عمل بلفاروپلاستی

از آنجایی که نخستین تاثیر ماندگار ترین تاثیر است، داشتن ظاهری زیبا در افزایش اعتماد به نفس بسیار مؤثر است. یکی از مشکلاتی که وجود آن تاثیر فراوانی در ظاهر افراد دارد، مشکل در پلک ها و چشم ها است. طبیعتاً پیشنهاد می شود که کم خطرترین و متداول ترین روش برای حل مشکل استفاده شود. عمل بلفاروپلاستی دقیقا ویژگی های فوق را دارا بوده و می تواند با فواید فراوانش، ظاهری جذاب و ماندگار را به افراد ببخشد. یقین بدانید که پس از مطاله این راهنمای جامع، دیگر نیازی به مطالعه منبع دیگری نخواهید داشت.

عمل بلفاروپلاستی چشم چیست؟

عمل بلفاروپلاستی نوعی جراحی است که روی پلک‌ ها انجام می‌شود. به این عمل جراحی لیفت چشم نیز می ‌گویند. لیفت پلک یا بلفاروپلاستی، روشی برای برداشتن پوست و اضافه یا حذف چربی پلک ‌ها است. گفتنی است که اصطلاح “لیفت پلک” یک نام اشتباه است زیرا پلک در طول عمل به طور واقعی بلند نمی ‌شود. در یک کلام جراحی پلک یا بلفاروپلاستی یک عمل جراحی برای بهبود ظاهر پلک ها است. جراحی را می‌توان روی پلک های فوقانی، پلک های پایین یا هر دو انجام داد. چه بخواهید ظاهر خود را بهبود ببخشید و چه مشکلات عملکردی پلک خود را برطرف کنید، جراحی پلک می تواند ناحیه اطراف چشم شما را جوان کند. تکنیک های بلفاروپلاستی که از تغییر موقعیت چربی یا لیفت گونه استفاده می کنند، می توانند حلقه های سیاه را بهبود ببخشند.

جراحی بلفاروپلاستی چگونه انجام می‌ شود؟

بلفاروپلاستی اغلب مستلزم برداشتن پوست اضافی، ماهیچه ها و بافت چربی زیرین است، اما گاهی اوقات بافت ها به جای برداشتن می توانند تغییر مکان دهند. در حالی که این عمل در درجه اول یک عمل زیبایی است، بلفاروپلاستی همچنین یک روش موثر برای بهبود بینایی در بیمارانی است که افتادگی پلک فوقانی، مانع از بینایی آنها می شود. پیش از آغاز جراحی پزشک معالج معاینه‌های فیزیکی را همچون آزمایش تولید اشک بر روی چشم انجام‌داده، و به معاینه بینایی محیطی چشم می‌پردازد. علاوه براین عکاسی از چشم بیمار نیز در دستور کار جراح قرارمی‌گیرد تا برآوردی کامل از اثرات کوتاه مدت و بلند مدت عمل بلفاروپلاستی در اختیار پزشک باشد. دریک کلام این عمل جراحی در ۴ مرحله صورت می‌ گیرد. مرحله اول شامل بیهوشی است. در گام آغازین داروها برای راحتی شما در طول عمل جراحی تجویز می شوند. انتخاب ها شامل آرام بخش داخل وریدی یا بیهوشی عمومی است. قطعاً پزشک شما بهترین انتخاب را برای شما توصیه می کند. در مرحله دوم برشی توسط جراح ایجاد می شود. خطوط برش برای جراحی پلک طوری طراحی شده اند که جای زخم به خوبی در ساختارهای طبیعی ناحیه پلک پنهان می شود. پلک فوقانی را می توان از طریق برش درون چین طبیعی پلک، اصلاح کرد.

این امر باعث حذف یا تغییر مکان رسوبات چربی، سفت شدن ماهیچه ها و برداشتن پوست اضافی می شود. در خصوص برش پلک پایین نیز باید گفت که شرایط پلک پایین ممکن است با یک برش درست زیر خط مژه تحتانی اصلاح شود. از طریق این برش، پوست اضافی پلک پایین برداشته می شود. مجدداً می توان چربی اضافی را تغییر مکان داد یا حذف کرد. برش بین ملتحمه ای که در داخل پلک پایین ایجاد می شود، یک روش متناوب برای اصلاح شرایط پلک پایین و توزیع مجدد یا حذف چربی اضافی است. با این تکنیک هیچ پوستی برداشته نمی شود. در مرحله سوم نوبت به بستن برش ها می رسد. برش های پلک معمولاً با بخیه یا چسب پوست بسته می شوند. بخیه ها ظرف یک هفته برداشته می شوند. جراح شما همچنین ممکن است استفاده از لیزر یا لایه برداری شیمیایی را برای کاهش تغییر رنگ پلک های پایین توصیه کند. در مرحله چهارم نوبت به مشاهده نتایج مرحله قبل می‌رسد. نتایج جراحی پلک به تدریج با کاهش تورم و کبودی ظاهر می شود، تا یک پلک صاف و با وضوح بهتر و ظاهر هوشیارتر و جوان تر در فرد ایجاد شود.

عمل بلفاروپلاستی چند ساعت طول می کشد؟

اگر هر دو پلک بالا و پایین با هم انجام شوند، معمولاً ۲ ساعت طول می کشد. به احتمال زیاد پزشک از بی حسی موضعی (مسکن تزریق شده در اطراف چشم) با آرام بخش دهان استفاده می کند. اگر این عمل را در بیمارستان یا مرکز جراحی انجام می دهید، به احتمال زیاد آرام بخش IV دریافت خواهید کرد. اما اگر بخواهیم به صورت تفکیکی به بررسی قسمت های فوقانی و پایین عمل بلفاروپلاستی چشم بپردازیم، باید گفت که بلفاروپلاستی فوقانی معمولا در حدود یک ساعت طول می‌کشد. مگر اینکه عوامل پیچیده ای وجود داشته باشد. طبیعتا برای پلک پایین نیز، بیمار باید حدودا یک ساعت در اتاق عمل باقی‌بماند.

آیا بلفاروپلاستی نیاز به بیهوشی دارد؟

در قسمت های قبل اشاره شد که نخستین مرحله از ۴ گام کلی بلفاروپلاستی، تزریق بیهوشی است. البته این قاعده همواره برقرار نبوده و به طور معمول، بیهوشی عمومی برای بلفاروپلاستی ضروری نیست. اگرچه بیهوشی مورد استفاده متناسب با سطح راحتی بیمار خواهد بود. اگر فقط بلفاروپلاستی انجام می شود، بی حسی موضعی با آرام بخش دهانی (یا آرام بخش IV برای جراحی پلک پایین) می تواند یک گزینه عالی باشد. البته همانطور که اشاره شد نیز سابقه پزشکی بیمار در انتخاب بیهوشی بسیار تاثیرگذار است.

بلفاروپلاستی پلک پایین

بعد از بیان کلیات عمل بلفاروپلاستی نوبت به بررسی تفکیکی پلک های بالا و پایین می رسد. در خصوص  بلفاروپلاستی پلک پایین باید گفت که قبل از عمل، جراح پلک های شما را علامت گذاری می کند. این به جراح کمک می کند که محل برش ها را بفهمد. آنها معمولاً از شما می خواهند که بنشینید تا بتوانند کیسه چشم شما را بهتر ببینند. این روش ممکن است تحت بیهوشی عمومی یا موضعی انجام شود. اگر چندین عمل انجام می دهید، پزشک احتمالاً بیهوشی عمومی را توصیه می کند. اگر فقط جراحی پلک پایین را انجام می دهید، پزشک ممکن است بی حسی موضعی را توصیه کند. مزیت این امر این است که پزشک می تواند، حرکات عضلات چشم را آزمایش کند تا خطرات این عارضه جانبی را کاهش دهد. در حالی که محل برش ممکن است متفاوت باشد، پزشک برش هایی را در پلک پایین ایجاد می کند. سپس پزشک پوست اضافی و چربی را برداشته و بخیه می زند یا پوست را به هم می دوزد تا ظاهری صاف و برجسته ایجاد شود. همچنین ممکن است پزشک پیوند چربی یا تزریق چربی به نواحی توخالی زیر چشم را انجام دهد تا ظاهر کامل تری به آن ها داده شود.

بلفاروپلاستی پلک بالا

مراحل بلفاروپلاستی پلک بالا نیز همچون پلک پایین بوده، و در کلیت گام های برداشته‌ شده توسط پزشک تغییر خاصی ایجاد نمی شود. مراحل بلفاروپلاستی پلک بالا، بسته به پیچیدگی آن، می تواند در اتاق عمل یا در مطب انجام شود. جراحی معمولاً با حداقل آرام بخش یا تزریق موضعی بی حسی انجام می شود. قبل از عمل، دکتر چین و چروک پلک را علامت گذاری کرده و مقدار پوست برداشته شده را با دقت مشخص می کند. پس از تزریق داروهای بی­حسی موضعی، او سپس از یک چاقوی جراحی چشمی استفاده می کند، تا دقیقاً پوست اضافی را از بین ببرد. او فقط پوست اضافی را از بین می برد تا ظاهری طبیعی و جوان پسند برای شما ایجاد شود، اما نه به حدی که بسته شدن پلک و در نتیجه چشم به خطر بیفتد. پس از اطمینان از تقارن بین هر دو چشم، سپس پوست را با بخیه می بندد.

آیا بلفاروپلاستی دائمی است؟

بدون هیچ گونه بحث و ابهامی یکی از پرتکرارترین سوالاتی که همواره توسط افراد متقاضی عمل بلفاروپلاستی مطرح می شود، پرسش در خصوص زمان ماندگاری اثرات عمل انجام شده است. دیگر اینکه آیا عمل مذکور می تواند از پیری چشم جلوگیری کند؟ در یک کلام باید گفت که بلفاروپلاستی مانع از پیری چشم شما نمی شود. با این حال، نتایج معمولاً طولانی مدت است. جراحی پلک بالا می تواند بین ۵ تا ۷ سال طول بکشد، در حالی که جراحی پلک پایین به ندرت نیاز به انجام بیش از یک بار دارد. در کل نتایج بلفاروپلاستی زیبایی به صورت طولانی مدت مشاهده می شود. با این وجود و با گذشت زمان، خاصیت ارتجاعی پوست شما و کیفیت چربی و ماهیچه های زیرین شما در پاسخ به افزایش سن و سایر عوامل محیطی، همچنان تغییر می کند. در این شرایط ممکن است پزشکان توصیه کنند که بیماران از پوست اطراف چشم خود با مرطوب کننده معمولی و ضد آفتاب محافظت کنند، تا نتایج جراحی پلک خود را تا آنجا که ممکن است حفظ کنند.

 عمل بلفاروپلاستی چقدر ماندگاری دارد؟

در بخش قبل اشاره شد که عمل بلفاروپلاستی می تواند، جوانی را برای شما به ارمغان بیاورد که سال ها از آن لذت خواهید برد. این جراحی که می تواند روی پلک های فوقانی یا تحتانی انجام شود، هنگام انجام روی پلک های پایینی نتایج به خصوص طولانی مدت را ارائه می دهد. بیمارانی که پلک تحتانی خود را درمان می کنند به ندرت نیاز به بررسی نتایج خود دارند. هنگامی که روی پلک بالا انجام می شود، نتایج اغلب حدود ۷ سال طول می کشد. البته اشاره شد که ممکن است نتایج عمل در بازه زمانی کمتر یعنی تا ۵ سال نیز همچنان پابرجا بماند. گفتنی است که عمل مذکور یک راه حل بلند مدت محسوب می شود. اما به هرحال می توان با استفاده از توصیه های پزشک میزان دوام و ماندگاری اثرات عمل را تا آن جا که امکان دارد، در ظاهر خود حفظ کرد.

آیا عمل بلفاروپلاستی درد دارد؟

با توجه به اینکه پلک ها قسمت حساسی از بدن شما هستند، ممکن است این تصور بوجود آید که عمل بلفاروپلاستی جزء عمل های دردناک محسوب می­شود. به منظور اطمینان خاطر باید گفت که عمل شما چندان که تصور می‌کنید دردناک نخواهد بود. می توانید با آرامش خاطر چنین ترس هایی را کنار بگذارید. جراحی بلفاروپلاستی به عنوان یک عمل کم خطر شناخته می شود. جراح شما هیچ گونه بریدگی عمیقی روی پوست ایجاد نمی کند. روش موضعی فقط روی سطح پوست شما تأثیر می گذارد. در طول عمل، شما قادر به احساس جراحی نخواهید بود. برخی از جراحان شما را تحت بیهوشی عمومی قرار می دهند، در حالی که برخی دیگر در صورت نیاز به کار کم، بی حسی موضعی ساده را انتخاب می کنند. در حقیقت، جراحی پلک بسیار ساده است و حداقل درد را دارد. این عمل جراحی، بیشتر در زمره روش های یک روزه دسته بندی می شود و همانطور که اشاره شد نیز کل فرایند می تواند به اندازه دو ساعت طول بکشد.

آیا عمل بلفاروپلاستی برگشت دارد؟

در موارد نادر، بیماران درخواست می کنند که نتایج این عمل معکوس شود. این درخواست می تواند دلایل مختلفی داشته باشد، زیرا برخی از افراد می خواهند به فرم مونولید چشم برگردند. منظور از مونولید نیز فرمی از پلک است که چین و چروک ندارد. خوشبختانه برای بیماران، این روش می تواند معکوس شود. این کار با برداشتن چین بخیه انجام می شود. سپس پزشک یک فاصله دهنده به زیر پوست اضافه می کند تا اطمینان حاصل شود، که پلک نمی تواند دوباره چروک شود. در بیشتر موارد، این فرایند هیچ زخم اضافی بر جای نمی گذارد. به هر حال توصیه می شود که قبل از در نظر گرفتن عمل جراحی تجدید نظر صبر کنید، تا چشم های شما به طور کامل بهبود یابد. پلک های شما همچنان در حال تغییر هستند و ممکن است پس از بهبود کامل برش ها و رفع تورم، از نتایج خود راضی تر باشید. حتی دو هفته پس از جراحی برای مشاهده نتایج نهایی بلفاروپلاستی نیز زود است.

آیا بلفاروپلاستی عوارض دارد؟

هر عمل جراحی دارای عوارض جانبی خاصی است و عمل بلفاروپلاستی نیز از این قاعده مستثنی نیست. به دنبال بلفاروپلاستی، عوارض جانبی خاصی ظاهر می شوند که معمولاً کوتاه مدت و قابل کنترل هستند. رایج ترین عوارض جانبی که ممکن است بیماران پس از عمل تجربه کنند عبارتند از ناراحتی ناشی از درد. طبیعی است که درجاتی از درد بعد از بلفاروپلاستی را تجربه کنید. میزان ناراحتی معمولاً به چند عامل بستگی دارد، مانند میزان جراحی شما و تجربه انجام آن توسط جراح. در این شرایط ممکن است داروهای تجویزی برای کاهش ناراحتی تجویز شود. مورد بعد مربوط است به تورم. پف و تورم معمولاً بعد از بلفاروپلاستی اتفاق می افتد. قرص های ضد درد مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن می توانند به کاهش تورم و کاهش درد کمک کنند، که تنها با مشورت و تجویز پزشک باید مصرف شوند. مورد سوم نیز مربوط است به زخم پس از جراحی پلک. معمولاً بعد از عمل تا حدی می توان جای زخم را مشاهده کرد. البته یک جراح ماهر مراقبت بیشتری خواهد کرد تا جای زخم را به حداقل برساند. به طور معمول، جای زخم با گذشت زمان محو می شود، اما آلوئه ورا یا ویتامین E ممکن است در کاهش ظاهر زخم مفید باشد. جدای از موارد فوق می‌توان به آبریزش چشم، داشتن دید دوگانه و همچنین حساسیت به نور را نیز اضافه کرد. به هرحال بیمار نباید چشم‌های خود را بمالد و همچنین باید از انچام ورزش‌های سنگین و استفاده از لنزهای تماسی، به ترتیب یک هفته و دو هفته بعد از عمل خودداری کند. همچنین استفاده از عینک آفتابی نیز برای محافظت بیشتر توصیه می‌شود. خاطر نشان می شود که عوارض نام برده موقتی هستند. گفتنی‌است که در صورت بروز عوارضی همچون درد شدید در ناحیه چشم، مشکلات بینایی یا خونریزی نیز باید حتما بدون فوت وقت به پزشک معالج مراجعه‌کرد.

فواید عمل بلفاروپلاستی

عمل جراحی بلفاروپلاستی جدای از عوارض جانبی اما فواید فراوانی نیز دارد. با توجه به اینکه برای بسیاری از افراد ممکن است ظاهر خوب در اولویت باشد، توصیه می شود که این عمل را انجام دهند. مهم ترین مزایای عمل بلفاروپلاستی عبارتند از:

  • بازگرداندن شکل جوان تر به بالای چشم

واضح ترین دلیلی که افراد به دنبال جراحی پلک فوقانی هستند این است که جوان به نظر برسند. همه ما پوست نازک و ظریفی در بالای پلک فوقانی خود داریم. برخی از افراد از نظر ژنتیکی مستعد افتادگی پلک هستند. این افراد می توانند از سنین پایین متوجه این مشکل شوند ، اما افزایش سن می تواند آن را در اوایل ۲۰ و ۳۰ سالگی بدتر کند.

  • افزایش اعتماد به نفس

قطعا زیبایی ظاهری تاثیری مهم بر اعتماد به نفس  دارد. برخی از افراد حتی آنقدر از ظاهر خود ناراضی هستند که از دیدن عکس های خانوادگی و شرکت در دیگر مناسبت های سرگرم کننده خودداری می کنند. خلاص شدن از این مشکل با بلفاروپلاستی می تواند وزنه ای را از دوش شما برداشته، و شما را برای لذت بردن از هر روز آزادتر کند.

  • بهبود میدان دید

برای افرادی که در معرض خطر ژنتیکی هستند، ژن های آن ها با پیری طبیعی آن ها ترکیب می شود و افتادگی شدیدتری ایجاد می کند. در واقع، افتادگی می تواند آنقدر شدید شود که جلوی چشم شما بیفتد و بخشی از بینایی شما را مسدود کند. البته زمان زیادی طول می کشد تا این افتادگی رخ دهد، بنابراین ممکن است این تغییر برای شما بسیار ظریف باشد.

  • آزادی بیشتر برای خلاقیت در استفاده از لوازم آرایشی

کدام یک از ما نمی خواهد گزینه های بیشتری در زندگی داشته باشد؟ هنگامی که گرایش در انجام آرایشی جدید را مشاهده می کنید، اما نمی توانید از آن استفاده کنید زیرا افتادگی پوست باعث بسته شدن پلک های فوقانی شما می شود، این محدودیت می تواند ناامید کننده باشد. با داشتن یک طرح جوان تر و مطلوب تر در چشم، این آزادی را خواهید داشت که هر چیزی را از رنگین کمان رنگارنگ سایه چشم امتحان کنید. حتی اگر از قبل یک روتین آرایش چشم مورد علاقه دارید، جراحی پلک فوقانی با ایجاد فضای بیشتری برای کار، آرایش را برای شما آسان تر می کند.

  • نتایج بلند مدت

برخی از درمان های زیبایی نتایج طولانی مدت مورد انتظار بیماران را ایجاد نمی کند. این امر به ویژه در مورد درمان هایی غیر از جراحی صادق است. امروزه چندین روش سفت کردن پوست بدون جراحی در دسترس است، اما همه آن ها مشکلات خود را دارند. استفاده از برخی از آن ها در ناحیه اطراف چشم شما ایمن نیست، بنابراین پوست بالای پلک بالا را سفت نمی کند. برخی دیگر ممکن است برای آن منطقه ایمن باشند، اما نتایجی که به دست می آورند ظریف است و یک یا دو سال دوام می آورد. جراحی پلک متفاوت است. مانع از پیری و افتادگی مجدد پوست نمی شود.

  • از بین بردن حلقه های تیره زیر چشم

بلفاروپلاستی همچنین می تواند با بازیابی ظاهر جوان تر، به افزایش آرامش و اعتماد به نفس شما کمک کند. حذف چربی اضافی از زیر چشم همراه با تغییر موقعیت چربی می تواند، به از بین بردن سیاهی دور چشم و نرم شدن ظاهر کلی شما کمک کند.

  • خطوط ظریف کمتر در گوشه های بیرونی و پلک های پایینی

بلفاروپلاستی می تواند به کاهش تعداد خطوط ریز در گوشه های بیرونی و پلک های پایینی کمک کند. با برداشتن درپوش و پوست اضافی دور چشم، می توانید ظاهر خطوط ریز را کاهش دهید. با این حال، جراحی بلفاروپلاستی در برداشتن خطوط ریز محدودیت هایی دارد.

  • کاهش سوزش پوست از مالیدن چین های اضافی به هم

پوست اضافی در پلک بالا می تواند منجر به احساس سنگینی شود و جراحی بلفاروپلاستی می تواند به بهبود این تحریک و ناراحتی کمک کند. جراحی بلفاروپلاستی همچنین قادر است به افرادی که هنگام آرایش چشم مشکل دارند با از بین بردن لکه های آرایش چشم ناشی از چین های اضافی در اطراف پلک کمک کند.

هزینه عمل بلفاروپلاستی

برای تخمین هزینه عمل بلفاروپلاستی باید مجموعه ای از عوامل مختلف را درنظر گرفت. بسته به اینکه عمل روی هر دو پلک انجام شود یا اینکه روی هریک از پلک های بالا و پایین اعمال شود، می تواند متفاوت باشد. از دستمزد جراح گرفته تا تجهیزات و ادواتی که در اتاق عمل استفاده می شود و همچنین داروهایی که تجویز می شود، همگی می تواند در تخمین قیمت موثر باشند. جدای از این موضوع باید هزینه دارو های بیهوشی و دستمزد پزشک و متخصص بیهوشی را نیز در نظر گرفت. به علاوه نوع بیمه درمانی را که بیمار و متقاضی از خدمات آن بهره می برد نیز باید لحاظ کرد. بدین منظور نمی توان به صورت قطع و یقین در خصوص هزینه عمل بلفاروپلاستی نظر داد.

کلام آخر

در این مقاله تلاش بر این بود تا به جامع ترین شکل ممکن در خصوص مواردی همچون چیستی، عوارض و فواید عمل بلفاروپلاستی مطالبی بیان شود. نکته مهمی که نباید آن را فراموش کرد این است که باید قبل از عمل مشورت لازم با پزشک صورت گیرد. حتماً پس از عمل نیز ضرورت عمل به دستورالعمل های پزشک وجود دارد، تا میزان اثر و ماندگاری نشانه های جراحی تا مدت مدیدی در ظاهر شما باقی بماند. در پایان نیز از دوستان عزیز نیز دعوت می شود که اگر سوال یا ابهامی در این زمینه دارند، آن را با ما به اشتراک بگذارند تا صمیمانه پاسخگوی سوالات باشیم.