عمل لازک چشم

عمل لازک چشم

برداشتن عینک از روی چشم به عنوان یکی از بزرگترین رویاهای کسانی محسوب می شود که عمری است از عینک برای بهتر دیدن دنیای اطراف خود استفاده می کنند.  خوشبختانه پیشرفت های مکرر و متوالی علم چشم پزشکی عمل برداشتن عینک را با خود به ارمغان آورده است و هم اکنون افراد فراوانی هستند که می توانند به راحتی هر چه تمام تر نسبت به برداشتن عینک با عمل های خاص و مربوطه اقدام کنند. اما پرسش بزرگ این است که چگونه باید این رویای شیرین را تحقق بخشید چرا که خلاص شدن از عینک و لنز برای بسیاری از افراد امری کاملا ضروری محسوب می شود. چرا که ممکن است برخی ناهنجاری های فیزیکی در صورت وجود داشته باشد که مانع قرار گیری درست عینک بر روی صورت باشد و از طرف دیگر برخی از عینک ها ساختاری ضخیم و خشن دارند و به مرور زمان ممکن است ناهنجاری هایی بر روی پوست به خاطر تماس مکرر ایجاد کنند اینجاست که عمل لازک وارد عمل شده و به عنوان  راه نجات بسیاری از متقاضیان خلاصی از عینک و لنز پیشنهاد می شود در ادامه با ما همراه باشید تا از صفر تا صد با عمل لازک یا به عبارت بهتر عمل حذف عینک و لنز آشنا گردید. آنچه در ادامه می خوانیم.

تاریخچه ظهور عمل لازک چشم

با نگاهی گذرا به تاریخچه پیدایش عمل لازک چشم مشخص می‌شود که این سبک از جراحی به نسبت دیگر جراحی های چشم به زمان حال نزدیک تر بوده و به نوعی از سن و سال کمتری برخوردار است.  مکان و زمان پیدایش عمل جراحی لازک چشم مربوط میشود به ایالات متحده امریکا و مارس ۱۹۹۹.  در تاریخ میلادی فوق بود که برای اولین بار دکتر مسیو کاملین شیوه جراحی فوق را به جهانیان معرفی کرد که از همان بدو پیدایش مورد بررسی و سپس تایید جامعه چشم‌ پزشکان آمریکا قرار گرفته و در نهایت به صورت جهانی عمومیت پیدا کرد از آن تاریخ بود که تا امروز عمل جراحی لازک چشم به علت مزایا و خصوصیت های خاص و فراوان و منحصر به فرد خود به عنوان یکی از پرطرفدار ترین عمل های جراحی چشم در سرتاسر کره خاکی محسوب می شود.

جراحی لازک چشم چیست؟

عمل جراحی لازک بنا به گفته تعداد فراوانی از متخصصین به عنوان یکی از زیر مجموعه ‌های عمل جراحی‏PRK  محسوب می‌ شود. اما با نگاهی دقیق تر این موضوع  مشخص می‌ شود که عمل جراحی فوق در واقع ترکیبی از عمل لیزیک و PRK است. از روش عمل جراحی لازک به منظور رفع عیوب مختلف انکساری چشم استفاده می ‌شود و در کنار این موضوع باید به این نکته نیز اشاره کرد که میزان انعطاف پذیری در عمل جراحی لازک بسیار بالا بوده که همین مسئله دست پزشک را برای انجام یک عمل جراحی بی ‌نقص بیش از پیش باز می گذارد. همچنین گفتنی است که بافت قرنیه در عمل جراحی لازک دستخوش تغییر نشده که با تکیه به همین نکته می ‌توان گفت که میزان استحکام و دوام قرنیه به هیچ عنوان دستخوش تغییر نمی شود. اینجاست که عمل جراحی لازک به عنوان یکی از محبوب ترین و قدرتمندترین روش های درمان نقیصه های چشمی شناخته می شود.

چه عیوبی را می توان با عمل لازک برطرف کرد؟

همانطور که در قسمت های قبل اشاره شد عمل جراحی لازک چشم برای درمان عیوب انکساری چشمی به کار می رود. منظور از این موضوع نیز مسائلی همچون نزدیک بینی، دوربینی و یا آستیگماتیسم است که می‌توان به فراخور تشخیص پزشک و موقعیتی که بیمار در آن قرار دارد نسبت به درمان عوارض نام برده با عمل لازک چشم اقدام کرد. اما قطعاً برطرف کردن عیوب فوق شرایط و ضوابط خاص خود را دارد. برای مثال افراد نزدیک بینی که شماره چشمان آنها ۶ یا بیشتر از ۶ است می‌ توانند نسبت به عمل جراحی لازک برای رفع نزدیک بینی اقدام کنند. برای رفع دیگر عیوب نظیر آستیگماتیسم و یا دوربینی نیز معمولاً به افرادی که شماره چشمان آنها تا حداکثر ۶ نمره است توصیه می ‌شود که برای رفع عیوب نام برده از عمل جراحی لازک استفاده کنند. خاطر نشان می شود که در یک نتیجه گیری کلی می‌توان گفت که عمل جراحی لازک به حصر مجموع برای آن دسته از افراد توصیه می ‌شود که به هیچ عنوان از شرایط لازم برای انجام عمل لیزیک برخوردار نیستند. اما به هر حال یکتا مرجعی که می‌ تواند به صورت قطعی در خصوص شرایط عمل لازک اظهار نظر نهایی را انجام دهد تنها چشم پزشک متخصص و جراح است.

عمل لازک چشم برای چه افرادی مفید است؟

یکی از مهمترین و متداول ترین پرسش هایی که در خصوص عمل جراحی لازک انجام می شود پرسش در خصوص شرایط مجاز برای انجام عمل فوق است. در ابتدای امر باید اشاره شود افرادی که از قرنیه بسیار نازک بهره می ‌برند طبیعتا نمی ‌توانند عمل جراحی لیزیک داشته باشند بنابراین عمل جراحی لازک برای آنان یک انتخاب کاملا مطلوب خواهد بود. چرا که انجام هر گونه برش با توجه به ظرافت قرنیه بسیار پیچیده و حساس است. مورد دوم مربوط است به افراد مبتلا به خشکی چشم. این دسته از افراد با توجه به محدودیتی که در چشمان خود دارند نمی توانند دیگر عمل های جراحی را غیر از لازک انجام دهند. بنابراین برای اینکه سیستم عصبی قرنیه در این شرایط هیچ گونه آسیبی نبیند توصیه اکید وجود دارد که در صورت وجود خشکی چشم نیز از عمل جراحی لازک استفاده شود. مورد سوم به افرادی باز می ‌گردد که علاوه بر محدودیت در چشمان با دیگر مسائلی همچون دیابت و یا فشار خون نیز دست و پنجه نرم می ‌کنند.

در صورتی که  بیماری های نام برده از سطح بالایی برخوردار نباشند می توان امیدوار بود که افراد دیابتی و یا دارای فشار خون نیز از عمل جراحی لازک بهره‌مند شوند. آیتم بعدی مربوط می ‌شود به دوستداران هنر های رزمی، بوکس و یا دیگر ورزش های خشن و با فعالیت بالا. چنین افرادی با توجه به مقتضای علایق و ورزشی که دنبال می ‌کنند باید از عمل لازک استفاده کنند. همین موضوع در خصوص موقعیت ها و فرصت های شغلی نیز صادق بوده و باید مقتضای موقعیت فرد و پیشه ای که متقاضی در جامعه دارد نیز مورد بررسی قرار گیرد. در یک نتیجه گیری کلی باید گفت که افراد بالای ۱۸ سالی که شماره چشمان آنها در طی یک سال اخیر ثابت بوده و همچنین بیش از حد نیز بالا نباشد و علاوه بر این مسائل ساختار قرنیه چشمان آنها نیز دارای شیب و انحنای کمی باشد و همچنین به مصائبی همچون آب مروارید نیز مبتلا نباشند، به عنوان ایده‌آل ‌ترین کاندیدا برای انجام عمل لازک شناخته می شوند.

عمل لازک چشم برای چه افرادی مفید نیست؟

نقطه  مقابل افرادی که می ‌توانند از عمل لازم بهره ببرند طبیعتاً کسانی هستند که اجازه انجام عمل لازم را ندارند. اما همانطور که در قسمت قبل اشاره شد تنها مرجعی که می تواند مشخص کننده این موضوع باشد معاینات انجام شده توسط پزشک است. بنابراین تا پیش از انجام معاینه به صورت دقیق نمی توان گمانه ‌زنی خاصی در این زمینه انجام داد و تمامی نتایج موکول می‌ شود به هر آنچه که چشم پزشک به متقاضی توصیه دارد. در خصوص عمل لازک باید گفت که زنان باردار در درجه اول به علت تغییرات هورمونی ناشی از دوران بارداری نمی توانند عمل لازک را انجام دهند. هر چند که در دوران شیردهی می توان این عمل را انجام داد. بنابراین باید گفت عمل لازک تاثیر خاصی بر جنین و کودک شیرده ندارد. همچنین افراد بالای ۴۰ سال و البته مبتلا به عارضه پیرچشمی باید این مورد را در نظر بگیرند که ممکن است برای انجام مطالعه پس از انجام عمل لازم نیاز به عینک طبی نیز داشته باشند. بنابراین با توجه به فاکتور هایی همچون میزان تنبلی چشم، سنجش شرایط عمومی فرد به وسیله پزشک به عنوان اصلی ترین مرجع مشخص کننده مجاز یا غیر مجاز بودن فرد برای عمل لازک است.

عمل لازک چشم چه مزایایی دارد؟

در بخش‌ های گذشته به این نکته مهم اشاره شد که هم اکنون عمل لازک به عنوان یکی از محبوب ترین عمل های جراحی چشم در دنیا شناخته می شود. همین موضوع این پرسش را بر می انگیزد که چرا عمل جراحی لازک می ‌رود تا جایگاه خود را حتی در آینده نیز مستحکم تر از قبل کند. در پاسخ باید گفت که اولین مورد به حفظ قوام و دوام و ساختار قرنیه باز می گردد. با توجه به اینکه لیزر تابانده شده در عمل لازک به لایه های پایینی قرنیه نفوذ نمی کند، ساختار فنی و همچنین شبکه‌ های عصبی این جزء بسیار حساس دستخوش تغییر نمی ‌شود. طول مدت ماندن بیمار در اتاق عمل در جراحی لازک بسیار کوتاه بوده و همچنین دیگر عوارض همچون خشکی چشم معمولاً برای این افراد ایجاد نمی شود. در یک اظهار نظر کلی می ‌توان گفت که حداقل ۹۷ درصد کسانی که عمل جراحی لازک را انجام داده‌ اند از نتایج عمل خود کاملاً راضی بودند. آیتم بعدی به عدم نیاز به بخیه است که همین موضوع عمل‌ لازک را به عنوان یک عمل جراحی کم ‌خطر معرفی می سازد. گفتنی است که اگر به هر دلیلی و به هر نحوی از انحا عمل انجام شده نتیجه راضی کننده ای برای متقاضی به دنبال نداشته باشد می‌توان در آینده نیز عمل اصلاحی را انجام داد. همچنین معمولاً عوارض جراحی لازک بسیار کم بوده و در صورت بروز نیز کاملا قابل کنترل است. خاطر نشان می شود که مزیت اصلی عمل لازک مخصوصاً برای کسانی مشخص می‌ شود که دچار نزدیک بینی با درجه های بالا هستند که در این شرایط می ‌توان امیدوار بود با استفاده از عمل لازک می توان عارضه فوق را برطرف کرد.

عمل لازک چشم چه مضراتی دارد؟

عمل جراحی لازک همچون دیگر عمل های جراحی چشم دنیا می تواند هم از مزایا و هم از معایب برخوردار باشد. بنابراین با عبور از مزایای عمل جراحی لازک باید در خصوص معایب این نوع جراحی چشم گفت که طول مدت بهبودی فرد بعد از عمل جراحی لازک به نسبت بیشتر از عمل جراحی لیزیک است. همچنین ممکن است ناراحتی بیشتری در ناحیه چشم احساس شود و معمولاً بیماران متقاضی عمل جراحی لازک باید تا حدود ۳ یا ۴ روز بعد از عمل از لنز پانسمانی استفاده کنند تا به صورت کامل قرنیه بهبود پیدا کرده و قوام خود را به دست آورد. همچنین به نسبت عمل لیزیک بیمارانی که متقاضی عمل لازک هستند باید تا حدود چند هفته از قطره استروئید استفاده کنند که در چشم چکانده می شود. در خصوص مدت زمان بهبودی نیز معمولا یک تا دو هفته زمان می ‌برد تا چشمان انسان به حالت پیش از عمل باز گردد.

عوارض عمل جراحی لازک چیست؟

پس از انجام عمل جراحی لازک ممکن است عوارضی همچون احساس وجود یک شی و یا جسم خارجی در چشم عمل شده تا چند روز پس از انجام عمل همراه فرد باشد. همچنین پس از طی کردن فرایند درمان و عمل جراحی لازک قدرت دید و تشخیص نور های متفاوت مخصوصاً در محیط ‌های کم نور کاهش می یابد که معمولاً تا ۱۲ ماه ممکن است به طول می انجامد. همچنین عارضه خشکی چشم  بعد از انجام عمل لازک ممکن است برای فرد به وجود آید که معمولا استفاده از قطره مرطوب کننده را تا ۶ ماه برای فرد الزامی می‌ سازد. در نهایت امر باید به احساس درد و ناخوشایند در چشمان فرد اشاره کرد که با توجه  سپردن چشم‌ ها به دستان جراح این امر کاملاً محرز است. تاری چشم بعد از عمل جراحی لازک به وجود می آید که معمولاً بین ۶ تا ۹ ماه به طول می‌ انجامد. البته هاله های نور نیز ممکن است دیده شوند .در موارد بسیار نادر احتمال بروز آستیگمات برای افراد وجود دارد. در صورتی که چشم پزشک جراح هیچ گونه خطایی در دستکاری قرنیه چشم نداشته باشد، عارضه دید مناسب به هیچ عنوان برای متقاضیان عمل فوق به وجود نمی ‌آید. بنابراین می ‌توان گفت که دسته ‌ای از عارضه ها همچون دیگر عمل های مرسوم در وادی چشم پزشکی مربوط است به خطاهای چشم پزشک معالج. در نهایت نیز در خصوص احتمال بروز عفونت ها نیز باید گفت در موارد بسیار محدود ممکن است چنین عارضه هایی برای چشمان افراد به وجود آید که در این صورت باید بدون هیچ گونه فوت وقت و در سریع ترین زمان ممکن به  چشم پزشک مراجعه کرد.

چه معایناتی قبل از عمل لازک انجام می شود؟

بیماران باید مجموعه ‌ای از معاینات پیچیده و ظریف را توسط چشم پزشک پیش از انجام عمل لازک پشت سر بگذارند. اولین مورد به بررسی کلی عصب و شبکیه چشم باز می گردد. پس از انجام این آزمایش نوبت به بررسی فشار داخل چشم پیش از عمل لازک می رسد و به صورت دقیق توسط پزشک انجام می‌پذیرد. سپس نوبت به بررسی وضعیت خارجی چشم زیر پلک، مژه و همچنین دیگر غدد مربوط به چشم نظیر غدد اشکی مورد بررسی دقیق قرار می ‌گیرد. گفتنی است که معمولاً پزشک از دستگاهی که اسلیت لمپ نام دارد به صورت میکروسکوپی به بررسی ساختار کلی چشم می ‌پردازد. سپس نوبت به بخش اصلی ماجرا یعنی قرنیه می رسد. پزشک تمامی اِلِمان های مربوط به قرنیه را از میزان تحدب، ضخامت، و حد قدرت اپتیکی به صورت کامل مورد بررسی قرار می دهد و حتی موارد بسیار خفیف قوز قرنیه را نیز با دقت هرچه تمام تر اندازه گیری و شناسایی می‌کند. در نهایت تمامی این موارد در کنار یکدیگر جمع شده و پزشک را به جمع ‌بندی می‌ رساند که آیا فرد متقاضی می تواند از انجام عمل بهره ببرد یا خیر.

 چه مراقبت هایی پیش از انجام عمل لازک باید انجام شود؟

مراقبت های مربوط به پیش از انجام عمل لازک را می توان از چند نقطه نظر مورد بررسی دقیق قرار داد. اولین مورد به بحث روانی عمل مربوطه باز می گردد که باید فرد به صورت کامل به پزشک اعتماد کرده و چشمان خود را به جراح بسپارد که همین موضوع در راحتی انجام عمل بیش از پیش موثر بوده  و حتی در به دست آوردن نتایج بهتر نیز بسیار موثر است. مورد دوم به مراقبت های چند هفته ای قبل از عمل باز می گردد که معمولاً به مدت یک تا دو هفته به متقاضیان عمل لازک پیشنهاد می شود که از لنز چشمی استفاده نکنند. همچنین هر چه بیمار به زمان عمل لازک از پیش تعیین شده نزدیک شود باید مراقبت‌های جدی تری نیز در دستور کار قرار دهد. برای مثال توصیه اکید می شود که به هیچ عنوان از مواد آرایشی، ۴۸ ساعت پیش از عمل لازک استفاده نشود. همچنین این توصیه وجود دارد که معمولاً شب قبل از عمل و یا روز عمل استحمام کرده و حتی المکان با یک شامپو بچه رقیق مژه های خود را شستشو دهد تا تمام فضای اطراف چشم به پاک ترین حالت ممکن در آمده و هیچ گونه ناهنجاری میان چشم پزشک و  قرنیه فرد متقاضی وجود نداشته باشد. در نهایت نیز در روز انجام عمل توصیه می شود که حتماً بیمار یک غذای سبک و مختصر را میل کند.

چه مراقبت هایی پس از انجام عمل لازک باید انجام شود؟

پس از انجام عمل مربوط به لازک باید مجموعه ای از اقدامات که توسط پزشک به بیمار دیکته می شود به دقت هر چه تمام تر توسط متقاضی انجام شود. چرا که نتایج عمل بسته به مراقبت‌ های دقیق بیمار است و اگر احتیاط کافی در این زمینه رخ  ندهد فرد ممکن است با عوارضی دائمی دست و پنجه نرم کند. اولین مورد به عدم مالیدن چشم ها مربوط است که در روزهای اول به هیچ عنوان نباید به چشم ها بعد از عمل لازک دست زد و یا آنها را مالید. همچنین متقاضی باید نهایت دقت را به کار ببرد تا آب در روزهای ابتدایی پس از عمل وارد چشمان نشود. طبیعتاً قرار گرفتن در معرض نور شدید همچون مانیتور، صفحه گوشی و تلویزیون که می تواند موجبات خشکی چشم ها را فراهم کند به هیچ عنوان توصیه نمی شود. با توجه به دست کاری انجام شده در طول عمل لازک روی چشم باید فعالیت‌ های سنگین و ورزش های پرخطر را حداقل به مدت ۱۰ هفته به تاخیر انداخت. همچنین استفاده از وسایل آرایشی نیز حداقل به مدت سه روز قدغن است مگر اینکه پس از این مدت با توصیه پزشک انجام شود. وجود برخی دیگر از عارضه های عمومی نظیر سردرد، چشم درد، احساس تاری و یا دیگر مسائل کاملاً طبیعی و قابل پیش بینی است و فرد باید تحمل کند. اگر شدت مصائب زیاد بود پزشک می‌ تواند مسکن را برای کاهش درد و بالا بردن آرامش تجویز کند. بعد از عمل لازک نیز توصیه می ‌شود که عمل استحمام تا چند روز به تاخیر افتاده و البته از شامپو بچه کودک استفاده شود. با توجه به بالا رفتن حساسیت چشم ها پس از انجام عمل لازک باید فرد متقاضی از عینک آفتابی استفاده کرده و تا حد امکان در محیط های مه آلود، غبار آلود و آفتابی قرار نگیرد. بنا به ضرورت عمل لازک انجام شده، چشم پزشک ممکن است استفاده از قطره های چشمی را نیز توصیه کند که در این صورت باید با نهایت دقت و در بازه های زمانی از پیش تعیین شده مصرف شود.

دوره نقاهت عمل چشم لازک چقدر است؟

با توجه به آنچه که در قسمت‌ های قبل می ‌توان به این نتیجه رسید که بیماران متقاضی عمل لازک باید تا حدودی صبور باشند تا بتوانند نتایج مورد انتظار را به مرور زمان ببینند. بنابراین باید گفت که کیفیت دید هر روز بهتر از روز قبل شده و معمولاً مدت زمانی بر حسب دو تا سه هفته بر حسب معمول طول می‌ کشد تا بیمار کیفیت دید خود را در حد مطلوبی به دست آورد. اما در برخی دیگر از متقاضیان که شمار آستیگمات یا دید نزدیک ‌بینی آنها به نسبت بیشتر است باید بیشتر از دسته اول صبوری به خرج دهند و مدت زمانی بر حسب دو تا سه ماه صبر کنند تا دید چشم به حالت اولیه خود باز گردد.  باید گفت که عامل اصلی تعیین کننده مدت زمان دوره نقاهت به دستکاری های انجام شده روی قرنیه باز می گردد. طبیعتا هر چه این دستکاری ها بیشتر باشد مدت زمان دوره نقاهت افزایش پیدا کرده و به صورت معکوس نیز رابطه مستقیم میان این دو اِلِمان دیده می شود.

عمل لازک چشم چگونه انجام می شود؟

عمل لازک چشم به صورت کلی از چهار مرحله  تشکیل می شود. گفتنی است که تمامی این مراحل توسط سیستم پیشرفته کامپیوتری انجام می شود و تمام آنچه که بیمار باید در طول عمل انجام دهد داشتن احساس آرامش و خیره شدن به چشمک زن قرمز یا سبز رنگی است که از طریق دستگاه به بیمار نشان داده می شود. حفظ آرامش در طول عمل بسیار مهم بوده و در صورتی که فرد نتواند بر خود مسلط باشد پزشک ممکن است از آرامش بخش یا مسکن استفاده کند. همچنین پلک ها به صورت کامل باز نگه داشته می ‌شوند تا مشکل و خطری از این نظر چشمان بیمار را تهدید نکند. اولین مرحله مربوط می‌ شود به بیهوشی و یا بیحسی چشمان بیمار که با استفاده از یک قطره الکل مخصوص انجام می شود تا علاوه بر بی حس شدن، قرنیه نیز به صورت کامل نرم شود. در مرحله دوم چشم پزشک جراح با استفاده از ابزاری خاص یک برش دایره مانند را در اپیتلیوم قرنیه ایجاد می کند و در این مرحله به جای تمام قرنیه این بار سطح قرنیه حالتی نرم تر به خود می گیرد. گفتنی است که این ابزار مخصوص تریفین نام دارد. مرحله سوم به شکل دهی پوشش سطح قرنیه مربوط می شود که با استفاده از لیزر اگزایمر یا لیزرهای برانگیخته انجام شده در این مرحله بستر قرنیه برش داده و اصلاح می‌شود. سرانجام در مرحله چهارم نیز فلپ اپیتلیوم جابجا شده به جایگاه ابتدایی خود باز می گردد و یک لنز تماسی چشمی که نقش یک بانداژ را ایفا می‌کند بر روی قرنیه گرفته و نقش حفاظتی را از این عضو حساس را بر عهده می گیرد.

هزینه انجام لازک چشم چقدر است؟

یکی از پرتکرار ترین سوالاتی که پیرامون انجام عمل لازک مطرح است پرسش در خصوص هزینه انجام عمل فوق است. معمولاً سقف هزینه تعیین شده برای انجام عمل لازک به ۵ الی ۶ میلیون تومان می‌ رسد که البته ممکن است در کلینیک های مختلف تخفیفات متعددی نیز به متقاضیان عمل لازک اعطا شود. به صورت کلی باید گفت که عوامل و موارد فراوانی در بخش معاینات چشم نقش اصلی را در تعیین بودجه و قیمت نهایی انجام عمل لازک ایفا می کنند. طبیعتاً هر چه چشم به دستکاری بیشتری نیاز داشته باشد باید هزینه بیشتری نیز برای آن پرداخته شود. به تبع آن در قسمت دیگر معادله نیز رابطه ای همچون موارد بیان شده میان المان ‌های دخیل برقرار است. بنابراین در یک اظهار نظر کلی باید گفت که همچون تعیین شرایط فرد به منظور مجاز بودن یا نبودن انجام عمل لازک، تصمیم گیری نهایی در خصوص بودجه نیز همچون مورد گذشته به مشورت با پزشک باز می گردد.

مقایسه عمل لازک با لیزیک

هم اکنون یکی از پرتکرارترین سوالاتی که پیرامون عمل لازک مطرح می‌ شود مقایسه عمل جراحی چشمی فوق با عمل لیزیک است. مهم ترین تفاوت میان عمل لازک و لیزیک مربوط است به لایه های دستکاری شده است. در عمل لیزیک لایه ‌های استرومای قرنیه ‌چشم به منظور ساخت فلپ این عضو حساس دستکاری شده و به همین دلیل لیزر تابیده شده لایه های عمیق تری را مورد دستکاری قرار می دهد. حال آن که در عمل جراحی لازک هیچ گونه دستکاری خاصی در تمامیت ساختار قرنیه چشم رخ نداده و از سوی دیگر خطر ابتلا به عارضه هایی همچون خشکی چشم نیز به حداقل ممکن می ‌رسد. بنابراین باید گفت که با توجه به لایه های مورد هدف لیزر در هر دو عمل جراحی لازک و لیزیک می توان چنین ادعا کرد که میزان دست خوردگی چشم در عمل جراحی لازک به مراتب بسیار کمتر از لیزیک است.

جمع بندی نهایی

یکی از مهم ترین توصیه هایی که  پیرامون انجام عمل لازک وجود دارد این است که تا حد امکان افراد مراجعه کننده یک همراه را نیز با خود داشته باشند. چرا که با توجه به ذات و نوع اقدامات انجام شده در عمل لازک مدت زمان بیشتری فرد متقاضی باید صبر کند تا دید خود را در حد مطلوب باز یابد بنابراین بهتر است که یک همراه در کنار متقاضی بوده تا  بیمار مجبور به رانندگی بلافاصله پس از عمل لازک نباشد. طبیعتاً توصیه های چشم پزشکی انجام شده پیش از عمل لازک و همچنین بعد از آن بسیار مهم بوده و مشورت با چشم پزشک متخصص حرف اول و آخر را در این خصوص می زند. گفتنی است که هرگونه بی احتیاطی و نادیده گرفتن دستورات اکید چشم پزشک می تواند طبعاتی سنگین را به بار آورده و حتی عارضه های جانبی و خطرناک را برای چشم ها و قرنیه ها به ارمغان آورد. در نهایت امر نیز بیماران باید گوش به زنگ باشند تا در صورت بروز هرگونه عارضه فوق العاده خطرناک نظیر عفونت‌ها و یا مسائلی از این قبیل مستقیماً و در سریعترین زمان ممکن به پزشک مراجعه کنند.  به منظور جلوگیری از بروز عفونت نیز باید انجام اعمالی همچون آرایش چشم ها با هماهنگی پزشک  صورت پذیرد تا هیچ گونه خطری چشم ها را تهدید نکند.

کلینیک چشم پزشکی نیکان