انسداد مجاری اشکی

انسداد مجاری اشکی

هنگامی که مجرای اشک شما مسدود شده است، اشک شما نمی تواند به طور طبیعی تخلیه شود و باعث می شود که چشمی پر آب و سوزش داشته باشید. این وضعیت به دلیل انسداد جزئی یا کامل در سیستم تخلیه اشک ایجاد می شود. مسدود شدن مجرای اشک در نوزادان شایع است. این وضعیت معمولاً بدون هیچ درمانی در سال اول زندگی بهتر می شود. در بزرگسالان مسدود شدن مجرای اشک ممکن است به دلیل آسیب، عفونت یا به ندرت تومور باشد. مسدود شدن مجرای اشک تقریباً همیشه قابل اصلاح است. درمان بستگی به علت انسداد و سن فرد مبتلا دارد. در ادامه به مفصل ترین صورت ممکن و از دیدگاه مهم ترین سر فصل ها نگاهی خواهیم داشت به عارضه انسداد مجرای اشکی. آنچه در ادامه می خوانیم.

نحوه عملکرد سیستم تخلیه اشک چگونه است؟

غدد اشکی وظیفه اصلی تولید اشک شما را بر عهده دارد. این غدد در داخل پلک های فوقانی بالای هر چشم قرار دارند. به طور معمول، اشک از غدد اشکی روی سطح چشم شما جاری می شود. اشک‌ها در گوشه‌های داخلی پلک‌های بالا و پایین به منافذ (puncta) می‌ریزند. پونکتاها به کانال‌های کوچکی (کانالیکولی) منتهی می‌شوند که اشک‌ها را به یک کیسه به مخزنی در کنار بینی (کیسه اشکی) منتقل می‌کنند. از آنجا اشک به داخل مجرای (مجرای بینی اشکی) می رود و به داخل بینی شما تخلیه می شود. پس از ورود به بینی، اشک دوباره جذب می شود. انسداد می تواند در هر نقطه ای از سیستم تخلیه اشک، از نقطه شروع تا بینی شما رخ دهد. هنگامی که این اتفاق می افتد، اشک شما به درستی تخلیه نمی شود و باعث آبریزش چشم می شود و خطر عفونت و التهاب چشم را افزایش می دهد.

مجرای اشک مسدود شده چیست؟

اشکی که چشم شما را مرطوب می کند از طریق سوراخ کوچکی در گوشه چشم شما تخلیه می شود. مایع وارد بینی شما می شود، جایی که بدن شما آن را جذب و دفع می کند. مجرای اشک مسدود شده یک انسداد کامل یا جزئی (انسداد) در مجاری بینی (بینی) است که اشک را تخلیه می کند. اگر مجرای اشک شما مسدود شده باشد، چشمان شما ممکن است خارش، تحریک و آبریزش داشته باشد. نام دیگر مجرای اشکی مسدود شده انسداد مجرای اشکی است.

انسداد مجاری اشکی

سیستم اشک آور چگونه کار می کند؟

به طور معمول، سیستم اشکی چشمان شما را کمی خیس نگه می دارد اما نه خیلی آبکی. سیستم اشکی شما دارای سه بخش است: اول غدد اشکی که اشک ایجاد می کنند، دوم Puncta منافذ کوچکی در گوشه چشم شما هستند که اشک در آن جاری می شود و مجاری نازولاکریمال به پونکتا متصل می شوند و بقیه مایع اشک شما را به داخل بینی می ریزند.

مجاری اشک در کجا قرار دارد؟

آنها در گوشه چشم نزدیک به بینی شما تشکیل می شوند. آنها زیر پوست قرار می گیرند و به استخوان های صورت و بینی شما متصل می شوند.

انسداد مجرای اشک چگونه بر بدن تأثیر می گذارد؟

هنگامی که مجرای اشک شما مسدود شده است، اشک نمی تواند از طریق مجاری اشکی به داخل بینی تخلیه شود. درعوض اشک در چشمان باقی می ماند و در نتیجه چشمان اذیت شده و آبریزش اتفاق می افتد.

انسداد جزئی مجرای اشک چیست؟

گاهی اوقات، یک مجرای اشکی باریک (داکریوستنوز) می تواند منجر به انسداد جزئی مجرای اشک شود. وقتی انسداد جزئی دارید، اشک‌های شما ممکن است جمع شوند و به درستی تخلیه نشوند. این تجمع اشک می تواند منجر به عفونت شود. اگر انسداد جزئی دارید، پزشک معالج شما احتمالاً از درمان های مشابه برای رفع انسداد استفاده می کند.

چه کسی ممکن است مجرای اشک را مسدود کند؟

انسداد مجاری اشک در نوزادان شایع است. معمولاً مسدود شدن مجرای اشک در نوزاد بدون درمان از بین می رود.
در بزرگسالان احتمال انسداد مجرای اشک در موارد زیر بیشتر است:

• التهاب مزمن چشم، مانند یووئیت.
• گلوکوم.
• سابقه جراحی چشم یا سینوس.
• درمان سرطان قبلی، مانند پرتودرمانی یا شیمی درمانی.
علت مسدود شدن مجرای اشک چیست؟
انسداد مجاری اشک ممکن است برای هر فردی در هر سنی اتفاق بیفتد. علل مسدود شدن مجاری اشک عبارتند از:
• سن
با بالا رفتن سن، ممکن است به طور طبیعی مجرای اشکی شما باریک شود.
• انسدادهای مادرزادی
برخی از نوزادان با مجاری اشکی باریک یا به طور کامل تشکیل نشده به دنیا می آیند (داکریوستنوز).
• عفونت
عفونت مزمن سینوسی یا عفونت چشم می تواند منجر به انسداد شود.
• آسیب
هر گونه آسیب چشم در نزدیکی مجاری اشک، حتی خراش ذرات ریز خاک، می تواند باعث انسداد شود.
• تومورها
تومور در هر جایی نزدیک مجاری اشکی، مانند بینی، می تواند باعث انسداد مجاری اشکی شود.

علائم مسدود شدن مجرای اشک در بزرگسالان چیست؟

تاری دیدشایع ترین علامت مسدود شدن مجرای اشک، آبریزش چشم یا اشک ریزش زیاد است. همچنین ممکن است این علائم را تجربه کنید:
• تاری دید.
• پوسته شدن در اطراف پلک ها.
• تخلیه، مانند مخاط یا چرک اطراف چشم.
• قرمزی در قسمت سفید چشم شما.
• تورم در نزدیکی گوشه داخلی چشم

علائم مسدود شدن مجرای اشک در نوزادان چیست؟

نوزادان تا چند هفتگی شروع به اشک درآوردن نمی کنند. ممکن است فوراً متوجه مسدود شدن مجرای اشک در نوزاد نشوید. با بزرگتر شدن نوزادان، علائم مسدود شدن مجرای اشکی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• قرمزی اطراف چشم، معمولاً به دلیل مالیدن چشم توسط کودک.
• اشک به جای بیرون رفتن از گوشه چشم، از گونه کودک می ریزد.
• اشک نزدیک گوشه چشم جمع می شود اما تخلیه نمی شود.
• ترشح یا مخاط زرد رنگ در چشم نوزاد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر به مدت چند روز به طور مداوم اشک می ریزید یا اگر چشم شما مکرراً یا به طور مداوم عفونت می کند، به پزشک مراجعه کنید. مسدود شدن مجرای اشک ممکن است در اثر فشار تومور بر روی سیستم تخلیه اشک ایجاد شود. شناسایی زودهنگام تومور می تواند گزینه های درمانی بیشتری به شما بدهد.

چه آزمایشاتی می تواند به تشخیص انسداد مجرای اشک کمک کند؟

برای تشخیص انسداد مجرای اشک، پزشک در مورد علائم شما می پرسد. پزشک معالج شما همچنین ممکن است از آزمایشاتی استفاده کند که چشم و بینی را بررسی می کند، از جمله:

• آزمایش تخلیه اشک

پزشک معالج شما یک قطره رنگ را روی هر چشم قرار می دهد. اگر رنگ از چشم شما خارج نشود، ممکن است به این معنی باشد که مجرای اشک شما مسدود شده است.

• تصویربرداری از چشم

پزشک معالج شما رنگ مخصوص و ایمن را در چشم شما قرار می دهد. این رنگ از طریق سیستم تخلیه اشک شما حرکت می کند. در یک اشعه ایکس، سی تی اسکن یا MRI نشان داده می شود تا به پزشک معالج شما کمک کند تا انسداد را پیدا کند.

• نظافت و کاوش

در نظافت چشم از مایعی برای تمیز کردن مجاری اشکی استفاده می شود. پزشک معالج شما ممکن است ابزار کوچکی را از گوشه چشم شما وارد کند تا انسداد را پیدا کند.

درمان انسداد مجرای اشک در بزرگسالان چیست؟

درمان انسداد مجرای اشک به علت آن بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر تومور دارید، درمان شما بر حذف یا کوچک کردن تومور متمرکز است. گزینه های درمانی اضافی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• داروها

اگر عفونت چشم باعث انسداد شود، ممکن است پزشک آنتی بیوتیک خوراکی یا قطره چشمی دارویی تجویز کند.

• اتساع، کاوش و گرگرفتگی

پزشک معالج دهانه گوشه چشم شما را بزرگ می کند. سپس، با استفاده از یک پروب کوچک، مایع را از طریق مجرای اشک می فرستد. معمولاً این “فلاشینگ” انسداد را حداقل به طور موقت برطرف می کند.

• استنت گذاری

پزشک معالج شما یک لوله کوچک و توخالی (استنت) را از طریق سوراخ و داخل مجرای اشک قرار می دهد. لوله اجازه می دهد تا اشک به درستی تخلیه شود. لوله ها حدود سه ماه در جای خود باقی می مانند. قسمت کوچکی از لوله را از گوشه چشم خود خواهید دید.

• اتساع کاتتر بالون

پزشک معالج شما یک بالون کوچک و خالی شده را در مجرای اشک قرار می دهد. سپس بادکنک را چند بار باد می کند تا انسداد را برطرف کند. برای این روش معمولاً تحت بیهوشی عمومی (دارویی که به شما کمک می‌کند بخوابید) هستید.

• Snip punctoplasty

پزشک معالج شما دو یا سه برش کوچک در اطراف سوراخ شما ایجاد می کند. این برش ها دهانه مجرای اشکی بزرگتری ایجاد می کنند. Snip punctoplasty یک درمان رایج برای انسداد جزئی است.

داکریوسیستورینوستومی برای مجاری اشکی مسدود شده چیست؟

جراحی که معمولا برای درمان مجاری اشکی مسدود شده استفاده می شود داکریوسیستورینوستومی (DAK-ree-oh-sis-toe-rye-nohs-tuh-me) نامیده می شود. این روش مسیری را باز می کند تا اشک دوباره از بینی شما خارج شود. به شما یک بیهوشی عمومی یا یک بی حسی موضعی در صورتی که به صورت سرپایی انجام شود، داده می شود. مراحل این روش بسته به محل دقیق و میزان انسداد شما و همچنین تجربه و ترجیحات جراح شما متفاوت است. انواع جراحی داکریوسیستورینوستومی عبارتند از:

• داکریوسیستورینوستومی خارجی

در داکریوسیستورینوستومی خارجی، جراح شما یک برش در کناره بینی شما، نزدیک به کیسه اشکی ایجاد می کند. پس از اتمام فرایند اتصال کیسه اشکی به حفره بینی و قرار دادن استنت در مجرای جدید ایجاد شده، جراح برش پوست را با چند بخیه ساده می بندد.

• آندوسکوپی یا اندونازال

با این روش، جراح شما از یک دوربین میکروسکوپی و سایر ابزارهای ریز استفاده می کند که از طریق سوراخ بینی به سیستم مجرای شما وارد می شود. این روش نیازی به برش ندارد بنابراین هیچ جای زخمی باقی نمی‌گذارد. اما میزان موفقیت به اندازه روش خارجی بالا نیست. پس از جراحی از اسپری ضد احتقان بینی و قطره چشم برای جلوگیری از عفونت و کاهش التهاب استفاده خواهید کرد. پس از 6 تا 12 هفته، برای برداشتن هر گونه استنتی که برای باز نگه داشتن کانال جدید در طول فرآیند بهبودی استفاده شده است، به مطب پزشک خود باز خواهید گشت.

اگر گزینه های کم تهاجمی تسکین ندهند، پزشک معالج شما ممکن است جراحی را توصیه کند. پزشکان معمولا از داکریوسیستورینوستومی (DCR) استفاده می کنند. این روش یک مسیر جدید برای تخلیه اشک به بینی شما ایجاد می کند. در روز جراحی، شما بیهوشی دریافت می کنید تا به شما کمک کند در طول عمل آرام و بی حس بمانید. با پزشک خود در مورد آنچه در طول عمل اتفاق می افتد صحبت کنید. اگر جراحی خارجی یا آندوسکوپی باشد، جزئیات جراحی شما متفاوت خواهد بود. معمولاً، یک پزشک آموزش دیده در جراحی پلاستیک چشم، جراحی خارجی را انجام می دهد یا با یک جراح سینوس برای انجام یک DCR آندوسکوپی – در هر صورت، با کمک یک تیم از پرستاران متخصص، شریک می شود.

انسداد مجاری اشکی

به طور کلی، ممکن است در حین جراحی DCR خارجی بیدار باشید. ممکن است دارویی برای کمک به آرامش دریافت کنید. پزشک از مواد بسته بندی آغشته به مواد بی حس کننده در داخل بینی شما استفاده می کند تا مطمئن شود چیزی احساس نمی کنید. این ماده بسته بندی همچنین ممکن است دارویی داشته باشد که به شما کمک کند در طول عمل خونریزی کمتری داشته باشید. همچنین ممکن است برای بی حس کردن ناحیه به تزریق نیاز داشته باشید. برای سایر DCR های خارجی و در طول تمام DCR های آندوسکوپی، شما بیهوشی دریافت خواهید کرد تا بخوابید. شما در طول جراحی عمیقاً خواهید خوابید و بعد آن را به خاطر نخواهید آورد. جراح پلاستیک چشم شما ممکن است یک برش کوچک در زیر یا نزدیک پلک شما، در فضای زیر چشم و کنار بینی شما ایجاد کند. پزشک ممکن است بافت زیر برش را در معرض دید قرار دهد. او یک سوراخ کوچک در استخوان زیر آن ایجاد می کند تا یک گذرگاه جدید بین کیسه اشکی و بینی شما باز کند. در اکثر موارد DCR، یک لوله کوچک به نام استنت در دهانه قرار می گیرد تا به باز نگه داشتن مسیر کمک کند. برای DCR خارجی، برش شما با بخیه بسته می شود. برای DCR آندوسکوپی، هیچ بخیه یا بسته بندی بینی گذاشته نخواهد شد. در طول عمل، جراح شما:

• بین کیسه اشکی و بینی شما ارتباط ایجاد می کند. جراح ممکن است از برش های کوچک استفاده کند یا ابزارها را از طریق بینی قرار دهد.
• استنت ها (لوله های کوچک و توخالی) را قرار می دهد تا مسیر جدید را در حین بهبود باز نگه دارد.
• داکریوسیستورینوستومی معمولاً یک جراحی سرپایی است، به این معنی که می توانید همان روز به خانه بروید. به طور معمول، جراح شما استنت ها را پس از سه تا چهار ماه برمی دارد.

چه نکات مهمی در دوران ریکاوری جراحی داکریوسیستورینوستومی باید رعایت شود؟

از پزشک خود بپرسید که پس از جراحی DCR خارجی چه انتظاراتی باید داشته باشید. بینی شما ممکن است نیاز به پر کردن مجدد با مواد بسته بندی داشته باشد تا احتمال خونریزی کاهش یابد. در اکثر موارد DCR اکسترنال و آندوسکوپی، شما می توانید همان روز به خانه بروید. برنامه ریزی کنید که بعد از عمل شخصی شما را به خانه بیاورد. حتماً دستورالعمل های پزشک خود را در مورد مراقبت از چشم، بینی و زخم خود دنبال کنید. ممکن است همچنین ممکن است پزشک در مورد شستشوی حفره بینی به شما دستور دهد. ممکن است به داروهای دیگری نیز نیاز داشته باشید، مانند استروئیدها و ضد احتقان بینی. ممکن است بعد از عمل کمی درد ایجاد شود، اما داروهای مسکن بدون نسخه باید این ناراحتی را تسکین دهند. داشتن مقداری کبودی پس از DCR خارجی طبیعی است. معمولاً پس از DCR آندوسکوپی هیچ کبودی وجود ندارد. از پزشک خود بپرسید که آیا فعالیت هایی وجود دارد که باید در حین بهبودی از آنها اجتناب کنید. برای اینکه بفهمید آیا جراحی موثر بوده یا خیر، به مراقبت ها و پیگیری دقیق با پزشک خود نیاز دارید. ممکن است بلافاصله پس از عمل یک قرار ملاقات برنامه ریزی شده داشته باشید. اگر استنت گذاشته شده باشد، ممکن است لازم باشد چند هفته بعد از عمل برداشته شود. اگر خونریزی بیش از حد، تب، یا افزایش درد یا تورم دارید، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.

درمان انسداد مجرای اشک در نوزادان چیست؟

اغلب، مجرای اشکی مسدود شده در نوزاد بدون درمان برطرف می شود. در چند ماه اول زندگی، مجاری اشکی کودک ممکن است بزرگتر شده و از شر انسداد خلاص شود. گاهی اوقات، کودک هنوز یک تکه کوچک از بافت دارد که مانع از جریان اشک در داخل بینی می شود. پزشک معالج کودک شما ممکن است یک تکنیک ماساژ ویژه پلک را به شما آموزش دهد. این ماساژ به باز شدن بافت کمک می‌کند تا اشک‌ها آنطور که باید تخلیه شوند. اگر رویکرد مراقبت و انتظار جواب نداد، پزشکان ممکن است از اتساع و فلاشینگ، کاتترهای بالون یا استنت استفاده کنند. این درمان ها در نوزادان به همان روشی که در بزرگسالان انجام می شود عمل می کند. با این حال، پزشکان از بیهوشی عمومی برای ثابت نگه داشتن نوزادان و آرام نگه داشتن آنها در طول عمل استفاده می کنند.

عوارض انسداد مجرای اشک چیست؟

از آنجایی که اشک های شما آنطور که باید تخلیه نمی شوند، اشک هایی که در سیستم زهکشی باقی می مانند راکد می شوند. این باعث رشد باکتری ها، ویروس ها و قارچ ها می شود که می تواند منجر به عفونت و التهاب مکرر چشم شود. هر بخشی از سیستم تخلیه اشک، از جمله غشای شفاف روی سطح چشم شما (ملتحمه)، ممکن است به دلیل مسدود شدن مجرای اشک، عفونی یا ملتهب شود.

چگونه می توانم از مسدود شدن مجرای اشک جلوگیری کنم؟

بهترین راه برای جلوگیری از مسدود شدن مجرای اشک، مراقبت فوری برای مشکلات چشمی مانند التهاب، عفونت یا آسیب است. برای جلوگیری از التهاب یا عفونت چشم:

• از مالش یا لمس بیش از حد چشم خودداری کنید.
• از اشتراک گذاری محصولات چشمی مانند قطره چشم یا لوازم آرایشی خودداری کنید.
• لنزهای تماسی را طبق دستور چشم پزشک تمیز کنید.
• لوازم آرایشی مانند ریمل، خط چشم یا سایه چشم را هر سه تا شش ماه یکبار تعویض کنید.
• دست های خود را به طور مکرر و کامل بشویید.

راه ساده حل مشکل مسدود شدن مجاری اشکی چیست؟

اگر مجرای اشکی مسدود شده به دلیل آسیب باشد، معمولاً پس از بهبودی آسیب، خود به خود برطرف می شود. مجاری اشک مسدود شده در نوزادان اغلب به موقع یا با مراقبت های خانگی باز می شوند. افرادی که تحت درمان انسداد مجرای اشکی قرار می‌گیرند، معمولاً چشم‌انداز عالی دارند. به طور خاص، داکریوسیستورینوستومی حدود 90 درصد موفقیت دارد. اکثر افراد پس از درمان علائم دیگری ندارند.

چه مسائل دیگری باید از پزشک معالج در مورد مراقبت های بهداشتی خود بپرسم؟

همچنین ممکن است بخواهید از پزشک معالج مراقبت های بهداشتی خود بپرسید:
• محتمل ترین علت مسدود شدن مجرای اشک چیست؟
• چه درمان هایی را توصیه می کنید؟
• آیا عوارض جانبی درمانی وجود دارد؟
• آیا انسداد مجرای اشکی مربوط به بیماری دیگری است؟
• چگونه می توان از بازگشت انسداد جلوگیری کرد؟

جمع بندی نهایی

انسداد مجاری اشک زمانی اتفاق می‌افتد که مجاری اشکی شما نتوانند آنطور که باید اشک را تخلیه کنند. اگر مجرای اشک شما مسدود شده باشد، ممکن است چشم های شما آبریزش و تحریک شود. برخی از نوزادان دارای انسداد مجاری اشکی هستند که اغلب بدون درمان بهبود می یابند. در بزرگسالان، درمان ممکن است شامل شستشوی مجرای اشکی یا جراحی باشد. درمان، علائم را برای اکثر افراد کاملاً از بین می برد.
چشم پزشکی نیکان آماده ارائه خدملت درمانی چشم در تمامی ساعت شابنه روز به شما عزیزان می باشد. برای دریافت خدمات با ما تماس بگیرید.