عمل افتادگی پلک (پتوز)

عمل افتادگی پلک (پتوز)
چشم ها به عنوان یکی از مهم ترین ارگان های بدن شناخته می شوند و با توجه به همین نکته نوع قرارگیری چشم در گودی صورت بوده، تا ضریب حفاظتی از این اندام حیاتی بالا برود. علاوه بر این موضوع مهمترین وسیله دفاعی اصلی چشم نیز پلک نامیده می ‌شود که در واقع حیاتی ترین نقش را در از دفاع چشم ایفا می کند. ساختار پلک ها به گونه ای است که از دو سطح بیرونی و درونی تشکیل شده و  سطح بیرونی یا جلویی آن از جنس پوست است. اما سطح درونی یا به نوعی پشتی پلک‌ چشم از ماده‌ای به نام ملتحمه یا غشای مخاطی تشکیل شده است. ممکن است این تصور به وجود آید که سطح جلوی پلک با توجه به اینکه از این جنس پوست است ماهیت زبری دارد حال آنکه به عنوان نازکترین پوست بدن و البته پرتحرک ترین اندام پوستی بدن شناخته می شود. پلک ها وظایف متفاوتی دارند که از جمله مهم ترین آنها می توان به حفاظت از چشم و مرطوب نگهداشتن محیط چشم اشاره کرد. البته در بعضی از افراد ممکن است عارضه های مربوط به پلک نیز نمایان شود که به صورت مستقیم بر چشم اثر می گذارد. یکی از این عارضه ها پتوز یا افتادگی پلک چشم است.  در ادامه با ما همراه باشید تا از صفر تا صد با ماهیت این عارضه علل، دسته ها، گونه ها، و نحوه درمان آن آشنا گردید. آنچه در ادامه می خوانیم.

پتوز چیست؟

به پدیده و عارضه افتادگی پلک بالا یا فوقانی و یا باریک شدن شکاف پلکی، پدیده پتوز یا افتادگی پلک چشم اطلاق می شود. البته عارضه فوق در میان جامعه پزشکی کشور و تحصیل کردگان امر چشم پزشکی عبارت پتوز، و در میان عامه به عنوان افتادگی پلک شناخته می شود. پدیده افتادگی پلک فوقانی می تواند یک طرفه یا دو طرفه باشد و برای هر یک از چشم های افراد، چه به صورت جداگانه  و یا همزمان اتفاق بیفتد. پدیده فوق در سطوح مختلفی قابل مشاهده است و معمولاً در سه سطح خفیف، میانه و یا قوی مشاهده می شود.

 بر اساس سطح نامبرده می توان گفت که در برخی از مواقع حتی امکان تشخیص افتادگی پلک با چشم غیر مسلح و  و بدون انجام آزمایش وجود ندارد و حتی  در موارد خفیف ممکن است به عنوان یک مسئله زیبایی شناختی نیز مشخص شود. اما در برخی از مواقع نیز شدت عارضه پتوز به حدی است که تمام میدان دید فرد را پوشانده و حتی مردمک را نیز زیر پوشش خود قرار می دهد. به همین دلیل فرد باید با انگشتان خود پلک خود را بالا نگه داشته و یا حتی سر خود را  بالا و عقب برد، تا بتواند میدان دید کافی را برای خود فراهم کند.

عارضه پتوز چه بازه سنی را شامل می‌ شود؟

با توجه به تعریف عارضه پتوز یا افتادگی پلک فوقانی ممکن است این سوال به وجود آید که دقیقاً  عارضه فوق چه بازه سنی را شامل می شود؟ در پاسخ باید گفت که نکته قابل ذکر در خصوص پتوز این است که، مبتلایان به این عارضه طیف وسیعی را از خردسالان تا کهنسالان شامل می‌شوند. اما عمده افرادی که به این  عارضه چشمی دچار می شوند شامل بزرگسالان و افراد سال خورده هستند. دلیل این امر نیز کاملا مشخص است و به دلیل اینکه هر فرد در طول شبانه ‌روز صدها و یا حتی هزاران بار پلک می زند، این امر نشان از پرکاری پلک های چشم داشته و از سوی دیگر با توجه به این حجم از تحرک باید گفت که، احتمال ابتلا به عوارض مربوط به پلک چشم نیز به همان نسبت افزایش می یابد و ممکن است مشکلات متعددی را در خصوص داشتن دید مناسب شامل شود. اینجاست که ضرورت مراقبت از چشم‌ها و پلک ها بیش از پیش به چشم می‌ آید.

تا چه حد از افتادگی پلک، پتوز گفته می شود؟

با توجه به آنچه در قسمت های قبل اشاره شد، به برخی از انواع افتادگی های خفیف پلک فوقانی به عنوان جنبه زیبایی شناختی نیز یاد می شود. به همین دلیل است که نمی توان به هر نوع افتادگی پلک چشم، برچسب عارضه پتوز را چسباند. در ابتدا باید اشاره کرد که پاسخ به این سوال به بحث های تخصصی علم پزشکی باز می گردد. در ساده ترین توضیح باید گفت که چشم از دو بخش تشکیل شده است که یک بخش سفید و قسمت دیگر بخش سیاه یا رنگی است که مردمک نامیده می ‌شود. در حالت عادی و نرمال پلک فوقانی ۱ تا ۱.۵ میلی متر از فضای رنگی و سفید چشم را می پوشاند. نکته اینجاست که اگر  جدای از مقدار عددی بیان شده بازهم ۱ تا ۱.۵ میلی متر پایین تر از حالت نرمال و یا طبیعی قرار گیرد، به عنوان عارضه افتادگی پلک چشم محسوب شده، و به نوعی اختلال بینایی را شامل می شود.

عارضه پتوز به چند دسته تقسیم می‌ شود؟

حال و پس از آشنایی با ماهیت عارضه پتوز نوبت به بررسی دسته بندی های مختلف افتادگی چشم می رسد. عارضه افتادگی پلک چشم یا پتوز دسته بندی های خاص خود را دارد و به همین دلیل است که بازه وسیعی از سن های متفاوت را به خود اختصاص می دهد. گفتنی است که انتخاب مسیر درمانی مناسب برای برطرف شدن کامل این عارضه نیز به صورت مستقیم، به نوع پتوز یا افتادگی پلک چشم مربوط می‌شود. به همین دلیل است که شناخت انواع افتادگی پلک چشم و یا پتوز از اهمیت بسیار بسزایی برخوردار است. در ادامه انواع پتوز یا افتادگی پلک عبارتند از:

  • پتوز مادرزادی

 در اولین دسته بندی انواع افتادگی پلک چشم باید به نوع مادرزادی اشاره کرد. همانطور که از نام این عارضه پیداست از بدو تولد همراه نوزاد تازه متولد شده است، و از اولین لحظات زندگی همراه کودک می باشد. بروز مادرزادی این عارضه می‌تواند عوامل و دلایل متفاوتی داشته باشد. عمده ‌ترین دلیل مشاهده پتوز مادرزادی به تکامل نیافتن عضله ها و ماهیچه های بالابرنده پلک در کودک است، که مخصوصاً در کودکان نارس متولد شده بیش از پیش به چشم می‌آید. علاوه بر این موضوع باید به برخی از اختلالات عصبی و نورولوژیک یا حتی به وجود برخی از تومورها نیز اشاره کرد. همچنین ممکن است عیوب انکساری نیز مزید بر علت شده و عارضه مادرزادی را برای کودک تازه متولد شده به همراه بیاورد.

  • پتوز اکتسابی

دسته بندی دیگر عارضه افتادگی فوقانی پلک های فوقانی به نوع اکتسابی شهرت دارد. کلمه اکتسابی به معنی کسب کردن است. از مفهوم این کلمه مشخص می‌شود که فردی که مبتلا به این عارضه شده است پیش از بروز این نقیصه از پلک های سالم برخوردار بوده و حتی به صورت مادرزادی نیز با این مشکل متولد نشده است. به همین دلیل است که به این سبک بخصوص از افتادگی چشم عبارت اکتسابی حسابی اطلاق می شود. از همین تعریف می‌توان متوجه شد که نوع اکتسابی این عارضه عموماً منحصر به افراد بزرگسال و میان سال است، که در شایع ترین علت ممکن می توان به افزایش و کهولت سن اشاره کرد و علاوه بر این موضوع، نقطه مشترکی که عارضه اکتسابی با نوع مادرزادی پتوز دارد، به مشکلات رشته های عصبی نورونی پلک ها باز می گردد، که در صورت مشاهده ضعف در عضله و ماهیچه های پلک بر اثر اختلالات نورولوژیکی و رشته های عصبی ممکن است، پتوز اکتسابی در برخی از افراد نیز مشاهده شود. به علاوه عوامل دیگری همچون آب مروارید و یا حتی وارد شدن ضربه به پلک چشم نیز می‌تواند مزید بر علت بوده و افتادگی اکتسابی پلک چشم را شامل شود.

علائم و نشانه های عمومی پتوز چیست؟

 علاوه بر مطالب بیان شده در قسمت قبل باید اشاره کرد، عارضه پتوز یا افتادگی پلک فوقانی چشم به صورت عمومی و کلی علائم و نشانه های خاص خود را دارد، که به محض شناسایی شدن باید به سرعت به پزشک متخصص مراجعه کرده، و مراحل درمانی را آغاز کرد. یکی از اولین علائم و نشانه‌های پتوز  که در موارد شدید به خوبی خود را نشان می دهد عدم تقارن پلک ها و در نتیجه عدم زیبایی ظاهری است. علاوه بر این موضوع ممکن است برخی از افراد به این بیماری دچار باشند و حتی از خستگی ناشی از مطالعه زیاد نیز گلایه و شکایت داشته باشند، اما متوجه این موضوع نباشند که به پتوز یا افتادگی پلک دچار شده‌اند. کاهش میدان دید بینایی به عنوان بدیهی ترین و موثر ترین عارضه پتوز چه در کودکان و چه در بزرگسالان محسوب می شود. به علاوه باید اشاره کرد که افتادگی پلک چشم در ذات خود ممکن است برخی دیگر از عوارض را نیز در پی داشته

باشد. برای مثال افرادی که به این عارضه مبتلا هستند، باید با استفاده از ماهیچه های پیشانی خود فشار فشار فراوانی را به ابروها وارد کرده تا آنها را بالا نگه دارند و در نتیجه میدان چشم یا چشمان دید خود را باز کنند. به همین دلیل است که ممکن است به سردرد، سرگیجه در ناحیه پیشانی دچار شده و به استراحت های کوتاه مدت متعدد در طول روز نیاز داشته باشند. به علاوه راه حل دردسر آفرین دیگر این است که برخی از مبتلایان به عارضه پتور مخصوصا سعی می کنند که سر و گردن خود را عقب نگه دارند و از این طریق سعی می کنند میدان دید خود را باز نگه دارند. در صورت اصرار بر انجام این کار ممکن است دیگر اختلالات مربوط به سر و گردن در افراد مشاهده شود و مشکل موجود را دو چندان سازد.

در صورت ابتلا به عارضه پتوز، چه مصائبی گربیان کودکان را خواهد گرفت؟

همانطور که در بخش های پیشین اشاره شد، عارضه پتوز بازه‌های زمانی متفاوتی را در بر می گیرد. در کودکان در صورتی که به این عارضه مبتلا شوند جدی ترین اختلال که ممکن است برای آنان به وجود آید تنبلی چشم است. البته در موارد شدید ممکن است آستیگماتیسم و یا حتی انسداد کامل مسیر بینایی نیز اتفاق بیفتد. علاوه بر این مسائل باید به انحراف چشم نیز اشاره کرد، چرا که می‌تواند همچون دیگر عارضه های نام برده برای کودکان اتفاق بیفتد. در مقایسه میان بزرگسالان و کودکان باید گفت که  کودکان آسیب پذیری بیشتری در مقابل افتادگی پلک چشم دارند. چرا که علاوه بر اکتسابی بودن، خطر مادرزادی بودن نیز آن را تهدید می کند به همین دلیل است که مشکلات مربوط به پتوز در کودکان بیش از بزرگسالان به چشم می آید.

پتوز مادرزادی چگونه درمان می شود؟

حال و پس از بررسی موشکافانه انواع دسته بندی و ماهیت کلی نشانه‌های عارضه پتوز و یا افتادگی پلک بالا، نوبت به بررسی راه های درمان این پدیده می رسد. در قسمت قبل اشاره شد که پتوز به دو دسته مادرزادی و اکتسابی تقسیم بندی می شود. در خصوص درمان پتوز مادرزادی باید گفت که امکان درمان پتوز مادرزادی با استفاده از جراحی و یا دیگر روش‌های پیشنهادی پزشک متخصص انجام می شود. اگر این عارضه سریع و به موقع تشخیص داده شود می تواند با استفاده از عینک و یا قرار دادن پوشش بر روی چشم و یا حتی با استفاده از قطره چشمی نیز درمان شود. خاطرنشان می شود که در موارد خفیف تا متوسط به هیچ عنوان ضرورت استفاده از عمل جراحی برای درمان افتادگی پلک مادرزادی وجود ندارد. اما در موارد شدیدتر عیوب انکساری مشاهده شده در سطوح بالاتری قرار دارند.

در این صورت در ابتدای امر باید بیمار به صورت منظم زیر نظر پزشک متخصص بوده و در نهایت نیز با استفاده از عمل جراحی، عارضه نام برده را برطرف کرد. البته عوامل و ملاک های متفاوت نیز وجود دارند که می‌توانند در انتخاب روش درمان، موثر واقع شوند. برای مثال می توان به میزان قدرت ماهیچه های بالا و پایین آورنده پلک، وضعیت درگیری پلک های هر یک از دو چشم، وضعیت کلی حرکات چشم، شدت پتوز مشاهده شده و همچنین سن  بیمار و قدرت تحمل نیز اشاره کرد.

پتوز اکتسابی چگونه درمان می شود؟

در خصوص بیماری پتوز اکتسابی باید گفت که با توجه به مدت زمان ابتلا به این نوع از پتوزها انتخاب درمانی غیر از جراحی تا حدودی سخت تر است. همچون مورد قبل از ابتدا باید به پزشک متخصص در این زمینه مراجعه شود و پس از انجام آزمایشات و معاینات فنی و تخصصی مربوطه، از بررسی آزمایش خون گرفته تا مسائلی همچون، عکس برداری و دیگر توصیه های پزشک ابتدا به ریشه‌ یابی اکتسابی پرداخته، و در صورتی که نتوان راهی غیر از جراحی برای درمان پتوز پیدا کرد نوبت به امتحان آخرین راه حل ممکن یعنی انجام عمل جراحی می رسد.

عمل جراحی افتادگی پلک چشم چیست؟

حال و پس از انجام آزمایشات مربوطه و تشکیل پرونده بنا به توصیه پزشک نوبت به انجام عمل جراحی مربوطه می رسد. گفتنی است که عمل مربوط به افتادگی چشم معمولاً با روش بی حسی انجام می شود و بعد از مدتی نیز هچ گونه جای زخمی بر اثر جراحات جراحی بر روی صورت افراد باقی نمی ماند. البته نباید از جلسات مشاوره درمان با پزشک متخصص نیز غافل شد، چرا که می تواند مسیر درمانی پیش روی بیمار را به وضوح هرچه تمامتر روشن سازد. همچنین بیمار می‌تواند با دریافت توصیه های لازم به پزشک جراح خود اعتماد کرده، و  پلک های چشمان خود را به دستان وی بسپارد.

از چه داروهایی حین عمل جراحی افتادگی پلک چشم استفاده می شود؟

پیش از پرداختن به اصل مطلب و بررسی مراحل مربوط به انجام عمل جراحی این سوال به وجود می‌آید که ممکن است پزشک از چه داروهایی برای انجام عمل جراحی پتوز استفاده کند. در پاسخ باید گفت که این امر تماما به سن و سال بیمار باز می گردد و برای مثال به افراد بزرگسال که قدرت تحمل بالاتری دارند یک ماده بی حس کننده موضعی، یا برخی از آرام بخش های وریدی تزریق می شود. بنابراین باید گفت که ماهیت کلی این عمل به این صورت است که بیمار در حالت هوشیار قرار دارد. البته در خصوص کودکان این مسئله متفاوت بوده و با توجه به قدرت تحمل پایین‌تر کودکان، و همچنین شدت اضطراب آنها از مواد بیهوش کننده استفاده می شود، تا عمل جراحی با کمترین نقص ممکن انجام شود.

عمل جراحی افتادگی پلک چشم چگونه انجام می شود؟

حالا نوبت به اصل قضیه یعنی مراحل انجام عمل جراحی پتوز یا افتادگی پلک فوقانی می‌رسد.  در ابتدای امر از بیمار درخواست می شود تا روی تخت اتاق عمل دراز بکشد. سپس اگر بیمار قدرت تحمل بی حسی را داشته باشد، و نشانه های اضطراب چندانی را  از خود بروز ندهد از قطره بی حسی استفاده می‌شود و قطره مذکور داخل چشم ها چکانده شده، و پس از آن با پارچه های استریل مخصوص  تمام محیط عمل پوشانده می شود. سپس نوبت به شستشوی محل جراحی می‌رسد تا هرگونه لک و یا دیگر مسائلی که میان پزشک و پلک بیمار روی پوست وی قرار دارد، از بین برود پس از آن پزشک محل انجام جراحی را با تزریق بی حسی موضعی به صورت کامل برای عمل آماده می کند. البته پیش از انجام این کار محل انجام عمل به صورت کامل علامت گذاری می شود و سپس پزشک پلک ها را بی حس می کنند. گفتنی است که بنا به توصیه های پزشک جراح نور اتاق عمل کم می شود تا میزان خیرگی نور کاهش یافته و در نتیجه بیمار بتواند، چشم های خود را باز نگه دارد.

 دلیل این امر نیز به این است که جراح باید مطمئن شود که بخیه های انجام شده درست در محل علامت گذاری و جراحی شده قرار گرفته اند. گفتنی است که محل لبه های زخم جراحی انجام شده تماما با استفاده از الیاف های غیر قابل جذب بخیه می شوند، چرا که این امر به حفظ نمای بصری و زیبایی پلک بیش از پیش کمک می کند. از طرفی پس از بهبود کامل نیز جای بخیه قابل تشخصی نیست. در نهایت نیز محل انجام عمل با گاز استریل مخصوص به صورت کامل پانسمان می شود.

فواید عمل جراحی افتادگی پلک چشم چیست؟

 بعد از مشخص شدن این موضوع که انجام جراحی برای از بین بردن نقیضه پتوز، آخرین و تنها راه حل در دسترس محسوب می شود نوبت به شناخت ماهیت راه‌حل از نقطه نظرات فواید و مضرات آن می‌ رسد. طبیعتاً در درجه اول ملموس ترین نتیجه ای که می توان از انجام عمل جراحی پتوز انتظار داشت، بهبود کیفیت میدان دید بیمار است. علاوه بر این موضوع باید به بالا رفتن سطح تقارن چشم ها  و پلک ها نیز اشاره کرد. عمل جراحی پتوز می تواند از دیگر مشکلات چشمی که در آینده ممکن است گریبان بیمار را  بگیرد جلوگیری کند. برای مثال می‌توان به عدم دچار شدن به مصائب چشمی ناخواسته ای همچون تنبلی یا انحراف چشم اشاره کرد که در صورت انجام عمل جراحی پتوز یا افتادگی پلک چشم، خطر ابتلای افراد به نقیصه های نام برده در آینده به حداقل ترین سطح ممکن کاهش پیدا می کند. جدای از این موضوعات باید به بازگشت بحث زیبایی شناختی به صورت افراد نیز اشاره کرد، که به صورت مستقیم با بهبود سطح اعتماد به نفس بیمار نیز رابطه دارد، و می تواند به صورت روانی نیز وضعیت فرد را ارتقا دهد.

عوارض عمل جراحی افتادگی پلک چشم چیست؟

در خصوص مضرات عمل افتادگی پلک چشم باید گفت که عوارضی که ممکن است برای بیمار بعد از انجام عمل مذکور به وجود آید جدای از عمل های جراحی دیگر نبوده، و دارای دسته بندی های مختلفی خفیف یا شدید است. اولین مورد به عفونت جای جراحی باز می گردد که به همین دلیل رعایت کلیه نکات بهداشتی، برای جلوگیری از عفونت و چرک شدن محل جراحی وجود دارد. مخصوصاً اینکه عمل جراحی مذکور نزدیک به چشم بوده و به همین دلیل اهمیت رعایت کلیه نکات بهداشتی بیش از پیش ارجحیت دارد. برخی از عارضه های مقطعی و غیر دائمی ممکن است گریبان بیمار را نیز بگیرد. از یکی از آن ها می توان به بسته نشدن کامل چشم اشاره کرد که در بازه زمانی که  پلک ها مجدداً به حالت عادی خود باز گردند باید از پماد و قطره های مخصوص جهت حفاظت از چشم استفاده کرد.

البته ممکن است برخی از تداخلات میان قرنیه با دیگر اجزای چشم نیز به وجود آید که به صورت خود به خود رفع خواهد شد و نیاز به تجویز هیچ گونه دارو و یا پمادی در این زمینه نیست. همچنین باید اشاره کرد که جای عمل باقی مانده معمولاً در بازه های زمانی طولانی مدت پس از عمل مشاهده نمی شود، و از این نظر نمای بصری و زیبایی چهره بیمار را خراب نمی کند.  خاطرنشان می شود در مواردی که برخی از مشکلات سنگین و پیچیده برای بیمار وجود آید ممکن است مجدداً فرد زیر تیغ جراحی برود تا عارضه مربوطه رفع شود. این امر چندان متداول نبوده و از بین هر ۲۵ بیمار تنها یک نفر نیاز به عمل مجدد دارد که نرخی مشتمل بر ۶.۳ درصد کل بیماران را شامل می شود.

مراقبت های پیش از عمل افتادگی پلک چیست؟

پیش از آماده شدن بیمار برای انجام عمل افتادگی پلک چشم و سپردن پلک چشم های خود به دستان یک جراح حاذق باید برخی از مسائل پیش از عمل پتوز با دقت هر چه تمام تر رعایت شوند، که کنترل تمامی این امورات بر عهده پزشک جراح است. اولین مورد به بررسی  کامل و جامع فرد بیمار از نقطه نظرات مختلف با استفاده از آزمایشات و معاینات تخصصی باز می گردد. چرا که باید تاریخچه دقیقی از انجام معاینات پزشکی در گذشته و همچنین برخی مسائل همچون آلرژی به برخی از داروها نیز بررسی شود. همچنین پزشک می‌تواند از چشمان بیمار و دیگر اعضای خانواده وی عکس برداری کرده و آنها را با همدیگر مقایسه کند، تا بیش از پیش به عمق مشکل به وجود آمده پی برده و مناسبترین استراتژی را برای انجام یک جراحی موفق و سریع اتخاذ کند. خاطر نشان می شود که یکی از مهم ترین توصیه های پزشکان به بیماران متقاضی عمل افتادگی چشم مربوط به نوع داروهای مصرفی حدوداً، دو هفته قبل از انجام عمل است. برای مثال پزشک توصیه موکد دارد که فرد متقاضی از  مصرف داروهایی همچون آسپرین، بروفن، وارفارین، دیکلوفناک و… اجتناب کند، یا مصرف آن را به حداقل ممکن برساند تا احتمال بروز خونریزی در حین انجام عمل و یا بعد از عمل به عنوان یک عارضه به حداقل سطح ممکن کاهش پیدا کند. همچنین این توصیه نیز به بانوان وجود دارد که پیش از انجام  جراحی  پتوز حتماً از آرایش کردن چشمان خود بپرهیزند.

مراقبت های پس از عمل افتادگی پلک چیست؟

عمل جراحی پتوز همچون دیگر عمل‌ های جراحی ظرافت ها و پیچیدگی های خاص خود را دارد و با توجه به اینکه هدف، بالا بردن میدان دید و بهره‌وری عملکرد چشم است باید گفت که مراقبت های پیش از عمل ضرورتی دو چندان می یابد. چرا که در صورت بروز آسیب به چشم در بسیاری از مواقع این آسیب ها قابل برگشت نیستند  و به نوعی جبران ناپذیر محسوب می شوند. در اولین مورد باید به پانسمان چشم اشاره کرد که پزشک چشم را به مدت یک تا دو روز بعد از عمل در حالت پانسمان نگه می دارد.  معمولاً ممکن است که پلک بالا در مدت زمانی بین ۷ تا ۱۰ روز حالتی متورم به خود بگیرد. در خصوص محل زخم جراحی باید گفت که برای جلوگیری از عفونت باید با استفاده از پماد ها و قطره چکان های داده شده، به مدت ۲ تا ۳ هفته و بنا بر توسعه پزشک برای تمیز نگه داشتن محل زخم استفاده شود. مورد دیگر به بازگشت نزد پزشک در بازه‌ های زمانی تعیین شده باز می گردد، چرا که باید در تاریخ های مقرر شده نزد پزشک مراجعه کرد.

 عمل افتادگی پلک چیست؟

همچنین توصیه می‌شود که پس از انجام عمل جراحی پتوز، در هنگام خواب بدن بیمار زاویه ای ۴۵ درجه را داشته باشد و تا حدود یک الی دو هفته بعد از عمل نیز بنا به توصیه جراح چشم از انجام برخی از اقدامات نظیر آرایش کردن و یا شنا در استخر های پرهیز شود. در نهایت نیز باید اشاره کرد که در صورت بروز هرگونه عارضه خطرناک همچون کاهش میدان دید و بینایی بعد از عمل و یا بروز خونریزی و عفونت در محل انجام عمل، مجددا و در سریعترین زمان ممکن و بدون فوق وقت به پزشک مراجعه کرد تا از آسیب های بعدی جلوگیری شود.

جراحی پتوز چقدر هزینه ‌بر است؟

قطعاً یکی از اصلی ترین سوالاتی که ممکن است  پیش از انجام عمل افتادگی پلک چشم مطرح شود، سوال در خصوص هزینه و خرج عمل پتوز است. در این خصوص باید گفت که به صورت قطعی نمی توان مبلغ مشخص را اعلام کرد. چرا که عوامل، فاکتورها و ملاک های متفاوتی در این قضیه دخیل بوده و به همین نسبت نمی توان به صورت قطع قیمت دقیقی را اعلام کرد. برای مثال می توان به شدت افتادگی پلک اشاره کرد که قطعاً در موارد سنگین و شدید، قیمت عمل جراحی به دلیل ظرافیت و حساسیت مورد انتظار بالاتر رفته و در موارد خفیف، آن چنان که باید خرج روی دست متقاضی نمی گذارد. مورد دیگر به نوع روش درمان و همچنین تعداد پلک های افتاده باز می‌گردد و قطعاً خرج انجام تنها یک پلک قطعاً کمتر از انجام دو پلک به صورت همزمان است. به همین دلیل است که ضرورت دریافت مشاوره تخصصی از پزشک و طبیب حاذق برای نهایی شدن تصمیم به عمل وجود دارد. چرا که به هر حال چشم به عنوان یکی از حساس ترین اندام های بدن شناخته می‌شود و نمی‌توان به راحتی و بدون انجام تحقیقات اولیه پلک و چشم را به دست هر کسی سپرد. به همین دلیل است که یافتن طبیب حاذق و پزشک زبر دست به عنوان یکی از اصلی ترین فاکتور ها و ملاک های موفقیت در کاهش انجام هزینه و بالا رفتن بهره وری حاصل از عمل شناخته می شود.

کلام آخر

 در خصوص تاثیرات افتادگی پلک چشم باید گفت که میزان مشکلات ناشی از پتوز می تواند، هم بدنی و هم روحی باشد چرا که به هر حال با پایین آمدن میدان دید و نمای بصری صورت و چشم و پلک ها، به همان نسبت ممکن است اعتماد به نفس افراد نیز تا حد زیادی کاهش پیدا کرده، و به زندگی شخصی و عادی بیماران لطمه وارد شود. همچنین باید اشاره کرد که  قطعاً تشخیص سریع تر و به هنگام این عارضه می تواند در درمان سریع تر و بهتر ضایعه افتادگی پلک چشم موثر باشد. در خصوص روش های درمان نیز باید گفت که همواره انجام عمل جراحی افتادگی پلک چشم به عنوان آخرین راه حل موجود مورد بررسی قرار می گیرد. اما در موارد شدیدتر و حاد هیچ راه دیگری به جز انجام عمل جراحی پتوز برای رفع عارضه مربوطه وجود ندارد. به هر حال ضرورت رعایت کلیه نکات دیکته شده توسط پزشک قبل و پس از عمل با شدت و دقت هر چه تمام تر ارجحیت دارد، تا میزان عوارض و مشکلات پس از عمل پتوز یا جراحی چشم به حداقل ممکن برسد. در نهایت نیز اشاره می ‌شود که در صورت بروز برخی از عارضه های بسیار خطرناک نظیر خونریزی و کاهش میدان دید پس از عمل، لزوم مراجعه سریع و بدون فوت وقت به پزشک وجود دارد تا عمق عارضه تا حد امکان کاهش یابد.

کلینیک چشم پزشکی نیکان آماده ارائه خدمات زیبایی چشم با مدرنترین تجهیزات پزشکی به شما عزیزان می باشد.