پیرچشمی، علائم و نحوه درمان آن

ورود به دوران میانسالی همواره چالش‌ ها و فراز و فرود های مخصوص به خود را دارد. اما اگر از ابتدای جوانی فردی مراقبت های لازم را از خود به ارمغان نیاورد قطعاً با ورود به دوران میانسالی ممکن است با بحران های ناخواسته ناشی از افزایش و کهولت سن دست و پنجه نرم کند. یکی از همین مشکلات عدیده که امروزه از گستره فراوانی نیز برخوردار است، مربوط می شود به بیماری پیر چشمی. هم اکنون نیز بیش از ۱۳ میلیون ایرانی به بیماری پیر چشمی مبتلا هستند و با توجه به آنکه جمعیت ایران در آینده نزدیک، میان سال یا کهن سال نیز محسوب می ‌شود، آمار ابتلا قطعاً با افزایش روبرو خواهد بود. بنابراین لزوم وجود یک راهنمای جامع در این زمینه وجود دارد تا از صفر تا ۱۰۰ به معرفی بیماری پیرچشمی و راه ‌حل ‌های پیشگیری و اصلاح و درمان آن بپردازد. در ادامه با ما همراه باشید تا هر آنچه که لازم است در خصوص بیماری پیر چشمی ضرورت دارد را بدانید.

عمل پیرچشمی چیست؟

پیرچشمی حالتی است که چشمان شما به تدریج توانایی دیدن واضح اشیا را از نزدیک از دست می دهند. این فرایند یک بخش طبیعی از پیری و کهنسالی است. در واقع، اصطلاح پیرچشمی از یک کلمه یونانی “presbyopia” به معنای چشم پیر گرفته شده است. عموما ممکن است کمی بعد از 40 سالگی متوجه پیرچشمی شوید. در این وضعیت احتمالاً متوجه خواهید شد که صفحه مورد مطالعه را باید دورتر نگه دارید تا آنها را به وضوح ببینید. همچنین پیرچشمی شامل از دست دادن تدریجی توانایی چشمان شما برای تمرکز بر روی اجسام مجاور است. همانطور که اشاره شد این پروسه یک بخش طبیعی است اما اغلب اوقات آزاردهنده است. پیرچشمی معمولاً در اوایل تا اواسط دهه 40 قابل توجه است و تا حدود 65 سالگی بدتر می شود. یک معاینه اولیه چشم می تواند پیرچشمی را تایید کند. شما می توانید پیرچشمی را با عینک یا لنزهای تماسی اصلاح کنید و حتی ممکن است جراحی را نیز در نظر بگیرید.

پیرچشمی، علائم و نحوه درمان آن2

چه چیزی باعث پیرچشمی می شود؟

برای تشکیل یک تصویر، چشم شما به قرنیه و عدسی تکیه می کند تا نور منعکس شده از اجسام را متمرکز کند. هر چه جسم نزدیکتر باشد، لنز چشمی بیشتر خم می شود. گفتنی است که قرنیه سطح جلویی شفاف و گنبدی شکل چشم شماست. لنز ساختاری شفاف به اندازه و شکل یک شیرینی M&M است. هر دوی این ساختارها نور ورودی به چشم را خم (انکسار) می‌کنند تا تصویر را روی شبکیه که در دیواره پشتی داخلی چشم شما قرار دارد متمرکز کند. عدسی برخلاف قرنیه تا حدودی انعطاف پذیر است و می تواند با کمک یک عضله دایره ای که اطراف آن را احاطه کرده است تغییر شکل دهد. وقتی از دور به چیزی نگاه می کنید، عضله حلقوی شل می شود. وقتی به چیزی نزدیک نگاه می‌کنید، عضله منقبض می‌شود و به لنز نسبتاً الاستیک اجازه می‌دهد منحنی شود و قدرت تمرکز خود را تغییر دهد.

پیرچشمی در اثر سفت شدن عدسی چشم شما ایجاد می شود که با افزایش سن رخ می دهد. از آنجایی که لنز شما کمتر انعطاف ‌پذیر می ‌شود، دیگر نمی ‌تواند برای تمرکز کردن روی تصاویر نزدیک تغییر شکل دهد. در نتیجه، این تصاویر خارج از دایره تمرکز ظاهر می شوند. هنگامی که جوان هستید، لنز نرم و انعطاف پذیر است و به راحتی تغییر شکل می دهد. این امر به شما امکان می دهد روی اشیاء هم از نزدیک و هم از دور تمرکز کنید. پس از 40 سالگی، لنز سفت تر می شود. نمی تواند به این راحتی شکل را تغییر دهد در نتیجه کار خواندن، کشیدن سوزن یا انجام سایر کارهای نزدیک را دشوارتر می کند. هیچ راهی برای متوقف کردن یا معکوس کردن روند طبیعی پیری که باعث پیرچشمی می شود وجود ندارد. با این حال، پیرچشمی را می توان با عینک، لنز تماسی یا جراحی اصلاح کرد. افرادی که در دید دور و نزدیک مشکل دارند، ممکن است از لنزهای پیشرونده بهره ببرند. در آینده پیرچشمی با قطره چشم درمان می شود. اگر پیرچشمی را اصلاح نکنید، ممکن است سردرد و فشار چشم شما را آزار دهد.

چگونه بفهمیم پیر چشمی داریم؟

اگر در دهه 40 یا 50 خود هستید و متوجه شده اید که اشیا از نزدیک تا حدودی تار و بدون تمرکز به نظر می رسند، ممکن است علائم اولیه پیرچشمی را تجربه کنید. یکی از شایع ترین شرایط بینایی که افراد میانسال تا مسن را تحت تاثیر قرار می دهد، پیرچشمی است. اغلب به این دلیل است که افراد با افزایش سن برای دیدن اشیاء نزدیک و حروف کوچک با وضوح بیشتری به عینک های دو کانونی، سه کانونی یا عینک مطالعه نیاز دارند. پیرچشمی با از دست دادن پیشرونده خاصیت ارتجاعی در عدسی کریستالی و از دست دادن قدرت عضلاتی که آن را در داخل چشم حرکت می‌دهند، مشخص می‌شود که در نتیجه قادر به تمرکز مناسب برای دید دور و نزدیک نیست. این وضعیت بخشی طبیعی از روند پیری است. تقریباً همه در مقطعی از زندگی خود تحت تأثیر آن قرار می گیرند. در اینجا چند سوال وجود دارد که می تواند نشان دهنده شروع پیرچشمی باشد:

  • آیا تمرکز واضح روی کلمات و حروف در کتاب‌ها، روزنامه‌ها یا رسیدها برایتان سخت‌تر است؟
  •  آیا اجسام در فواصل نزدیک مبهم‌تر، و به طور کلی تشخیص آن‌ها دشوارتر از گذشته به نظر می‌رسند؟
  •  آیا هنگام مطالعه یا تلاش برای تمرکز روی اشیاء در فاصله نزدیک، دچار خستگی چشم یا سردرد می شوید؟

اگر به یک یا چند سوال بالا جواب مثبت دادید، پیرچشمی ممکن است علت آن باشد. معاینه چشم توسط متخصص چشم برای تشخیص مشکل بسیار مهم است. گزینه های درمانی متعددی برای پیرچشمی وجود دارد که از عینک برای خواندن ساده گرفته تا درمان های جراحی پیشرفته مانند لیزیک یا جراحی آب مروارید لیزری برای برداشتن آب مروارید که به طور همزمان پیرچشمی با کاشت لنز چند کانونی را برطرف می کند.

پیرچشمی از چه سنی شروع می شود؟

آغاز ابتلا به پیر چشمی و اثرات آن از فردی به فرد دیگر متفاوت است و می تواند در اوایل 35 سالگی یا در اواخر 50 سالگی ظاهر شود، اما بیشتر افراد در اواسط دهه 40 زندگی پیرچشمی را به شکلی تجربه می کنند. اگر دچار عیوب انکساری مانند دوربینی یا آستیگماتیسم هستید، پیرچشمی احتمالا زودتر از موعد 40 سالگی شما را تحت تاثیر قرار می دهد. اما افرادی که بینایی خوبی دارند و عیوب انکساری ندارند ممکن است از اواسط تا اواخر دهه 40 زندگی خود آن را تجربه نکنند. همچنین شایان ذکر است که برخی از شرایط مانند دیابت می تواند شروع آن را تسریع کند. اگر نزدیک بین هستید، متوجه می‌شوید که عینک خود را برای خواندن برمی‌دارید که این امر نیز معمولاً در اواسط تا اواخر دهه 40 شما اتفاق می‌ افتد. بنابراین اگر سن نامبرده هستید که کارهای ساده ای مانند خواندن روزنامه یا بررسی مواد تشکیل دهنده یک محصول برای مطالعه یک کاتالوگ در حال تبدیل شدن به یک مشکل هستند، از طولانی کردن این امر اجتناب ناپذیر خودداری کنید و در اولین فرصت به چشم پزشک مراجعه کنید. پس از تشخیص واضح، مطمئن شوید که آیا کاندید مناسبی برای جراحی لیزری چشم هستید یا خیر. معمولا 98 درصد از افراد واجد شرایط هستند و جهشی بزرگ به سمت بازگرداندن بینایی خود به شکوه سابق خود بر می دارند.

علائم شروع پیر چشمی

پیرچشمی به تدریج ایجاد می شود و همانگونه در قسمت های قبل اشاره شد ممکن است اولین بار پس از ۴۰ سالگی متوجه این علائم و نشانه‌ها شوید. از جمله علائم شروع پیر چشمی عبارتند از :

  • تمایل به نگه داشتن دورتر مطالب خواندنی برای واضح تر شدن حروف
  • تاری دید در فاصله خواندن معمولی
  • خستگی چشم یا سردرد پس از مطالعه یا انجام کارهای نزدیک
  • اگر خسته هستید یا در منطقه ای با نور کم قرار دارید، ممکن است متوجه شوید که این علائم بدتر می شوند.
  • از دست دادن ناگهانی بینایی در یک چشم یا بدون درد چشم
  • دید ناگهانی مبهم یا تاری را تجربه کنید
  • فلاش های نور، نقاط سیاه یا هاله های اطراف چراغ ها را ببینید
  • دید دوبینی داشته باشید

علائم پیر چشمی در کودکان

همه ما می دانیم که بسیاری از ویژگی های ما از والدینمان به ارث رسیده است، از رنگ مو و چشم گرفته تا شکل بینی. آنها همچنین ممکن است برخی از ویژگی های شخصیتی یا توانایی های ورزشی و تحصیلی را منتقل کنند، اما در مورد سایر استعدادها چطور؟ مطالعات نشان داده‌اند که والدین نزدیک‌ بین به احتمال زیاد فرزندانی دارند که به نزدیک ‌بینی نیز مبتلا می ‌شوند. همین امر در مورد والدین مبتلا به دوربینی نیز صدق می کند، زیرا هر دو اختلال انکساری ناشی از نشانگرهای ژنتیکی ارثی هستند. در واقع، شایع ترین مشکلات بینایی را می توان به ژنتیک نسبت داد. اما با توجه به مطالب گفته شده سوال اینجاست که آیا کودکان خردسال می توانند پیرچشمی داشته باشند؟ کودکان خردسال به طور طبیعی لنزهای نرمی دارند، اما شرایط پزشکی وجود دارد که می تواند تمرکز لنزهای چشمی را برای آنها دشوار کند، مانند پیرچشمی. این امر نیز همچون موارد قبل اغلب به صورت مشکل در دیدن از نزدیک ظاهر می شود. در کودکان و نوجوانان به این مشکل نارسایی سازگاری نیز اطلاق می شود.

علائم پیر چشمی در کودکان

علائم پیر چشمی در زنان

به نظر می رسد که پیر چشمی در زنان همراه با خستگی، تمرکز روی هر چیز کوچکی را سخت تر می کند. اگرچه به نظر می رسد که این تغییرات به طور ناگهانی ایجاد شده اند، اما تغییرات جزئی در عدسی چشم و توانایی تمرکز در زنان از زمان کودکی اتفاق افتاده است که در نهایت به پیر چشمی ختم می شود. در ادامه مهم ترین علائم پیرچشمی در زنان عبارتند از :

  •  نیاز به نور بیشتر هنگام مطالعه
  •  تاری دید در فاصله خواندن معمولی.
  •  نیاز به نگه داشتن مطالب خواندن در فاصله دست.
  •  سردرد ناشی از انجام کار نزدیک
  •  خستگی چشم.

آیا پیر چشمی درمان می شود؟

پیرچشمی قابل درمان نیست. اما امروزه می توانید از بین گزینه های بسیار متنوعی روش اصلاح دید خود را انتخاب کنید. بهترین انتخاب زمانی حاصل می شود که با پزشک مراقبت چشم خود مشورت کنید. بسته به سلامت کلی و سبک زندگی شما، پزشک معالج شما ممکن است هر یک از موارد را همچون عینک طبی، لنز تماسی، عینک مطالعه، لنزهای افزودنی پیشرونده، دو کانونی یا چندین نوع جراحی چشم برای کمک به شما برای دیدن دوباره اشیا از نزدیک پیشنهاد کند. از جمله روش های مرسوم اصلاح بینایی و پیر چشمی عبارتند از:

• عدسی عینک (eyeglasses)

اگر چه برای سایر مشکلات بینایی از عینک استفاده کرده باشید یا نه، ممکن است اکنون زمان آن رسیده است که به یک نوع راحت تر برای تغییر در چشمان خود روی بیاورید.

• عینک طبی

• اگر مشکل بینایی دیگری ندارید، ممکن است عینک مطالعه تمام چیزی باشد که نیاز دارید. آنها باید فقط برای انجام کارهای از نزدیک، مانند خواندن، استفاده شوند.

• عینک دو کانونی

اغلب برای پیرچشمی تجویز می شود. دو کانونی عینک هایی هستند که دو نسخه متفاوت در یک عدسی عینک دارند. قسمت بالایی حاوی لنز برای تشخیص فاصله است، در حالی که قسمت کوچکتر و پایینی لنز برای کمک به دیدن اشیا از نزدیک کاربرد دارد.

• عینک سه کانونی

سه کانونی دارای سه لنز است که هر کدام برای دیدن نمای نزدیک، حد متوسط و دور کاربرد دارد.

• پروگرسیوها

لنزهای چند کانونی شبیه به دو کانونی هستند، اما جا به ‌جایی تدریجی‌ تری بین نسخه‌ها دارند. بسیاری از افراد زمانی که نمی خواهند خط مشهودی روی عینک خود داشته باشند، پروگرسیوها را انتخاب می کنند.

• آفیس پروگرسیو (office progressive)

همانطور که از نام آنها پیداست، این عینک برای انجام کارهای نزدیک در دفتر، مانند کار با کامپیوتر یا نوشتن طراحی شده است. وقتی از روی میز بلند می شوید، آنها را بردارید تا بتوانید دوردست ها را ببینید.

• عینک خواندن

اگر قبل از 40 سالگی به دلیل تشخیص مسافت یا هر دلیل دیگری نیازی به عینک نداشتید، ممکن است برای خواندن منو و کاتالوگ یا کشیدن یک سوزن، تنها چیزی که نیاز دارید، عینکی برای خواندن باشد. این دسته از عینک ها از توان +1.00 دیوپتر (D) تا +3.00 D متغیر است. کمترین بزرگنمایی معمولا اشیا و خطوط چاپ کوچک را واضح نشان می دهد. با تهیه این عینک ها احتمالاً در میز مطالعه یا هر مکان دیگری که می خواهید، می توانید مطالعه کنید یا کارهایی مانند خیاطی که نیازمند دقت است، انجام دهید.

• لنزهای تماسی

انواع مختلفی از لنزهای تماسی وجود دارد که می تواند به شما در دیدن پیرچشمی کمک کند.
پشینهاد می شود لنزهایی را انتخاب کنید که به شما کمک می کند راحت تر ببینید:

• لنزهای تماسی دو کانونی

یک لنز دو کانونی واقعی فقط با دو نقطه کانونی، معمولا نزدیک و دور، به شما کمک می کند. آنها از مواد نرم و محکم ساخته می شوند.

• لنزهای تماسی چند کانونی

لنزهای چند کانونی مشابه لنزهای دو کانونی هستند و اصطلاحات آن ها نیز اغلب به جای هم استفاده می شوند. اما یک لنز چند کانونی می تواند بیش از دو نقطه کانونی، از جمله منطقه میانی حدود 91 سانتی متر را شامل شود. آنها همچنین از مواد نرم و محکم ساخته می شوند.

• لنزهای تماسی مونوویژن

با مجموعه ای از لنز های مونوویژن، یک چشم از عدسی بهره می برد که به دیدن اشیاء در فواصل کمک می کند، در حالی که چشم دیگر از عدسی استفاده می کند که به دید نزدیک کمک می کند. ممکن است تا دو هفته طول بکشد تا مغز شما با این روش دیدن سازگار شود.

• لنزهای تماسی مونویژن اصلاح شده

با مونویژن اصلاح شده، برای دید نزدیک یا دور از یک لنز استفاده می کنید. در چشم دیگر، شما از یک لنز چند کانونی استفاده می کنید که به شما کمک می کند در تمام فواصل ببینید.

آیا پیرچشمی عمل دارد؟

قبل از اینکه تصمیم بگیرید آیا جراحی برای شما مناسب است یا خیر و اینکه کدام گزینه برای شما مناسب است، سلامت چشم، سابقه خانوادگی و سبک زندگی خود را با پزشک خود در میان بگذارید. اگر فقط در مواردی خاص از زمان عینک استفاده می ‌کنید مثلاً فقط برای مطالعه، جراحی چشم ممکن است خطر بیشتری داشته باشد، حتی اگر جراحی انکساری یک جراحی سرپایی کم تهاجمی با خطر کم در دستان یک چشم پزشک آموزش دیده در نظر گرفته شود. روش های لیزر زیر پیرچشمی را با استفاده از مونویژن تصحیح می ‌کند. گفتنی است که یک چشم از نظر فاصله تصحیح می‌ شود و دیگری برای دید نزدیک اصلاح می‌شود.

• جراحی لیزیک

لیزیک یک روش جراحی رایج است که برای اصلاح بینایی در افرادی که نزدیک‌ بین، دوربین‌ یا آستیگماتیسم هستند، استفاده می ‌شود.

• جراحی PRK

اگر نزدیک ‌بینی متوسط تا زیاد، دوربینی و یا آستیگماتیسم دارید، ممکن است کاندید مناسبی برای عمل کراتکتومی فوتورفرکتیو یا (PRK) باشید. PRK یک جراحی لیزری کمی کوتاه ‌مدت تر و ساده ‌تر است که بافت قرنیه کمتری را نسبت به لیزیک حذف می‌ کند.

• اسمایل جراحی (smile surgery)

با روش کشیدن عدسی با برش کوچک (SMILE)، جراح شما از لیزر بسیار دقیقی برای ایجاد یک قطعه بافت دیسکی شکل در داخل قرنیه استفاده می کند که می تواند از طریق یک برش کوچک برداشته شود.

• لنز جایگزینی

برخی از افراد برای روش هایی که عدسی طبیعی را با روشی مشابه جراحی آب مروارید، به نام تعویض لنز انکساری (RLE) کاندیدای مناسب تری هستند. بسته به نوع ایمپلنتی که استفاده می ‌شود، می ‌توان به همه اشکال اصلاح دید از جمله نزدیک ‌بینی، دوربینی، آستیگماتیسم و پیرچشمی دست یافت.

• کارگذاری قرنیه

این یک گزینه جدیدتر، اما کمتر رایج برای اصلاح پیرچشمی از طریق جراحی است. چشم پزشک شما یک حلقه پلاستیکی بسیار کوچک را در قرنیه شما قرار می دهد تا به چشم شما امکان دید از راه دور و نزدیک را بدهد. این کار با ایجاد “اثر دوربین سوراخ سوزن” کار می کند و به طور موثر تاری را کاهش می دهد و خم کردن اجزای چشمان را برای دیدن بهتر، بهبود می بخشد.

چگونه از پیرچشمی جلوگیری کنیم؟

برای پیشگیری از پیرچشمی اقدامات روزمره ‌ای وجود دارد که می ‌توانید برای تقویت سلامت چشم خود و کاهش سرعت بدتر شدن آن با افزایش سن انجام دهید. نگه داشتن چشم ها در فرم عالی ممکن است خطر ابتلا به سایر مشکلات چشمی جدی تر مانند دژنراسیون ماکولا (AMD) مرتبط با سن را کاهش دهد. بهترین راه های جلوگیری از پیرچشمی عبارتند از :

  • وجود نور کافی به طور قابل توجهی به کاهش خستگی چشم کمک می کند.
  •  معاینه چشم سالانه و سلامت چشم شما می تواند به فهم سرعت تغییر چشم کمک کند. بنابراین مطمئن شوید که به طور منظم به چشم پزشک خود مراجعه می کنید. هر گونه تغییر در علائم را که می تواند نشانه چیز جدی تری باشد، با چشم پزشک خود در میان بگذارید.
  •  با یادداشت کردن علائم، تغییرات چشم خود را دنبال کنید.
  •  یک رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشید که حاوی مقدار زیادی سبزیجات برگ سبز باشد.
  •  چندین بار در هفته ورزش کنید.
  •  آب کافی بنوشید تا هیدراته بمانید.
  • در صورت مصرف الکل آن را محدود یا قطع کنید.
  •  سیگار نکشید.
  • عینک آفتابی بزنید زیرا آن ها از بافت ظریف چشم شما در برابر اشعه های مضر UV (فرابنفش) محافظت می کنند.

 

چگونه از پیرچشمی جلوگیری کنیم؟

چشمان شما برای حفظ بافت ها و عملکردهای حیاتی چشم به مواد مغذی موجود در غذاهایی که می خورید متکی هستند. علاوه بر محدود کردن الکل و کافئین، باید مطمئن شوید که با نوشیدن آب کافی هیدراته بمانید.

همچنین باید سعی کنید غذاهایی بخورید که سرشار از موارد زیر هستند:

• ویتامین A

برای حفظ سطح چشم و بینایی سالم به مقدار کافی ویتامین A ، آنتی اکسیدانی در رژیم غذایی خود یا از طریق مکمل نیاز دارید. برای هر رژیم غذایی، منابع غنی از ویتامین A وجود دارد. انتخاب های گیاهی شامل سبزیجاتی مانند سیب زمینی شیرین، سبزیجات سبز برگ و هویج است. همچنین باید غذا های حیوانی مانند پنیر، ماهی روغنی یا جگر را مصرف کنید.

• ویتامین C

بهترین غذا ها برای دریافت دوز روزانه ویتامین C میوه ها و سبزیجات از جمله پرتقال، گریپ فروت، توت فرنگی و کلم بروکلی هستند.

• ویتامین E

اگر قبلاً AMD دارید، مطمئن شوید که ویتامین E کافی دریافت می ‌کنید. مطالعات نشان داده ‌اند که این ویتامین در کاهش سرعت بیماری نقش دارد.

• لوتئین

سبزیجات با برگ سبز بخورید تا مطمئن شوید که لوتئین کافی دریافت می کنید. زیرا به چشمان شما کمک می کند نور آبی مضری را که می تواند به شبکیه چشم شما آسیب برساند، فیلتر کند.

اگر می ‌دانید که ویتامین‌ های مناسب را دریافت نمی ‌کنید، زیرا رژیم غذایی شما به اندازه کافی غذا های سالم را شامل نمی ‌شود، می ‌توانید به جای آن از یک مولتی ویتامین استفاده کنید. البته به یاد داشته باشید که ویتامین هایی که در یک قرص وجود دارد به خوبی ویتامین هایی که به طور طبیعی در غذاهای تازه وجود دارد، جذب بدن نمی شوند.

عوارض جراحی پیر چشمی

درمان جراحی پیرچشمی ممکن است عوارضی ایجاد کند. این امر قابل انتظار است، زیرا انجام هر نوع جراحی بدون خطرات یا عوارض مرتبط تقریبا غیرممکن است. با این حال، بیماران نباید نگران باشند، زیرا در بیشتر موارد، هیچ عارضه جدی ناشی از جراحی پیرچشمی وجود ندارد. همیشه خطر عوارض استاندارد مانند عفونت، درد و التهاب وجود دارد. اگر جراحی انکساری انجام شود، این احتمال وجود دارد که اصلاح خیلی کم یا بیش از حد انجام شود. علاوه بر این، این احتمال وجود دارد که بین چشم ها عدم تعادل ایجاد شود. این مسئله غیرمعمول نیست که برخی از بیماران ممکن است در دوره خاصی بلافاصله پس از جراحی انکساری تا چند ماه، تابش خیره کننده نور را در شب هنگام تجربه کنند. علاوه بر این، بیماران نباید انتظار داشته باشند که بعد از عمل خود بلافاصه بینایی کاملی داشته باشند. این مورد اگر نگوییم اصلا، تقریباً غیرممکن است. همچنین هیچ تضمینی وجود ندارد که دیگر نیازی به عینک یا لنزهای تماسی نباشد. همچنین بیماران ممکن است خشکی چشم، رشد اپیتلیال و کدورت در دید را تجربه کنند، در حالی که افرادی که تحت عمل جراحی کاشت لنز قرار می گیرند در معرض خطر خونریزی و گلوکوم هستند. علیرغم این عوارض احتمالی بیماران نباید منصرف شوند، زیرا عدم درمان به تنهایی یک گزینه نیست، دلیل آن این است که پیرچشمی با گذشت زمان بدتر می شود. بنابراین، گزینه‌های غیرجراحی یا روش‌های جراحی در صورت امکان باید در نظر گرفته شوند.

پیر چشمی بعد از عمل لازک

طبیعتا انجام عمل‌ هایی همچون لازک و دیگر عمل های جراحی چشم می تواند زمینه های بروز بیماری‌ هایی همچون پیر چشمی را از بین ببرد و میزان ابتلا به پیر چشمی را تا حد امکان کاهش دهد. اما باید مراقبت و دستورالعمل ‌های پزشکی دیکته شده بعد از عمل به صورت دقیق رعایت شود و این موضوع با گذشت زمان حساسیت بالاتری نیز پیدا می ‌کند. چرا که بیماری هایی همچون پیر چشمی معمولاً در سنین بالا خود را بروز می دهند. بنابراین با گذشت زمان و کهولت سن باید معاینات و مراقبت‌ های پزشکی نیز در بازه های زمانی کوتاه تری انجام شده و از سوی دیگر مراقبت های معمول از چشم عمل شده نیز افزایش یابد. چرا که هرگونه بی ‌احتیاطی در سنین بالا می تواند عوارض و خطرات جبران ناپذیری را به ارمغان آورد و همچنین خطر ابتلا به پیرچشمی را افزایش دهد. بنابراین علاوه بر اینکه پزشک و طبیب جراح باید فردی حاذق باشد، بر بیمار نیز واجب است که دستورالعمل های توصیه شده توسط چشم پزشک جراح خود را بعد از عمل لازک جهت جلوگیری از پیر چشمی رعایت کند.

هزینه عمل پیرچشمی

با توجه به روش های درمان متنوع برای اصلاح پیرچشمی و کم‌ کردن عارضه های مربوط به این نقیصه در خصوص هزینه تمام شده انجام عمل جراحی پیرچشمی باید یادآور شد که، تنها آیتمی که می تواند به صورت قطعی تعیین کننده بودجه بیمار برای انجام عمل پیرچشمی باشد مشورت با چشم پزشک متخصص است. چرا که همان گونه که اشاره شد روش های درمانی به کار رفته پیچیدگی ها و تنوعات خاص خود را دارند. بنابراین در درجه اول باید با چشم پزشک متخصص مشورت کرد و سپس بنابر روش درمانی انتخاب شده هزینه لازم پرداخت شود. البته وجود متغیر هایی همچون مراجعه به بیمارستان های دولتی، کلینیک های خصوصی و استفاده از بیمه برای پوشش بخشی از هزینه می تواند در تعیین هزینه نهایی انجام عمل پیرچشمی بسیار موثر باشد.

جمع بندی نهایی

پیری و میان سالی یک امتیاز است و امتیازات به ندرت بدون هزینه به دست می آیند. اما وقتی صحبت از پیری چشم و توانایی دیدن از نزدیک می شود، عینک خواندن، لنزهای تماسی یا یک جراحی ساده به عنوان یک مسئله کوچک مطرح است. امروزه گزینه های زیادی برای تصحیح بینایی وجود دارد که وقتی روش درمانی مناسب را انتخاب کردید و با موفقیت دوره نقاهت را پشت سر گذاشتید، می توانید دوباره بر روی همه چیزهای مورد علاقه خود با جزئیات دقیق تمرکز کنید، این مسئله می توند شامل خواندن رمان، خیاطی و… باشد.
حال اگر بعد از مطالعه این مقاله مشکل خود را یافتید و به دنبال کلینیک چشم پزشکی در تهران می گرددید، چشم پزشکی نیکان آماده ارائه خدمات به شما عزیزان می باشد.