عمل فمتولیزیک چشم

عمل فمتولیزیک چشم

تاریخچه علم چشم پزشکی نشان می دهد که ورود لیزرهای نوری به عنوان یک انقلاب شگرف در اصلاح عیوب انکساری چشمی محسوب می شود. با استفاده از این روش متخصصان توانستند نسبت به دستکاری نازک ترین لایه‌ های قرنیه در ضخامت ها و با ظرافت های مختلف اقدام کنند که عمل جراحی فمتولیزیک به عنوان جدیدترین دستاورد این شاخه شناخته می شود. این روش به جراحان اختیارات بیشتری داده تا بتوانند فارغ از بسیاری از محدودیت هایی که برای عمل های لازک و لیزیک وجود دارد، دستکاری های لازم را به منظور اصلاح نقیصه های چشمی و قرنیه در دستور کار خود قرار دهند. همین موضوع باعث شده است تا عمل جراحی فمتولیزیک به عنوان یکی از جدیدترین راه حل ها برای اصلاح اشکالات قرنیه شناخته شود. با توجه به همین گزاره تا پایان همراه ما باشید تا به صورت جامع هر آنچه که نیاز است در خصوص عمل جراحی فمتولیزیک بدانید، را فراگیرید.

عمل فمتولیزیک چشم چیست؟

عمل فمتولیزیک نوعی جراحی لیزری چشم است. این روش همراه با سایر جراحی های لیزری مرسوم، برای تغییر شکل قرنیه چشم به منظور رفع مشکلات بینایی استفاده می شود. این عمل جراحی به منظور شکل و فرم دادن قرنیه به عنوان راهی برای اصلاح عیوب انکساری، برای اولین بار در سال 1948 با استفاده از یک ابزار جراحی کوچک با یک تیغه نوسانی به نام میکروکراتوم ساخته شد. این روش اول، با استفاده از ابزار مکانیکی، به عنوان کراتوپلاستی لایه‌ای قدامی (ALK) شناخته شد. در اواخر دهه 1980 و اوایل دهه 1990، فناوری به کار رفته در عمل فمتولیزیک بهبود یافت. این روش به جراحان اجازه داد تا فلپ قرنیه مورد استفاده در لیزیک را با لیزر به جای ابزار برش مکانیکی ایجاد کنند. پس از جراحی، فلپ را می توان بدون بخیه جایگزین کرد که امکان بهبود سریع تر را فراهم می کند.

روش عمل فمتولیزیک چگونه است؟

به عنوان اولین قدم در طی جراحی لیزر چشم با استفاده از فمتو لیزیک یا لیزیک، لایه بالایی قرنیه به صورت دایره ای مانند یک پلک کوچک باز می شود و به کناری تا می شود. این لایه از قرنیه فلپ نامیده می شود. در حالی که لیزیک معمولی از یک تیغه یا به اصطلاح میکروکراتوم، برای تشکیل فلپ استفاده می کند، در فمتولیزیک از لیزر فمتوثانیه برای این کار استفاده می شود. این امر با تابش پرتو لیزر در عمق دقیق و مشخصی از قرنیه و ایجاد حباب‌های کوچک در یک منطقه مشخص انجام می شود. تنها در این ناحیه است که، متعاقباً، جراح می تواند با برش ملایم پل های بافتی بین حباب های گاز، یک لاملا نازک قرنیه را جدا کند. این روش نه تنها جراح را قادر می ‌سازد تا یک فلپ نازک ‌تر تشکیل دهد، بلکه این روش برش بدون تیغه نیز ایمن ‌تر است. عوارض ناشی از برش نادرست که برای فمتو لیزیک رخ می دهد، عملا قابل چشم پوشی است. اگر اولین “برش” با استفاده از لیزر فمتو کامل نباشد، می توان بلافاصله دوباره آن را انجام داد. در این حالت قرنیه بیمار آسیب نمی بیند زیرا کیسه های ریز ایجاد شده ناشی از لیزر فمتوثانیه توسط قرنیه جذب می شود و بافت دوباره با هم رشد می کند. با استفاده از فمتو لیزیک، اختلالات بینایی را می توان با دقت بیشتری نسبت به لیزیک اصلاح کرد. روش‌های هدایت‌ شونده جبهه موج عمدتاً برای تصحیح یک نتیجه لیزر نامطلوب مناسب هستند. با این حال، روش‌ های بهینه ‌سازی شده با جبهه موج برای اولین جراحی نیز مناسب هستند.

روش عمل فمتولیزیک چگونه است؟

مزایا و معایب عمل فمتولیزیک چشم

حال با عبور از چیستی و روش انجام عمل فمتولیزیک نوبت به بررسی مزایا و معایب این نوع خاص از جراحی می رسد. در ادامه مزایا و معایب جراحی فمتولیزیک عبارتند از :

مزایا جراحی فمتولیزیک

• خطر سایش در حین جراحی کاهش می یابد.
• کاهش خطر آستیگماتیسم القایی پس از لیزیک.
• ضخامت فلپ قرنیه بهتر قابل پیش بینی است.
• در موارد خاص، لیزر فمتوثانیه جراح را قادر می‌سازد تا فلپ ‌های قرنیه نازک ‌تری بسازد و مقادیر بالاتری از نزدیک ‌بینی را با دقت و دقت بالا تصحیح کند.
• لیزر فمتوثانیه با توجه به اندازه، شکل و جهت فلپ گزینه ‌های متنوعی را در اختیار جراح قرار می ‌دهد تا بسته به مشخصات هر بیمار، بهترین روش ممکن را انجام دهد.
• لیزر فمتوثانیه یک فلپ قرنیه ایجاد می کند که دارای لبه هایی است که بعد از جراحی راحت تر در جای خود قرار گرفته و ساختاری پیچیده تر نیز دارد. دراین حالت خطر حرکت فلپ از مکان تعبیه شده پایین آمده و زمان بهبودی را کاهش می دهد.
• لیزر فمتوثانیه جراح را قادر می‌ سازد تا قرنیه هایی با منحنی غیر طبیعی را عمل کند که خطرات مربوط به برش را کاهش می ‌دهد.

معایب جراحی فمتولیزیک

• جراحی کلی لیزر فمتو لیزیک نسبت به جراحی لیزیک سنتی با زمان برش بیشتر از میکروکراتوم طول می کشد. لیزر فمتوثانیه معمولاً حدود 15 تا 20 ثانیه طول می کشد تا فلپ از قرنیه برداشته شود که در مورد میکروکراتوم سنتی فقط 3 ثانیه طول می کشد.
• زمان بهبودی کمی بیشتر است زیرا چشم در معرض درجه خاصی از ورم قرنیه قرار دارد. مایع ظاهری در قرنیه 24-48 ساعت طول می کشد تا از بین برود.
• یکی از عارضه هایی که در لیزیک بدون تیغه احتمال بروز آن زیاد است، وضعیتی به نام سندرم حساسیت به نور گذرا (TLSS) است. TLSS معمولا بین دو تا شش هفته از تاریخ جراحی رخ می دهد.
• ابتلا به عوارضی مانند سندرم التهابی ایدیوپاتیک و تهاجم اپی تلیال محیطی در هنگام عمل با لیزر فمتوثانیه بیشتر است.

مراقبت های بعد از عمل فمتولیزیک چشم

مهم ترین دستورالعمل‌ هایی که پزشک در مورد مراقبت‌های بعدی و بهبودی به شما می دهد شامل موارد زیر است:
• شما باید برای 24 تا 48 ساعت اول پس از عمل از محافظ چشم استفاده کنید تا از خاراندن یا مالش چشم و در نتیجه احتمال جابجایی و آسیب فلپ جلوگیری شود.
• شما باید 24 تا 48 ساعت پس از جراحی یک قرار ملاقات مجدد با چشم پزشک چراح خود داشته باشید که در آن جراح محافظ های چشم را برمی دارد و بینایی شما را بررسی می کند.
• ممکن است برای جلوگیری از عفونت یا التهاب، استفاده از قطره های چشمی توصیه شود.
• معمولا پزشک به شما دستور می دهد که از لنز های تماسی روی چشم جراحی شده حتی اگر دید شما تار باشد، استفاده نکنید.
• تا دو هفته بعد از جراحی باید از لوسیون ها، کرم ها و لوازم آرایشی اجتناب کنید.
• پزشک همچنین به شما توصیه می ‌کند که فعالیت‌ هایی مانند ورزش ‌های هوازی و سایر فعالیت ‌های شدید را برای یک تا سه روز پس از عمل محدود کنید.
• یک تا دو هفته پس از جراحی باید از شنا یا استفاده از جکوزی خودداری کنید.
• حداقل چهار هفته پس از جراحی باید از ورزش های تماسی و سایر فعالیت های شدید خودداری کرد.
• بینایی شما ممکن است در چند ماه اول پس از جراحی همچنان در نوسان باشد. ممکن است سه تا شش ماه طول بکشد تا اثر کامل این روش را درک کنید.
• جراح چشم شما باید برای حداقل شش ماه پس از جراحی، به صورت منظم چشم شما را ویزیت کند.
فیلم عمل فمتولیزیک چشم(ویدئو)

عمل فمتولیزیک چقدر طول می کشد؟

• مهم ترین آیتم های مربوط به عمل فمتولیزیک در روز جراحی عبارتنداز:
• شما به اتاق عمل وارد شده و روی یک صندلی زیر سیستم لیزر و صفحه کامپیوتر دراز می‌کشید.
• قطره های بی حس کننده در چشمان شما ریخته می شود.
• دستگاهی به نام اسپکولوم چشم برای باز نگه داشتن پلک های شما در طول عمل استفاده می شود.
• سپس یک حلقه مکش روی مردمک متمرکز شده و مکش اعمال می شود.
• از عدسی شیشه ای برای ثابت نگه داشتن کره چشم و صاف کردن قرنیه استفاده می شود.
• هنگامی که لیزر روی ناحیه جراحی ثابت شد، جراح شما اولین درمان را انجام می دهد.
• پالس لیزر باعث ایجاد فلپ در سطح قرنیه می شود و مکش آزاد می شود.
• هنگامی که فلپ پوست جدا می شود، یک لیزر اکسایمر دقیق از اشعه ماوراء بنفش برای تغییر شکل قرنیه در صورت نیاز و برای رفع مشکل استفاده می شود.
• فلپ در جای خود بدون بخیه بهبود می یابد.

حال با توجه موارد نام یرده باید گفت که کل این روش برای هر چشم نباید بیش از 30 دقیقه طول بکشد. توصیه می شود که حتماً یک نفر همراه خود داشته باشید تا بعد از عمل شما را به خانه برساند.

تفاوت عمل فمتولیزیک و لازک

تفاوت اصلی جراحی فمتولیزیک و لازک این است که لیزرهای فمتوثانیه در جراحی برای برش قرینه استفاده می شود. پس برخلاف لازک، فلپ دیگر با استفاده از میکروکراتوم ایجاد نمی شود. در عوض لیزرهای اولترا در فناوری فمتولیزیک این کار را آسان و مؤثر انجام می دهند. به همین دلیل جداسازی قرنیه از لایه‌های زیرین آن در حین ساخت فلپ با لیزر مؤثرتر و دقیق‌تر از تیغه است. در روش فمتولیزیک می توان مشخصات و پارامترهای فلپ ساخته شده روی قرنیه را به راحتی با توجه به ویژگی های فردی چشم تغییر داد. به همین دلیل اگر در حین انجام عمل مشکلی ایجاد شود، قطع کردن لیزر فمتوثانیه از ساخت فلپ آسان‌تر است و می‌توان فلپ جدید را در یک لحظه ایجاد کرد. اما همین فرایند در مورد لازک صادق نبوده و متقاضی باید 3 ماه منتظر بماند. دیگر تفاوت عمل فمتولیزیک و لازک به ضخامت فلپ ساخته شده باز می گردد. ضخامت فلپ ساخته شده توسط میکروکراتوم معمولی در لازک زیاد است و ممکن است از چشمی به چشم دیگر متفاوت باشد. اما در مورد فمتولیزیک، فلپ ساخته شده بسیار نازک ‌تر و یکنواخت ‌تر است، که به شما اطمینان می ‌دهد بدون توجه به ضخامت قرنیه، اصلاح بینایی را انجام دهید. یکی دیگر از تفاوت های بسیار مهم فمتولیزیک به جای لازک این است که فشاری که لیزر فمتوثانیه به چشم وارد می کند بسیار کمتر از میکروکراتوم است. فشار وارد شده توسط لیزر فمتوثانیه به حدی کم است که معادل فشاری است که توسط دست هنگام مالش چشم وارد می شود. این امر در نهایت باعث کاهش عوارض جانبی یا عوارض بعد از جراحی می شود.

عینک آفتابی بعد از عمل فمتولیزیک چشم

عینک آفتابی از چشمان شما در برابر نور شدید و اشعه UV خورشید محافظت می کند. با توجه به اینکه بعد از عمل فمتولیزیک، چشم‌های شما حساس‌تر می‌شوند، پوشیدن عینک آفتابی محافظت از چشم ها را راحت می کند و به روند بهبودی کمک می کند. پوشیدن عینک آفتابی در داخل و خارج از خانه می تواند از چشمان شما در برابر نور و هرگونه ذرات موجود در هوا محافظت کند. پس از انجام فمتولیزیک، هر زمان که بیرون رفتید، باید عینک آفتابی خود را بزنید. به یاد داشته باشید که حتی در روزهای ابری، همچنان باید از عینک آفتابی استفاده کنید. درخشندگی خورشید می تواند بعد از عمل فمتولیزیک چشم در مسیر بهبودی باعث ناراحتی شود. همچنین، پس از عمل فمتولیزیک، بیرون رفتن بدون عینک آفتابی می تواند باعث کدر شدن دید شما شود. هنگامی که این اتفاق می افتد، به آن تیرگی قرنیه می گویند. با توجه به حساسیت بالای چشمان دستکاری شده در عمل فمتولیزیک وجوب استفاده از عینک افتابی به مدت یک الی دو هفته بعد از عمل فوق ضروری است.

بهترین دکتر عمل فمتولیزیک

برای انتخاب بهترین دکتر عمل فمتولیزیک معیار های خاصی وجود دارد که متشکل از ابعاد سخت‌افزاری و نرم‌افزاری است. در خصوص ابعاد سخت ‌افزاری باید به صورت مستقیم به تجهیزات استفاده شده توسط پزشک دقت کرد. چرا که ظرافت کار با تجهیزات فمتولیزیک بالاتر از عمل های لیزری رایج بوده و به همین دلیل یک پزشک حاذق در ابتدای امر باید تجهیزات و دستگاه های مناسب را نیز در اختیار داشته باشد. علاوه بر این موضوع بعد نرم‌افزاری کار مستقیماً به کاراکتر و شخصیت پزشک باز می گردد و با میزان تجربه وی در انجام عمل های موفقیت آمیز فمتولیزیک نیز در ارتباط است. با این حال، هنگام انتخاب هر دو نوع چشم پزشک، در اینجا ویژگی هایی وجود دارد که باید به دنبال آنها باشید:

• پزشکی با قدرت برقراری ارتباط بالا

ارتباط شفاف کلیدی است. هر زمان که به چشم پزشک خود مراجعه می کنید، باید مطمئن باشید که به سوالات و نگرانی های شما گوش داده شده و به طور کامل به آنها پاسخ داده شده است.

• پزشکی که با تجربه است

شما می توانید صلاحیت و حوزه تخصص چشم پزشک خود را با بررسی و رزومه حرفه ای او ارزیابی کنید.

• پزشکی که برای بیمار خود ارزش قائل است

دلسوزی یک پزشک برای ایجاد اعتماد ضروری است. شما می خواهید شنیده شوید و درک شوید و در نهایت مطمئن شوید که به سوالات شما پاسخ داده شده است. پس از اتمام معاینه و ارائه دستورالعمل های مراقبت و پیگیری، یک پزشک خوب همیشه باید در صورت داشتن هرگونه سوال از شرایط شما بپرسد.

جمع بندی نهایی

در یک نمای کلی باید گفت که پیش از انجام عمل فمتولیزیک همچون دیگر عمل های جراحی چشم باید تمامی مراحل، زیر نظر چشم پزشک حاذق و متخصص انجام شود. بنابراین تنها مرجع قابل اتکاء در این زمینه مشاوره های چشم پزشک جراح است. این امر بر بیماران و متقاضیان انجام عمل فمتولیزیک واجب است که به دقیق ترین شکل ممکن نسبت به رعایت کلیه دستورالعمل های دیکته شده از سوی چشم پزشک جراح خود اقدام کنند. همچنین این گزاره در خصوص تخمین بودجه نهایی برای انجام عمل فمتولیزیک نیز صادق بوده و به همین دلیل در این زمینه هم باید هماهنگی های لازم با چشم پزشک جراح انجام شود.
برای دریافت خدمات مرکز چشم پزشکی نیکان مکافیست با ما تماس بگیرید.