تاثیرات دیابت بر روی چشم ها

تاثیرات دیابت بر روی چشم ها

یکی از ارگانهای بدن انسان که در معرض عوارض ناشی از دیابت قرار دارد چشم ها است. دیابت یکی از علل اصلی کم بینایی و نابینایی در جهان می باشد. دیابت به عنوان یک بیماری خاموش؛ نوعی بیماری ای است که آرام و گاهی پنهان می آید و بر بسیاری از اندامهای داخلی بدن از جمله چشم ها تاثیرهایی زیانباری بر جای می گذارد. لذا باید آسیب چشمی دیابت را بسیار جدی پیگیری کرد و هر چه زودتر آن را باید درمان کرد.

دیابت چگونه بر چشم ما اثر می گذارد؟

چیزی که درمورد دیابت بسیار اهمیت دارد این است که اکثر اثرات دیابت بر روی چشم انسان در طولانی مدت بروز می نماید. این مسئله ارتباط مستقیمی با ژنتیک، سن و میزان قند خون و وجود سایر بیماریهای همراه مانند فشار خون دارد.

به دلیل اختلالی که دیابت در عملکرد نرمال چشم بوجود می اورد، این بیماری می تواند سبب بروز انواع مشکلات چون آب مروارید، خونریزی رگ های خونی، آب سیاه و غیره شده و نهایتاً موجب کوری یا نابینایی فرد شود.

دیابت می تواند به چند طریق بر چشم اثر بگذارد:

1. رتینوپاتی دیابتی: جدی ترین درگیری چشم وابسته به دیابت، درگیری شبکه¬ی عروق خونی تغذیه کننده¬ی شبکیه است. به این حالت رتینوپاتی دیابتی گفته می شود.

که در مراحل اولیه و دید نرمال است و فرد شکایت بینایی ندارد اما اگر رتینوپاتی دیابتی پیشرفت کند می تواند موجب انسداد رگ های خونی در شبکیه شود در این حالت چشم برای ایجاد و رشد عروق جدید تحریک می¬شود و پروسه ای به نام نئوواسکولاریزیشن (رشد عروق جدید) رخ می دهد. متاسفانه این عروق خونی جدید بسیار ضعیف بوده و در مناطق نامناسب (بر سطح شبکیه و درون زجاجیه) رشد می کنند در نتیجه این عروق خونی می تواند به راحتی موجب خونریزی شدید بر سطح شبکیه یا در داخل زجاجیه شوند. این نوع خونریزی می تواند به طور کامل دید را تار کرده زیرا نور توسط خون بلوکه می شود. در بسیاری افراد با گذشت زمان خون می تواند بازجذب شده و بینایی آن¬ها بهبود یابد. اما در گروه دیگر خونریزی ها ممکن است مرتبا رخ داده و خون به طور کامل باز جذب نشود. این حالت منجر به کاهش بیشتر دید به صورت دائمی می شود.
خونریزی وسیع می تواند منجر به تشکیل بافت زخم شده که باعث کشیدگی و نامنظم شدن شبکیه می شود. این نوع درگیری چشمی دیابتی پیشرفته می تواند منجر به جداشدگی شبکیه و افزایش ریسک از بین رفتن بینایی شود.

تنها 5-10% از تمام افراد مبتلا به دیابت درگیری رتینوپاتی پیشرفته پیدا می کند. این حالت در افراد با دیابت نوع 1 نسبت به نوع 2 رایج تر است. 60% افراد دیابتی نوع 1 برخی از علائم رتینوپاتی پیشرفته را پس از گذشت 30 سال از شروع دیابت نشان می دهند.

2. ماکولاپاتی دیابتی: ماکولاپاتی دیابتی به این معناست که مرکز دید چشم فرد در اثر دیابت تحت تاثیر قرار گرفته است. در این حالت ممکن است فرد در دیدن جزئیات مثل تشخیص صورت افراد در فاصله¬ی دور یا نوشته های ریز دچار مشکل شود. میزان کاهش دید از فردی به فرد دیگر متغیر است. هر چند بینایی مربوط به دیدن اطراف و محیط (بینایی محیطی) تحت تاثیر قرار نگرفته است. ماکولاپاتی دیابتی اغلب با کمک لیزر و داروهای تزریقی (با هدف پیشگیری از بدتر شدن بینایی در صورت امکان) درمان می شود و بینایی ممکن است در برخی از چشم های درمان شده بهبود یابد.

3. تغییرات غیرطبیعی در میزان قند خون ناشی از دیابت بر عدسی داخل چشم: این حالت می تواند منجر به تاری دید گاهگاهی در طول روز، بسته به میزان قند خون شود.

4. کاتاراکت یا آب مروارید: یکی اثر طولانی مدت تر دیابت بر عدسی داخل چشم، کدورت عدسی است.

نحوه تشخیص دیابت بر روی چشم

تاثیر دیابت بر چشم ما زمانی مشخص می شود که در اثر تخریب و پارگی عروق چشم یا پیشرفت آب مروارید یا آب سیاه بینایی با مشکل مواجه شده باشد. لذا به همین دلیل فرد مبتلا به دیابت حتماً باید از زمان تشخیص بیماری تحت معاینات و پیگیری توسط چشم پزشک قرار بگیرد و چکاپ دوره ای داشته باشد.

راه های پیشگیری از تاثییر دیابت بر چشم

باید به این نکته دقت داشته باشید که تنها راه پیشگیری از تاثیر دیابت بر روی چشم، کنترل دقیق قند خون و سایر بیماری های همراه از جمله فشار خون و چربی خون می باشد. پس برای پیشگیری از عوارض ناشی از دیابت بر روی چشم بصورت دوره ای به چشم پپزشک مراجعه کنید و سبک زندگی سالم تری داشته باشید تا این عوارض بر روی چشم های شما تاثیر نگذارد.

مرکز چشم پزشکی نیکان یکی از بهترین مراکز چشم پزشی در شمال تهران با داشتن پزشکان حاذق و با تجربه و همچنین دستگاه های و تجهیزات پیشرفته ی چشم آماده ارائه خدمات به شما عزیزان می باشد.