فرق تنبلی چشم با ضعیفی چشم

تنبلی چشم یک بیماری دوران کودکی است که در آن بینایی به درستی رشد نمی کند. این مشکل به این دلیل اتفاق می افتد که یک یا هر دو چشم قادر به ایجاد پیوند قوی با مغز نیستند. این عارضه معمولاً فقط یک چشم را تحت تأثیر قرار می دهد و به این معنی است که کودک می تواند با وضوح کمتر، از چشم آسیب دیده ببیند ولی برای بینایی بیشتر به چشم “قوی” متکی است.

تخمین زده می شود که از هر ۵۰ کودک یک نفر دچار تنبلی چشم می شود. از سوی دیگر اما ضعف بینایی به مراتب رایج‌ تر از تنبلی چشم است و افراد بیشتری را درگیر می سازد. به همین دلیل باید به تمایزات میان این دو عارضه به خوبی هر چه تمام تر پی برد، تا در صورت مشاهده هرگونه رفتار غیر عادی در بینایی با رجوع به چشم پزشک نسبت به درمان آن اقدام کرد.

در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی تنبلی چشم و ضعف چشم و تفاوت میان تنبلی چشم با ضعیفی چشم بپردازیم.

تنبلی چشم چیست؟

تنبلی چشم زمانی است که بینایی یکی از چشمان شما آنطور که باید رشد نمی کند. پزشکان به این عارضه آمبلیوپی نیز می گویند. بدون درمان، مغز شما یاد خواهد گرفت که تصویری را که از چشم ضعیف تر می آید نادیده بگیرد. که می تواند باعث مشکلات دائمی بینایی شود.

تنبلی چشم چگونه درمان می شود؟

شروع درمان آمبلیوپی در اسرع وقت بسیار مهم است. بسته به علت، روش درمان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • جراحی

اگر آب مروارید ورود نور به چشم آنها را مسدود کرده باشد یا استرابیسم مانع از حرکت چشمان آن ها بشود، باید از جراحی استفاده کرد.

  • بستن وصله یا پچ

بستن وصله روی چشم قوی برای وادار کردن مغز به استفاده از چشم ضعیف انجام می شود. در ابتدا فرزند شما به سختی می بیند. اما با گذشت زمان بینایی آن ها بهبود می یابد، هرچند امکان دارد هفته ها یا ماه ها طول بکشد. پس از آن، آن ها مجبور نخواهند بود که پچ را همیشه بپوشند. اما گاهی اوقات زمانی که کودکان به استفاده از هر دو چشم بر می‌ گردند، مجدد بینایی خود را در چشم ضعیف از دست می‌ دهند. اگر این مشکل بوجود آید، شاید مجبور شوند که دوباره پچ را استفاده کنند.

  • قطره چشم

قطره چشم با دارویی به نام آتروپین چشم قوی را تار می کند. بنابراین کودک شما نیازی به استفاده از پچ ندارد. این قطره چشمی همچنین مغز آن ها را وادار به استفاده از چشم ضعیف می کند.

فرق تنبلی چشم با ضعیفی چشم

ضعف بینایی چیست؟

ضعف بینایی یک مشکل بسیار رایج است که تقریباً از هر ۴ نفر، ۱ نفر را مبتلا می سازد. اگر فردی در حین نگاه کردن به اشیا یا افراد دچار تاری دید شود، ممکن است از بیماری هایی مانند نزدیک بینی، دوربینی، پیرچشمی و آستیگماتیسم رنج ببرد. افرادی که از نزدیک بینی رنج می برند در تشخیص اشیایی که دور هستند مشکل دارند. در دوربینی، افراد در دیدن اجسام نزدیک به خود مشکل دارند.

در افراد مبتلا به آستیگماتیسم، تشخیص اشیاء دور و نزدیک دشوار است. پیرچشمی وضعیتی است که در آن افراد قادر به تمرکز بر روی اشیاء نزدیکتر نیستند. همه این شرایط را می توان با روش هایی که در در دسترس هستند، درمان کرد.

ضعف بینایی چگونه درمان می شود؟

درمان بیماران مبتلا به ضعف بینایی شامل داروها، عینک و جراحی لیزر است. برای بیمارانی که از ضعف بسیار جزئی چشم رنج می ‌برند، از داروهایی که شامل ویتامین A و لوتئین هستند، تجویز می‌شود. قطره های چشمی نیز وجود دارد که فشار روی چشم ها را کاهش داده و بینایی را بهبود می بخشد.

جدای از این موارد، برخی از داروهای طبیعی وجود دارند که می توانند به بهبود بینایی بیمار کمک کنند. علاوه بر دارو، ضعف چشم با استفاده از عینک و لنز قابل درمان است. بیمار باید تحت آزمایشات چشمی قرار گیرد تا مشخص شود کدام شماره عدسی مشکل ضعف چشم را اصلاح می کند. در دنیای مدرن امروزی چندین عمل جراحی چشم برای کمک به بیمار در رهایی از ضعف بینایی وجود دارد.

مرسوم ترین عمل جراحی چشم لیزیک نام دارد که در وهله اول برای بهبود بینایی چشم بر دیگر روش ها ترجیح داده می شود. برخی از جراحی های چشم دیگر مانند کراتکتومی فوتورفرکتیو، لازک، کراتوپلاستی لایه ای خودکار، تعویض لنز انکساری و اپی لیزیک وجود دارد که بسته به شدت ضعف چشم قابل انجام است. درمانی که برای بیمار مناسب تر است توسط پزشک تعیین می شود.

تفاوت تنبلی چشم با ضعیف چشم چیست؟

با توجه به مطالب گفته شده و بررسی راه‌ های درمان هر یک از عارضه های تنبلی و ضعف بینایی، این سوال مهم به وجود می‌ آید که اساساً تفاوت میان این دو نقیصه چشمی چیست؟. پاسخ این سوال اما در دل تفاوت راه های درمان نهفته است.

افراد مبتلا به ضعف بینایی با استفاده از روش‌ های شناخته شده و کم تهاجمی مانند استفاده از عینک، مشکلات و ضعف های بینایی خود را تا حد قابل توجهی کاهش می دهند. اما از سوی دیگر افراد مبتلا به تنبلی چشم نمی ‌توانند نسبت به درمان عارضه با استفاده از عینک اقدام کند. پس تفاوت اصلی میان تنبلی و ضعف چشم در استفاده یا عدم استفاده از عینک برای رفع عارضه نهفته است. اگر تمایل داری بدانیدکه از کجا بفهمیم کودک تنبلی چشم دارد پیشنهاد می کنم بر روی متن لینک داده شده کلیک کنید.

جمع بندی نهایی

تشخیص سریع و به موقع هرگونه ناهنجاری در بینایی افراد، نقش کلیدی را در رفع هرگونه نقیصه چشمانی همچون ضعف یا تنبلی چشمان ایفا می کند. بنابراین باید در صورت مشاهده هرگونه رفتار غیر عادی یا کاهش دید، در سریع ترین زمان ممکن به چشم پزشک مراجعه کرد. همچنین در صورت وجود بیماری های چشمانی در سوابق خانوادگی باید در بازه های زمانی منظم نسبت به چکاپ چشمان اقدام کرد.