انواع عمل آب مروارید چشم

انواع عمل آب مروارید چشم

آب مروارید یعنی ایجاد هرنوع کدورت در عدسی چشم. درواقع عدسی چشم يك ساختار شفاف و انعطاف پذير در نزديكی جلوی كره چشم است که با ایجاد آب مروارید کدر می شود به این تیره و تار شده عدسی چشم آب مروارید یا کاتاراکت می گویند. در واقع با افزایش سن، عدسی چشم کدر و تیره می‌شود و به تدریج بینایی فرد کاهش می‌یابد. دید فرد مبتلا به آب مروارید مثل این است که از پشت شیشه‌ی یخ زده یا مه آلود به اطراف نگاه می‌کند. برای درک عمیق تر آمروارید پیشنهاد می کنم این مقاله را تا انتها بخوانید.

علل ایجاد آب مروارید

كاهش شفافيت عدسی چشم يك روند طبيعی در طول زمان است که به علت افزايش سن احتمال ابتلا به کاتاراکت افزايش پيدا می كند. تقريبا تمام افراد بالای 65 سال تا حدودی به اين بيماری مبتلا هستند. غالباً كاتاراكت پيشرفت تدريجی دارد و در آغاز مشكلات بينايی ايجاد نمی كند اما با افزايش كدورت عدسی چشم مشكلات بينايی نيز شروع می شود.

با افزايش سن  عدسی چشم فرد انعطاف و شفافيت خود را از دست می دهد. ساختار عدسی چشم از آب و پروتئين تشكيل شده است. این ساختار باعث شفافيت هرچه بيشتر عدسی می شود و نور را به طور دقيق از خود عبور می دهد.

 با افزايش سن فرد در حقيقت ساختار منظم پروتئين های عدسی چشم دچار اختلال می شود و با از هم گسيختگی اين ساختار پروتئينی، لكه های تيره ای روی عدسی چشم به وجود می آيد كه با پیشرفت اين لكه ها عدسی چشم شفافيت خود را از دست می دهد و در عبور دادن دقيق نور تنبل و ناتوان می شود.

باید عنوان کرد که دانشمندان تا كنون دقيقاً به علت اين تغييرات ساختار عدسی چشم پی نبرده اند ولی سيگار كشيدن و در معرض نور خورشيد قرار گرفتن علاوه بر کهولت سن و فرسایش پروتئیین های چشم، را از عوامل ایجاد آب مروارید می دانند. این بیماری در زنان نسبت به مردان شايع تر است.

ساير علل ایجاد آب مروارید می توان به سابقه خانوادگی ابتلا به آب مرواريد در بستگان درجه اول و دوم، مشكلات طبی مانند دیابت، ضربه به چشم، قرار گرفتن طولانی مدت و بدون محافظت در مقابل نور آفتاب، بيماری های التهابی چشمی، استفاده دراز مدت از داروهای استروئيدی،مصرف الكل… اشاره کرد.

درمان آب مروارید

تا زمانی که آب‌ مروارید به مرحله پیشرفته خود نرسیده و فعالیت‌های روزمره فرد را مختل نکرده است، نیازی به درمان نیست. اما زمانی که بیماری کاملا پیشرفت با مراجعه به چشم پزشک و تشخیص متخصص می توان درمان آن را شروع کرد و تنها روش درمان آب مروارید عمل جراحی است.

 این عمل شامل خارج کردن عدسی چشم از یک شکاف کوچک به وسیله دستگاه مخصوص به نام «فیکو» و نصب عدسی مصنوعی (لنز) داخل چشم است که بسیار رایج است و بصورت سرپایی انجام می‌شود.

انواع آب مروارید

  1. کاتاراکت هسته ای

این آب مروارید رایج ترین نوع آب مروارید است. با سخت شدن تدریجی و زرد شدن ناحیه مرکزی لنز که به هسته نیز معروف است، شروع می شود. با گذشت زمان، این سخت شدن و زرد شدن به سایر لایه های لنز نیز گسترش می یابد.

با پیشرفت این نوع آب مروارید، تمرکز چشم تغییر می کند و دید نزدیک (برای خواندن یا سایر انواع کار نزدیک) ممکن است به طور موقت بهبود ایجاد کند. این علامت به عنوان دید دوم شناخته می شود، اما بهبود بینایی ای که ایجاد می کند دائمی نیست.

آب مروارید هسته ای به آرامی پیشرفت می کند و ممکن است چندین سال به تدریج رشد کند. تا اینکه تاثیر آن بر روی بینایی دیده شود.

  1. آب مروارید قشری

یک آب مروارید قشری در لایه پوسته لنز، معروف به قشر تشکیل می شود و به تدریج “پره های” خود را از خارج لنز به مرکز گسترش می دهد. این شکاف ها می توانند نوری که به چشم وارد می شود را پراکنده کنند و باعث ایجاد تاری دید، خیرگی، کنتراست و اختلالات دردرک عمق شوند. مبتلایان به دیابت در معرض خطر آب مروارید قشری قرار دارند.

  1. آب مروارید زیر کپسولی خلفی

این نوع آب مروارید که عمدتا بر روی خواندن و دید در شب تأثیر می گذارد، به شکل یک ناحیه مات یا ابری کوچک در قسمت خلفی (سطح پشتی) لنز شروع می شود. زیر کپسول نامیده می شود زیرا در زیر کپسول عدسی تشکیل می شود. یک کیسه یا غشای کوچک است که لنز را محصور کرده و در جای خود نگه می دارد.

آب مروارید زیر کپسول می تواند در خواندن اختلال ایجاد کند. همچنین باعث ایجاد هاله و نور خیره کننده در اطراف چراغ شود. افرادی که دارای هورمون های استروئیدی هستند، افراد مبتلا به دیابت و رتینیت پیگمنتوزا ممکن است به این نوع آب مروارید مبتلا شوند.

کلینیک چشم پزشکی نیکان آماده ارائه خدمات تشخیصی و درمانی چشم و جراحی آب مروارید با مجهزترین دستگاههای چشم پزشکی به شما عزیزان می باشد.