آیا عمل آب مروارید نیاز به درمان دارد؟

آب مروارید هنگامی اتفاق می افتد که عدسی چشم شما که در حالت عادی شفاف است، مه آلود شود. برای اینکه چشم شما ببیند، نور از یک عدسی شفاف عبور می کند. لنز چشم پشت عنبیه (قسمت رنگی چشم) قرار دارد. این لنز نور را متمرکز می کند تا مغز و چشم با هم کار کنند و اطلاعات را در یک تصویر پردازش کنند.

هنگامی که چشم به آب مروارید و کدری روی عدسی مبتلا می شود، چشم شما نمی تواند نور را به همان روش متمرکز کند. این امر منجر به تاری دید یا از دست دادن بینایی (مشکل در دیدن) می شود. تغییر بینایی شما به محل و اندازه آب مروارید بستگی دارد. آب مروارید در میان افراد مسن شایع‌تر است. بیش از 50 درصد از افراد 80 ساله و بالاتر در معرض خطر جدی ابتلا به آب مروارید هستند.

همچنین ممکن است در هر دو چشم دچار آب مروارید شوند. اما ممکن است یک چشم بدتر از چشم دیگر باشد یا در دو زمان متفاوت ایجاد شود. در ادامه با ما همراه باشید تا  از جنبه های متفاوت به بررسی عمل آب مروارید بپردازیم.

آیا عمل آب مروارید نیاز به بستری دارد؟

در جراحی آب مروارید، عدسی داخل چشم شما که کدر شده است برداشته می شود و با یک عدسی مصنوعی (به نام لنز داخل چشمی یا IOL) جایگزین می شود، تا دید واضح را بازیابی کند. این روش معمولاً به صورت سرپایی انجام می شود و نیازی به یک شب اقامت در بیمارستان یا سایر مراکز مراقبتی ندارد.

گفتنی است که در بیشتر روش‌ های مدرن درمان آب مروارید استفاده از دستگاه اولتراسوند رواج دارد که، با فرکانس بالا عدسی کدر را به قطعات کوچک می‌ شکند و سپس با مکش به آرامی از چشم خارج می ‌شود. این روش که فیکوامولسیفیکاسیون یا “فاکو” نامیده می‌شود، می ‌تواند با برش‌ های کوچک‌ تری نسبت به تکنیک ‌های جراحی قبلی برای برداشتن آب مروارید انجام شود، که باعث بهبود سریع‌تر و کاهش خطر عوارض جراحی آب مروارید، مانند جدا شدن شبکیه می‌شود.

بعد از اینکه تمام بقایای عدسی کدر از چشم شما برداشته شد، جراح آب مروارید یک عدسی شفاف داخل چشمی را وارد می کند و آن را به طور ایمن در پشت عنبیه و مردمک، در همان مکانی که لنز طبیعی شما اشغال کرده است، قرار می دهد. (در موارد خاص، ممکن است یک IOL در جلوی عنبیه و مردمک قرار گیرد، اما کمتر رایج است.) سپس جراح عمل برداشتن آب مروارید و کاشت IOL را با بستن برش در چشم شما کامل می کند (ممکن است نیاز به بخیه باشد یا ممکن است نیاز نباشد). در نهایت نیز یک محافظ روی چشم قرار می گیرد، تا در مراحل اولیه پس از جراحی آب مروارید ایمن بماند.

بعد از عمل آب مروارید چند روز باید استراحت کنیم؟

مدتی طول می کشد تا سیستم بینایی شما با برداشتن آب مروارید و با لنز داخل چشمی که برای جایگزینی عدسی طبیعی چشم شما استفاده می شود، سازگار شود. در طول این دوره سازگاری، برخی از بیماران حتی دید “موجی” یا اعوجاج را گزارش می کنند. این پدیده، در صورت وجود، باید فقط یک ساعت یا بیشتر طول بکشد.

همچنین ممکن است به دلیل آسیب موقت به رگ های خونی در صلبیه در طی عمل جراحی آب مروارید، دچار قرمزی و خونریزی چشم شوید. همانطور که چشم شما بهبود می یابد، قرمزی باید ظرف چند روز از بین برود. اگر تزریق بیهوشی از طریق پوست به قسمت پایینی چشم خود داشته باشید، ممکن است متوجه کبودی هایی شبیه به سیاهی چشم شوید.

restcataract

این مورد باید طی چند روز برطرف شود. بسیاری از بیماران طی چند ساعت پس از جراحی آب مروارید، دید واضحی را گزارش می کنند. اما درمان هر فردی متفاوت است و ممکن است به یک یا دو هفته زمان نیاز داشته باشید تا تصاویر را در واضح ترین حالت ممکن ببینید. همچنین به طور معمول روز بعد از عمل، یک قرار ملاقات بعدی با جراح آب مروارید خود خواهید داشت تا مطمئن شوید که هیچ عارضه ای وجود ندارد.

اگر در روزهای بعد از این ملاقات هیچ بهبودی در تاری دید مشاهده نکردید یا درد چشم یا ناراحتی قابل توجهی احساس کردید، باید این موضوع را به جراح خود گزارش دهید. گاهی اوقات افراد پس از جراحی آب مروارید، خشکی چشم را گزارش می کنند. این احساس باید با بهبودی چشم شما فروکش کند، مگر اینکه قبل از انجام عمل مشکل خشکی چشم داشته باشید. گفتنی است که بهبود کامل جراحی آب مروارید شما باید در عرض یک ماه و با بهبودی کامل چشم شما رخ دهد. ممکن است از اینکه چقدر احساس خوبی دارید و چقدر آسان است که فعالیت های عادی خود را حتی روز بعد از جراحی آب مروارید از سر بگیرید، شگفت زده شوید. با این حال در طول هفته اول یا بیشتر، باید چند مورد را رعایت کنید تا مطمئن شوید که در طول بهبودی جراحی آب مروارید، از بروز هرگونه عارضه جلوگیری می کنید. در ادامه هریک از این موارد عبارتنداز:

  • چشم پزشک معمولاً قطره های چشمی آنتی بیوتیکی را برای جلوگیری از عفونت و قطره های چشمی ضد التهابی را، برای کمک به کاهش هرگونه التهاب داخلی تجویز می کند. تقریباً در هفته اول بعد از عمل باید روزانه چندین بار از قطره چشم استفاده کنید.
  • بسته به میزان التهاب بعد از عمل، ممکن است برای چند هفته تا یک ماه به قطره نیاز داشته باشید. مطمئن شوید که این قطره های چشمی را دقیقاً طبق دستور مصرف می کنید.
  • در صورت نیاز ممکن است مسکن های خوراکی مانند استامینوفن تجویز شود. با این حال، معمولاً پس از جراحی آب مروارید فقط ناراحتی جزئی را باید احساس کنید.

همچنین برای بهبود ایمن و سریع جراحی آب مروارید، نکات زیر را دنبال کنید:

  • در روز اول بعد از جراحی رانندگی نکنید.
  • به مدت چند هفته از بلند کردن اجسام سنگین یا فعالیت های سنگین خودداری کنید.
  • بلافاصله پس از عمل، از خم شدن خودداری کنید تا از وارد شدن فشار اضافی به چشم خود جلوگیری کنید.
  • در صورت امکان، بلافاصله پس از جراحی عطسه یا استفراغ نکنید.
  • در راه رفتن بعد از جراحی مراقب باشید و به درها یا اشیاء دیگر برخورد نکنید.
  • برای کاهش خطر عفونت، از شنا کردن یا استفاده از وان آب گرم در هفته اول بهبودی جراحی آب مروارید خودداری کنید.
  • در چند هفته اول پس از جراحی، چشم خود را در معرض عوامل محرک مانند گرد و غبار، خاک، باد و گرده قرار ندهید.
  • پس از جراحی چشم خود را مالش ندهید.

بهترین راه ممکن برای بهبود جراحی آب مروارید این است که دستورالعمل های دقیق پزشک خود را در مورد نحوه محافظت از چشم خود پس از عمل دنبال کنید. اگر به جراحی آب مروارید در هر دو چشم نیاز دارید، جراح شما معمولاً حداقل چند روز تا دو هفته صبر می کند تا چشم اول شما قبل از انجام عمل روی چشم دوم بهبود یابد. در نهایت چشم شما باید در عرض هشت هفته بهبود یابد. اما می توانید حتی یک روز پس از جراحی به فعالیت های روزانه خود بپردازید.

عمل آب مروارید چقدر طول می کشد؟

دو نوع جراحی برای درمان آب مروارید وجود دارد و زمان انجام عمل بستگی به تشخیص چشم پزشک دارد. به همین دلیل بر اساس نوع جراحی آب مروارید، زمان انجام هر یک از آنها نیز متفاوت است. در ادامه هر یک از روش های جراحی آب مروارید با زمان های مربوطه به ذکر جزئیات عبارتند از:

  • جراحی آب مروارید فیکوامولسیفیکاسیون

فیکوامولسیفیکاسیون رایج ترین روش برای درمان آب مروارید است. چشم پزشک شما یک سوراخ کوچک در چشم ایجاد می کند تا به عدسی تار برسد. با استفاده از امواج صوتی با فرکانس بالا (اولتراسوند) یا لیزر، چشم پزشک لنز را تکه تکه می کند. سپس پزشک تکه های لنز را از چشم شما بیرون کشیده و یک لنز پلاستیکی جدید قرار می دهد. این عمل جراحی در اکثر موارد کمتر از 10 دقیقه زمان می برد.

  • جراحی آب مروارید خارج کپسولی

اگر تکنیک فیکوامولسیفیکاسیون گزینه خوبی برای شما نباشد، ممکن است پزشک شما روش استخراج آب مروارید خارج کپسولی را توصیه کند. برای مثال، آب مروارید پیشرفته ممکن است آنقدر متراکم باشد که به راحتی از هم جدا نشود. در جراحی آب مروارید خارج کپسولی، چشم پزشک شما سوراخ بزرگتری در چشم ایجاد می کند. به جای قطعه قطعه کردن عدسی و سپس برداشتن آن، لنز را به صورت یک پارچه برمی دارد. سپس جراح لنز جایگزین را وارد می کند. استخراج آب مروارید خارج کپسولی (ECCE) ممکن است بیشتر از فیکوامولسیفیکاسیون طول بکشد و معمولاً 30 تا 45 دقیقه زمان می برد تا تکمیل شود.

آیا عمل آب مروارید درد دارد؟

جراحی آب مروارید دردناک نیست. در حالی که بیماران در طول جراحی بیدار هستند، احتمال بروز ناراحتی کمی وجود دارد و به راحتی نیز قابل اغماض است. ممکن است قبل از جراحی یک آرام بخش خفیف تجویز شود که اعصاب را آرام می کند و از قطره های چشمی برای بی حس کردن چشم استفاده می شود. همچنین ممکن است بعد از جراحی کمی ناراحتی و درد وجود داشته باشد، اما این مدت طولانی نیست و داروهای مسکن تجویز شده باید برای مقابله با آن کافی باشد. چشم پزشک معمولاً از بیماران می‌خواهد تا یک ساعت پس از جراحی در مطب بمانند تا فشار چشم کنترل شود. خوشبختانه اکثر جراحی های آب مروارید در بازگرداندن بینایی موفق هستند.

آیا عمل آب مروارید نیاز به بیهوشی دارد؟

بیشتر عمل های جراحی آب مروارید با بی حسی موضعی و تزریق آرام بخش IV صورت می پذیرد. بی حسی موضعی ممکن است به یکی از دو روش انجام شود:

  • تزریق ماده بی حس کننده در اطراف چشم
  • تزریق قطره های بی حس کننده به جلوی چشم

جراحی با تزریق ماده بی حسی در اطراف چشم عموماً بیهوشی عمیق تری برای جراحی نسبت به روش موضعی ایجاد می کند، اما با افزایش خطر نیز همراه است. احتمال بروز مشکلات جدی بسیار کم است اما خطر بالقوه خونریزی پشت چشم، برای نفوذ ناخواسته به پشت چشم با سوزن تزریق وجود دارد. بی‌حسی موضعی خطر کمتری دارد اما به اندازه بیهوشی، بی‌حسی عمیقی ارائه نمی‌کند. اگرچه اکثریت قریب به اتفاق افرادی که جراحی آب مروارید با بی‌حسی موضعی انجام می‌دهند، هیچ درد قابل‌ توجهی را در طول عمل تجربه نمی ‌کنند.

Cataract_anesthesia

تفاوت دیگر بین این دو بی حسی این است که با بی حسی موضعی شما توانایی حرکت چشم خود را حفظ می کنید در حالی که با بی حسی تزریقی عضلات چشم به طور موقت فلج می شوند. بنابراین چشم شما در طول جراحی حرکت نمی کند. هنگامی که بی حسی موضعی دارید، برای شما مهم است که سعی کنید مستقیماً به نور موجود در میکروسکوپ بالای سر خود خیره شوید. گفتنی است که در برخی از موارد و در صورت لزوم متخصص بیهوشی مقداری داروی آرام بخش خفیف را نیز از طریق IV به شما می دهد. این تزریق باعث آرامش شما می شود، اما معمولا شما را به خواب نمی‌برد. اگرچه برخی از افراد در طول عمل به دلیل اثرات آرام بخش به خواب می روند.

جمع‌بندی نهایی

میزان موفقیت جراحی آب مروارید حدود 99 درصد است. عوارض این جراحی نادر است اما ممکن است شامل تورم قرنیه یا التهاب در چشم باشد. اما کلید موفقیت در انجام عمل آب مروارید تشخیص به موقع و دنبال کردن تمامی دستورات پزشک در دوران ریکاوری است. بنابراین بیماران باید در صورت وجود هرگونه ناهنجاری و یا احساس درد شدید، فورا به چشم پزشک مراجعه کرده و از مصرف هرگونه دارو به صورت خودسرانه پرهیز کنند. چرا که هر گونه بی احتیاطی ممکن است بیماران را به برخی عوارض جبران ‌ناپذیر مبتلا سازد.