل نشوید. در واقع PRK اولین جراحی انکساری لیزری بود که توسط FDA تایید شد و بیش از ۲۴ سال است که انجام می شود. تفاوت PRK با لیزیک در این است که قبل از بازسازی قرنیه با لیزر اگزایمر هیچ فلپ بافتی ایجاد نمی شود.

(PRK)عمل پی آر کی چشم

این امر باعث می شود PRK گزینه خوبی برای بیمارانی باشد که ممکن است قرنیه آنها برای لیزیک بیش از حد نازک باشد، یا دارای انحنایی باشد که ممکن است ایجاد فلپ را ناامن کند. PRK همچنین ممکن است درمان بهتری برای بیماران مبتلا به خشکی چشم متوسط باشد. ایجاد فلپ قرنیه با لیزیک باعث ایجاد خشکی موقتی چشم می شود که می تواند خشکی چشم قبلی را بدتر کند. از آنجایی که PRK شامل ایجاد فلپ قرنیه نمی شود، با توجه به خشکی چشم، احتمال بهبودی سریع تری وجود دارد. PRK را می توان برای درمان نزدیک بینی، دوربینی و آستیگماتیسم استفاده کرد. PRK برای بسیاری از بیماران یک جایگزین ایمن و قابل دوام برای لیزیک است.

پی آر کی چه نقیصه هایی را می تواند برطرف کند؟

مشکلات بینایی ناشی از شکل عدسی که منجر به شکستن نادرست نور بر روی شبکیه می شود. این امر باعث می شود مغز یک تصویر را نامشخص پردازش کند. انواع عیوب انکساری عبارتند از:

• نزدیک بینی
• دوربینی
• آستیگماتیسم (نقص در چشم یا عدسی).
• پیرچشمی (دوربینی به دلیل افزایش سن).

افراد مبتلا به نزدیک بینی، ممکن است بتوانند اجسام نزدیک را به وضوح ببینند، اما هنگام تلاش برای دیدن اجسامی که در فاصله دور هستند، دید تاری را تجربه می کنند. روش PRK می تواند به شفاف سازی اجسام دور کمک کند. دوربینی باعث می شود که افراد به وضوح اجسام دور را ببینند، اما هنگام تلاش برای تمرکز روی اشیاء نزدیک، دید تاری را تجربه می کنند. هر دو نوع عارضه می تواند باعث سردرد و خستگی چشم شوند. PRK این پتانسیل را دارد که به برطرف کردن تمام علائم فوق در مورد دوربینی بپردازد. افراد مبتلا به آستیگماتیسم ممکن است قادر به دیدن اشیا به وضوح در هر فاصله ای نباشند. این می تواند منجر به ظهور یک شعله ی دنباله دار مانند در اطراف نورها و همچنین سردرد و خستگی چشم شود. PRK شکل قرنیه را اصلاح می کند و در نتیجه علائم این بیماری را از بین می برد.

شرایط انجام عمل PRK چیست؟

اگر خشکی چشم یا قرنیه نازک دارید و می خواهید جراحی انکساری انجام دهید، PRK ممکن است انتخاب خوبی برای شما باشد. زیرا در صورت داشتن این شرایط، برخی از انواع دیگر جراحی انکساری مانند لیزیک توصیه نمی شود. همچنین، اگر سبک زندگی یا شغل بسیار فعالی دارید، PRK ممکن است گزینه بهتری نسبت به لیزیک یا روش های مشابه برای شما باشد. این به این دلیل است که PRK مانند لیزیک و جراحی های مشابه شامل بریدن فلپ در قرنیه شما نمی شود. اگر بسیار فعال هستید، ممکن است به طور تصادفی فلپ قرنیه را از جای خود خارج کنید و مشکلاتی ایجاد کنید. برخی از افرادی که در حین جراحی آب مروارید از لنزهای خاصی در چشم خود استفاده می کنند ممکن است برای تنظیم دقیق بینایی خود PRK انجام دهند. چشم پزشک شما می تواند در مورد سایر شرایطی که ممکن است شما را از انجام PRK باز دارد با شما صحبت کند. برای تعیین اینکه آیا شما کاندید PRK هستید یا خیر، چشم پزشک چشم های شما را معاینه می کند. مهم ترین سر فصل های معاینه انجام شده عبارتند از :

• سلامت کلی چشم شما بررسی خواهد شد.
• اندازه گیری قرنیه شما انجام خواهد شد.
• اندازه مردمک چشم شما بررسی خواهد شد.
• عیوب انکساری شما اندازه گیری می شود.

چه کسی کاندیدای ایده آل عمل PRK محسوب می شود ؟

برای اینکه کاندیدای مناسبی برای PRK باشید، چشمان شما باید از سلامت خوبی برخوردار باشند. نمره چشم همچنین باید حداقل برای یک سال پایدار باشد تا واجد شرایط باشید. همچنین، اگر قرنیه نازکی دارید و نمی توانید لیزیک انجام دهید، احتمالاً واجد شرایط PRK هستید، زیرا نیازی به برداشتن بافت قرنیه زیادی ندارد. همچنین باید در محدوده انکساری که PRK می تواند اصلاح کند، باشید که در مشاوره اولیه مشخص می شود. نباید آب مروارید، گلوکوم یا بیماری های مشابه چشمی داشته باشید. از آنجایی که هیچ فلپی در PRK ایجاد نمی شود، اغلب برای افرادی که بافت قرنیه بسیار نازکی دارند توصیه می شود. این سبک از جراحی چشمی می تواند برای کسانی که چشم های خشک دارند انتخاب خوبی باشد، زیرا روش فلپ گاهی اوقات علائم خشکی چشم را بدتر می کند. PRK ممکن است گزینه بهتری برای افرادی باشد که در معرض خطر بیشتر آسیب چشم هستند، مانند ورزش یا مشاغل خاص. ضربه ناگهانی به چشم می تواند فلپ را حتی پس از بهبودی جابجا کند. کاندید های خوب برای جراحی بینایی با لیزر باید معیارهای خاصی را رعایت کنند، مانند داشتن سلامت کلی چشم. همچنین توجه به این نکته مهم است که PRK از عارضه پیرچشمی مرتبط با افزایش سن که از حدود ۴۰ سالگی شروع می ‌شود، پیشگیری نمی ‌کند. برای اکثر افرادی که پس از PRK به پیرچشمی مبتلا می ‌شوند، استفاده از عینک مطالعه برای کار های روزمره ساده ‌ترین راه ‌حل است. در یک کلام برای اطلاع از اینکه آیا شما کاندید خوبی برای انجام عمل PRK هستید، باید برای معاینه جامع چشم، به چشم پزشک مراجعه کنید. پزشک بررسی می کند تا این اطمینان حاصل شود که متقاضی همه معیارها را دارد و سپس به وی مشورت می دهد تا تصمیم بگیرید که آیا PRK برای او مناسب است یا خیر. در کل برای داشتن PRK، باید شرایط خاصی را رعایت کنید:

• شما باید ۱۸ سال یا بیشتر داشته باشید (در حالت ایده آل، بالای ۲۱ سال، زمانی که احتمال تغییر بینایی بیشتر است).
• نمره چشمی شما نباید در سال گذشته تغییر کرده باشد.
• عیوب انکساری شما باید با PRK درمان شود.
• قرنیه شما باید سالم باشد و سلامت کلی چشم شما باید به طور کلی خوب باشد.
• شما باید انتظارات واقع بینانه ای در مورد آنچه که PRK می تواند و نمی تواند برای شما انجام دهد داشته باشید.

چه کسی کاندیدای ایده آل عمل PRK محسوب نمی شود ؟

در نقطه مقابل افراد واجد شرایط، مشکلاتی نیز هستند که می توانند مانع انجام عمل پی آر کی شده و به گونه ‌ای میان فرد و عمل جراحی مذکور قرار بگیرند. اما باید به این نکته توجه کرد که جواز ممنوعیت انجام عمل پی آر کی برای متقاضی تنها توسط چشم پزشک متخصص صادر می‌ شود و مشورت با پزشک متخصص است که تعیین کننده واجد شرایط بودن یا نبودن متقاضی برای انجام عمل پی آر کی است. از جمله مواردی که می تواند موجبات ممنوعیت عمل پی آر کی را برای بیماران و متقاضیان این نوع خاص از جراحی چشمی رقم بزنند عبارتند از :

• افراد مبتلا به گلوکوم پیشرفته
• زنان حامله
• مادران در حال شیردهی
• افراد با سابقه ابتلا به آب مروارید
• افراد با تاریخپه ابتلا به عفونت چشم، سندرم خشکی چشم یا بلفاریت
• وجود جای زخم در چشمان
• عیوب انکساری ناپایدار و مدام در حال تغییر
• وجود آسیب یا بیماری قرنیه
• وجود یک بیماری زمینه ای که بر بهبودی تأثیر می گذارد، مانند یک آلرژی یا دیابت کنترل نشده.

مزایا و جنبه های مثبت کراتکتومی فوتورفرکتیو (PRK) چیست؟

لازم است که قبل از عمل مذکور با پزشک جراح خود در مورد خطرات و مزایای PRK (جراحی انکساری نوری چشم) به صورت مفصل صحبت کنید. مهم ترین مزایای عمل پی آر کی عبارتند از :

• PRK می تواند به طور دقیق نزدیک بینی را اصلاح کند. تقریباً ۹۰ درصد از بیماران PRK یک سال پس از جراحی دید ۲۰/۲۰ بدون عینک یا لنز دارند. همچنین این مقدار بیش از ۹۵% در افراد دارای ۲۰/۴۰ یا بهتر (بدون عینک یا تماسی) هستند.

• PRK ممکن است در بیماران خاص با قرنیه نازک ‌تر یا با بی‌ نظمی سطح قرنیه نسبت به لیزیک ارجح باشد زیرا PRK بافت قرنیه کمتری را نسبت به جراحی لیزیک مشابه دستکاری می‌ کند.

• PRK از نظر فنی ساده تر از لیزیک است و از همان سیستم های لیزر درمانی مدرن استفاده می کند. به همین دلیل برخی از جراحان انکسار PRK را به لیزیک ترجیح می دهند.

• هیچ میکروکراتوم (تیغه) یا لیزر اضافی برای ایجاد فلپ در قرنیه وجود ندارد. در عوض، لایه‌های قرنیه با دقت برداشته می‌شود و قرنیه به نسبت دیگر روش های جراحی چشمی بیشتر دست‌ نخورده باقی می ‌ماند که برای افرادی که قرنیه نازک‌ تری دارند مفید است.

• از آنجایی که هیچ فلپی برای بهبودی وجود ندارد، بهبود سریع اعصاب قرنیه روند سریعی دارد که می تواند خشکی چشم را پس از جراحی به حداقل برساند.

• افرادی که قرنیه شکل غیرعادی دارند پس از PRK سریع تر بهبود می یابند.

• اگر پس از PRK عفونت یا ضربه چشمی وجود داشته باشد، اصولا فلپ قرنیه برای جابجایی وجود ندارد پس جای نگرانی نیز از این جهت وجود ندارد.

معایب و جنبه های منفی عمل کراتکتومی فوتورفراکتیو (PRK) چیست؟

همه جراحی ها بدون استثنا شامل خطراتی هستند و کراتکتومی فوتورفرکتیو نیز تفاوتی ندارد. مهم ترین معایب عمل پی آر کی عبارتند از :

• وجود جای زخم روی قرنیه
• تاخیر در بهبودی
• به ندرت، بیماران بینایی بدتر یا حتی نابینایی را تجربه کرده اند.
• بهبودی از PRK ۷ تا ۱۰ روز طول می کشد که به طور قابل توجهی بیشتر از لیزیک است. این امر بدان معنی است که شما باید مرخصی از محل کار بگیرید.
• اصلاحات بیش از حد و اصلاحات نادرست در PRK به اندازه لیزیک رایج است، بنابراین با انتخاب یک روش بر دیگری از ابتلا به مسائل جانبی مشترک بین دو عمل فوق جلوگیری نخواهید کرد.
• خطر ابتلا به تیرگی در قرنیه بیشتر است، و نیاز به تجویز قطره کورتیزون برای چهار ماه پس از جراحی PRK وجود دارد.
• عوارض جانبی مرتبط با انجام PRK وجود دارد. اینها ممکن است تا شش ماه پس از عمل رخ دهند، اما معمولاً از بین می روند. بسیار نادر است که عوارض جانبی دائمی شود، اما برای تعداد کمی از بیماران این اتفاق افتاده است. در غیر این صورت، اکثر افرادی که عوارض جانبی را تجربه می کنند، به شدت تحت تاثیر قرار نمی گیرند. اگرچه آنها می توانند تحریک کننده باشند، اما علائم در نهایت خود به خود از بین می روند.
• نتیجه کاملاً قابل پیش‌بینی نیست. تعداد کمی از بیماران ممکن است برای دستیابی به بهترین دید خود به عینک یا جراحی اضافی نیاز داشته باشند.

چه مراقبت هایی قبل از جراحی PRK لازم است که انجام شود ؟

پزشک جراح به شما در مورد نحوه استفاده از دارو، از جمله داروهایی که در صورت وجود، باید مصرف آن قبل از جراحی شروع شود، راهنمایی لازم را دارد. اگر از لنزهای تماسی استفاده می کنید، چشم پزشک همچنین به شما دستور می دهد که چه زمانی استفاده از لنزهای تماسی خود را متوقف کنید. شما باید ترتیبی دهید که در روز عمل جراحی، شخصی شما را به مراکز درمان برساند، زیرا بعد از عمل نمی توانید خودتان رانندگی کنید. در صبح روز جراحی، می توانید صبحانه خود را طبق معمول بخورید، اما باید مصرف کافئین خود را محدود کنید. یک فنجان قهوه یا چای خوب است، اما بیشتر از آن توصیه نمی شود. می توانید دوش بگیرید، اما لطفا از هیچ عطر، ادکلن، افترشیو، اسپری دئودورانت، آرایش، کرم دور چشم، لوسیون صورت، اسپری مو یا ژل مو استفاده نکنید. شما می توانید هر دارویی را که به طور معمول مصرف می کنید، مصرف کنید، مگر اینکه دکتر جراح توصیه دیگری داشته باشد. در روز جراحی لباس گرم و راحت بپوشید، ترجیحاً لباسی که پس از بازگشت به خانه بعد از جراحی بتوانید در رختخواب بپوشید. لطفاً در قرار ملاقات خود از جواهرات استفاده نکنید و اشیاء قیمتی به همراه نداشته باشید. اگر موهای بلندی دارید، لطفاً آن را کوتاه کرده یا به شکل دیگری در پشت سر خود قرار دهید تا به هیچ عنوان مزاحم کار دکتر نباشد.

چه مراقبت هایی پس از جراحی PRK لازم است که انجام شود ؟

پس از PRK، بیماران می توانند انتظار برخی از ناراحتی ها و مشکلات مربوط به حساسیت به نور را داشته باشند. این طبیعی است و مهم است که بیماران پس از جراحی استراحت کنند و از لمس چشمان خود اجتناب کنند. این امر به بهبودی بدون مشکل کمک می کند. مهم ترین مراقبت های بعد از عمل پی آر کی عبارتند از :

• پس از PRK از خستگی چشم خودداری کنید. در ۲۴ ساعت اول پس از PRK، مهم است که بیماران از هرگونه فعالیتی که ممکن است منجر به خستگی چشم شود اجتناب کنند. این امر شامل کتاب خواندن، استفاده از رایانه، تماشای تلویزیون یا فیلم و غیره است. با استراحت دادن به چشمان خود در روز اول، روند کلی بهبودی خود را تسریع خواهید بخشید.
• طبق دستورالعمل تجویز شده پزشک از محافظ چشم استفاده کنید. به بیماران جراحی انکساری محافظ چشم داده می شود تا بعد از جراحی از آنها استفاده کنند. این عینک محافظ از مالش چشم های بیماران و سایر تماس های اتفاقی جلوگیری می کند. آنها همچنین به جلوگیری از ورود ذرات معلق به چشم کمک می کنند. حتما از این محافظ های چشم بر اساس دستور جراح خود استفاده کنید.
• طبق دستور از قطره چشمی دارویی استفاده کنید. به منظور جلوگیری از عفونت و اطمینان از بهبودی مناسب، به بیماران PRK اغلب قطره‌های چشمی دارویی داده می‌شود که به آنها آموزش داده می ‌شود که پس از جراحی از آنها استفاده کنند. حتماً پس از انجام عمل از این قطره ها طبق دستور استفاده کنید.
• وقتی بیرون از منزل هستید از عینک آفتابی استفاده کنید. حساسیت به نور پس از هر نوع جراحی چشم بسیار رایج است. به منظور رفع مشکلات مربوط به حساسیت به نور، ایده خوبی است که در خارج از منزل از عینک آفتابی استفاده کنید و از قرار گرفتن در معرض نورهای روشن در داخل خانه خودداری کنید. کلاه لبه دار نیز برای مقابله با این نوع مسائل مفید است.
• طبق برنامه در وقت های از پیش تعیین شده مجددا به پزشک مراجعه کنید. یک سری ویزیت های بعدی پس از PRK انجام می شود تا جراح چشم شما بتواند پیشرفت بهبودی شما را کنترل کند و هر گونه نگرانی را در صورت بروز برطرف کند. حتماً در همه این جلسات شرکت کنید تا بتوانید در مورد بهبودی خود صحبت کنید تا جراح چشم شما بتواند برای هر مشکلی که داشته اید مشاوره تخصصی ارائه دهد.
• اشک مایع را همیشه با خود حمل کنید. خشکی چشم یک عارضه جانبی رایج PRK در ماه‌های بعد از جراحی است. سوزش و خارش چشم ها می تواند آزاردهنده باشد، اما خوشبختانه می توانید از اشک مایع برای مدیریت این مسائل استفاده کنید. همیشه قطره های روان کننده چشم را همراه خود داشته باشید، زیرا این قطره ها می توانند کمک واقعی در هنگام خشکی چشم باشند. علاوه بر این، باید از حضور در محیط های پر گرد و غبار، بادخیز و پر از دود در هفته های اولیه بهبودی خودداری کنید، زیرا این شرایط می تواند باعث تسریع خشکی چشم شود.

جراحی چشم PRK چگونه انجام می شود ؟

خود این عمل فی نفسه حدودا ۱۰ دقیقه طول می کشد و به صورت تخمینی برای هر چشم حدود ۲-۳ دقیقه طول می کشد. این روش تحت بی حسی قطره چشم و یک داروی آرامش بخش انجام می شود. در طول عمل PRK فشار خفیفی را احساس خواهید کرد اما دردی احساس نمی کنید. ابتدا یک ماده بی حس کننده قوی روی لایه سطحی قرنیه (اپیتلیوم) اعمال می شود تا این سلول های سطحی شل شوند. سپس لایه اپیتلیال با استفاده از ابزار دستی برداشته یا به محل مورد نظر منتقل می شود. در ادامه گام های طی شده در طول عمل جراحی پی آر کی عبارتند از:

(PRK)عمل پی آر کی چشم

• مرحله 1: آماده سازی لایه
یک محلول الکل رقیق شده روی قرنیه اعمال می شود تا لایه اپیتلیال (سطح) آن نرم و حل شود.
• مرحله 2: حذف لایه
سپس لایه اپیتلیال برداشته می شود یا با استفاده از ابزار دستی به پهلو منتقل می شود. برس Amoils معمولاً استفاده می شود زیرا به طور ویژه طراحی شده است تا بتواند این لایه را در چند ثانیه حذف کند.
• مرحله 3: تمرکز دستگاه روی چشم
هنگامی که لایه اپیتلیال شما برداشته شد، از شما خواسته می شود که روی یک نور قرمز کوچک چشمک زن تمرکز کنید. تا جایی که می توانید روی این نور تمرکز کنید.
• مرحله 4: روش لیزر
وقتی تمرکز دارید، جراح شما لیزر اگزایمر را اعمال می کند و عمل PRK را آغاز می کند. لیزر اگزایمر دستگاهی است که می تواند دو کار مهم را انجام دهد: تصحیح عیوب انکساری چشم و تغییر شکل قرنیه. لیزر برای تراشیدن بافت قرنیه با هدف اصلاح دید شما استفاده می شود. این کار را در عرض چند ثانیه انجام می دهد و عیب انکساری را اصلاح می کند و بینایی شما را نسبت به قبل بهبود می بخشد.
• مرحله 5: بهبودی اولیه
بلافاصله پس از استفاده از لیزر، جراح شما اسفنجی را با دارویی به نام Mitomycin-C که MMC نیز نامیده می شود، روی قرنیه شما اعمال می کند. MMC به بهبودی کمک می کند و همچنین خطر ایجاد زخم روی قرنیه شما را کاهش می دهد، که می تواند خطر ایجاد دید مه آلود را پس از عمل PRK افزایش دهد. پس از استفاده از MMC، جراح لنز تماسی بانداژی را روی چشم شما قرار می دهد. این باند به کاهش ناراحتی و تسریع روند بهبودی کمک می کند.
• مرحله 6: محافظت از چشم
در نهایت، یک لنز بانداژ محافظ روی چشم قرار داده می شود تا اپیتلیوم ظرف چند روز بهبود یابد. لنز تماسی بانداژ حدود پنج تا هفت روز پس از عمل PRK برداشته می‌شود. شما می توانید انتظار داشته باشید که بیشتر یا تمام تحریکات چشمی و ناراحتی ها پس از برداشتن لنز بانداژ ناپدید شوند.
• مرحله 7: دارو درمانی
پس از جراحی، قطره های چشمی حاوی استروئید و آنتی بیوتیک دریافت خواهید کرد. اینها از عفونت جلوگیری می کنند، تورم را کاهش می دهند و به بهبودی کمک می کنند.

چه دستورالعمل هایی در دوران نقاهت عمل PRK ارجعیت دارد؟

چرت زدن چند ساعت بلافاصله بعد از PRK مهم است. هنگامی که قطرات بی‌حسی از بین می‌روند، احتمالاً مقداری درد، احساس «جسم خارجی در چشم» و سوزش خفیف را تجربه خواهید کرد. چرت زدن در چند ساعت اول به دفع کردن بدترین ناراحتی کمک می کند. اپیتلیومی که برداشته شده است در عرض یک هفته خود به خود رشد می کند و سپس چشم پزشک می تواند تماس بانداژ را خارج کند. در طول یک تا دو هفته اول، همچنان تاری دید و حساسیت به نور اضافی خواهید داشت. جراح قطره های چشمی ضد التهابی و آنتی بیوتیکی را برای استفاده در دوران نقاهت تجویز می کند.

همچنین برای کمک به مبارزه با علائم خشکی چشم باید چندین ماه پس از PRK از قطره های چشم روان کننده استفاده کنید. در کل ایده خوبی است که این زمان را مرخصی بگیرید و ترتیبی دهید که شخصی شما را به قرار ملاقات های بعدی با پزشک برساند. همچنین باید بسیار مراقب باشید که چشمان خود را لمس نکنید یا آب، صابون یا عرق به آنها وارد نشود. بنابراین شنا یا ورزش شدید نکنید. محدود کردن زمان استفاده از صفحه نمایش و قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش نیز در طول بهبودی بسیار مهم است. اکثر مردم می توانند در عرض دو هفته رانندگی و فعالیت های عادی خود را از سر بگیرند. با این حال، سه تا شش ماه و گاهی اوقات بیشتر طول می کشد تا به طور کامل بهبود یابد. تجربه نوسانات بینایی، هاله و تابش خیره کننده، حساسیت به نور و کاهش دید در شب برای چندین ماه پس از PRK معمول است. حتماً در تمام معاینات بعدی شرکت کنید تا پزشک بتواند پیشرفت بهبودی شما را کنترل کند. همچنین درد و ناراحتی همراه با بهبودی PRK وجود دارد این امر طبیعی است، اما در کل، دردی که بیماران پس از جراحی تجربه می‌کنند کاملا قابل تحمل است.

درد معمولاً در چند روز اول بیشتر محسوس است و با گذشت زمان کاهش می یابد. چشم شما به مدت ۳ یا ۴ روز پس از جراحی درد، سوزش یا خارش خواهد داشت. ممکن است دید شما تار باشد، یا احساس کنید چیزی در چشم وجود دارد. اما مهم است که چشم خود را مالش ندهید. مالیدن چشم می تواند به آن آسیب برساند. گاهی اوقات چند هفته طول می کشد تا بتوان به وضوح دید. اما احتمالاً در عرض ۵ روز می توانید به سر کار یا روال عادی خود بازگردید. حساس بودن به نور یا دیدن ستارگان یا هاله ها به مدت ۱ تا ۳ هفته معمول است. اکثر مردم در عرض چند هفته خوب می بینند. اما برای برخی از افراد، ۳ تا ۶ ماه طول می کشد تا از مزایای کامل جراحی بهره مند شوند و تا حد امکان واضح ببینند. پزشک داروهای ضد درد را توصیه یا تجویز خواهد کرد. پزشک همچنین برای جلوگیری از عفونت و کمک به برطرف کردن خشکی به شما قطره چشمی می دهد. چشم شما ممکن است ۱ تا ۳ ماه پس از جراحی در شرایط احساس خشکی قرار داشته باشد.

عوارض بالقوه عمل PRK چیست ؟

به طور کلی عوارض PRK و لیزیک بسیار شبیه به هم هستند. درست مانند سایر روش های جراحی، خطراتی در PRK نیز وجود دارد. با این حال، زمانی که PRK توسط یک جراح مجرب انجام می شود، خطر عوارض بسیار کم است. در واقع، این جراحی در صورتی که به درستی انجام شود، جزو ایمن ترین عمل ها محسوب می شود. در ادامه مهم ترین عوارض بالقوه عمل PRK عبارتند از:

• مه گرفتگی قرنیه

مه قرنیه، همان کدر شدن قرنیه در طول فرآیند بهبود است. این تیرگی ممکن است باعث تاری دید شود. تیرگی قابل توجه قرنیه به دنبال PRK با تجهیزات و داروهای امروزی بسیار نادر است. مه در نهایت به خودی خود ناپدید می شود، اما ممکن است ماه ها یا سال ها طول بکشد. در صورت ایجاد تیرگی قرنیه معمولاً مجدداً با لیزر برای از بین بردن آن اقدام می شود، اگرچه این کار در کمتر از ۱ درصد بیماران ضروری است.

• فرسایش های مکرر

در طی عمل PRK، اپیتلیوم برداشته شده و سپس بهبود می یابد. به ندرت پس از PRK، ناحیه کوچکی از اپیتلیوم می تواند خود به خود از بین برود. این امر معمولاً در شب هنگام خواب یا هنگام بیدار شدن در صبح اتفاق می افتد. هنگامی که این اتفاق می افتد، چشم درد می کند و برای چند دقیقه تا چند ساعت آب می افتد. این لغزش های کوچک اپیتلیال، فرسایش مکرر نامیده می شود و می تواند طی چند هفته یا چند ماه عود کند. فرسایش های مکرر را می توان با دارو یا با لیزر درمان کرد.

• تصحیح نادرست عیوب انکساری

تصحیح کم به این معنی است که عیوب انکساری شما به طور کامل توسط PRK اصلاح نشده است. اگر قبل از جراحی نزدیک بین بودید، به این معنی است که بعد از عمل هنوز کمی نزدیک بین هستید. یک اصلاح جزئی به طور جدی روی دید شما تأثیر نمی گذارد ولی ممکن است در بیماران نزدیک بین بالای چهل سال برای کمک به بینایی آنها مطلوب باشد.

• تصحیح بیش از حد عیوب انکساری

تصحیح بیش از حد به این معنی است که عیوب انکساری شما بیش از حد مورد نظر اصلاح شده است. اگر در ابتدا نزدیک بین بودید، تصحیح بیش از حد به این معنی است که بعد از PRK دید دوربینی دارید و دیدن واضح از نزدیک را سخت می کند. اگر قبل از PRK دید دوربینی داشتید، اصلاح بیش از حد شما را نزدیک بین می کرد. در این حالت دید از راه دور تا حدودی تار و دید نزدیک شما نسبتاً خوب خواهد بود. تصحیح بیش از حد اولیه و موقت، غیر معمول نیست و معمولاً در ماه اول با بهبودی چشم برطرف می شود. بیماران می‌ توانند با استفاده از عینک، تصحیح بیش از حد موقت را تا زمانی که مشکل برطرف شود، مدیریت کنند. مانند اصلاحات نادرست، اصلاح بیش از حد را می توان با یک روش بهبود درمان کرد. بهبودی برای اصلاح بیش از حد معمولاً شش ماه پس از درمان اولیه، زمانی که بینایی شما تثبیت شد، انجام می شود.

• مشکلات در کیفیت بینایی

به ندرت، بیماران پس از PRK کاهش جزئی در کیفیت بینایی را تجربه می کنند. دید ممکن است کمی کثیف یا مبهم به نظر برسد، مانند استفاده از عینک یا لنزی که تمیز نیست. بینایی به مرور زمان بهبود می یابد. این عارضه بسیار نادر است، مگر در مواردی که سطح بسیار بالایی از نزدیک بینی یا آستیگماتیسم دارند.

• اکتازی قرنیه

قوز قرنیه یک ضعف ارثی در قرنیه است که باعث برآمدگی آن به سمت بیرون می شود و باعث تاری دید می شود. هنگامی که قوز قرنیه بعد از PRK یا لیزیک ایجاد می شود، آن را اکتازی قرنیه می نامیم. پیدایش اکتازی قرنیه در هر صورت نادر است، اما پس از PRK کمتر دیده می شود. ممکن است فلپ لیزیک، قرنیه ای را که از قبل مستعد برآمدگی به بیرون است، کمی ضعیف کند. PRK روش ارجح در افرادی است که در مورد احتمال اکتازی بعد از جراحی نگران هستند.

هزینه انجام عمل پی آر کی چقدر است ؟

در خصوص هزینه عمل PRK نمی‌توان به صورت قطعی در خصوص هر بیمار و متقاضی نظر خاص و قاطعی را ابراز کرد. چرا که مجموعه ای از عوامل مختلف دست به دست هم داده تا مشخص کننده هزینه پایانی عمل پی آر کی باشند برای مثال طبیعتا هزینه انجام عمل یک چشم از دو چشم کمتر است و از سوی دیگر تجهیزات استفاده شده در کلینیک و مطب پزشک نیز بسیار حائز اهمیت است و هرچه تجهیزات مدرن تر و به روز تر باشد به همان نسبت هزینه نیز افزایش می‌ یابد. بنابراین تنها عاملی که می تواند مشخص کننده هزینه نهایی عمل پی آر کی باشد مربوط می شود به مشورت متقاضی با پزشک جراح.

آیا بیمه هزینه انجام عمل پی آر کی را پوشش می دهد ؟

نکته جالب توجه در خصوص رویکرد تمامی شرکت‌های بیمه به عمل پی آر کی این است که تمامی شرکت‌های بیمه در کشور عمل فوق را به عنوان یک عمل زیبایی محسوب می کنند و به همین دلیل تحت هیچ شرایطی هیچ یک از شرکت های بیمه، خدماتی در خصوص پوشش بخشی از هزینه های عمل PRK ارائه نمی کنند. بنابراین نمی توان از بیمه انتظار مساعدت برای پرداخت بخشی از هزینه پی آر کی را داشت.

جمع بندی نهایی

با توجه به اینکه دوره نقاهت عمل پی آر کی ممکن است از دیگر عمل های جراحی همچون لازک یا لیزیک بیشتر باشد، اما باید به این نکته توجه داشت که محدودیت های عمل های فوق در عمل PRK وجود ندارد. بنابراین بیمارانی که سودای حذف عینک از چشمان خود را در سر می‌ پرورانند باید عوارض و دوره نقاهت را تحمل کرده و دستورات پزشک را به بهترین نحو ممکن رعایت کنند. چراکه هیچ چیز همچون راهنمایی پزشکی نمی تواند تکمیل کننده موفقیت در عمل پی آر کی باشد. بنابراین این نکته به عنوان اصلی ترین و حیاتی ترین مورد در خصوص عمل پی آر کی به شمار می رود. گقتنی است در صورت بروز هرگونه عفونت یا عارضه شدید ناگهانی باید فورا به پزشک معالج مراجعه کرد. در پایان از دوستان عزیز دعوت می شود که سوالات خود را پیرامون عمل پی آر کی با ما مطرح کنند تا پاسخگوی عزیزان باشیم.
حال که مقاله را مطالعه نموده اید و به دنبال یک مرکز چشم پزشکی معتبر با تجهیزات مدرن می گردید، چشم پزشکی نیکان واقع در شمال تهران اماده ارائه خدمات به شما عزیزان می باشد.