عمل ویترکتومی چشم

نقش چشم های انسان در شناخت و درک و بررسی دنیای اطراف و تکامل وی در طول زندگی بر هیچ کس پوشیده نیست. این عضو بسیار حساس با توجه به ظرافت های بسیار زیادی که در دل خود دارد توسط بیماری ‌های زیادی نیز تهدید می شود. در طی تاریخ چشم پزشکی همواره پزشکان در تلاش بودند تا بتوانند راه حل های متفاوتی برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی در سنین مختلف در افراد متفاوت ابداع کنند و به مقابله با این آسیب های بسیار خطرناک برخیزند. در این میان یکی از روش های ارائه شده که تاریخچه آن به دهه ۷۰ میلادی باز می گردد ویترکتومی چشم نام دار.د که سبک بسیار خاصی از جراحی حساس چشم است که می ‌تواند عیوب متفاوتی از ساختاری و انکساری را در چشم برطرف سازد. با توجه به همین نکته مشخص می‌ شود که پتانسیل عمل جراحی ویترکتومی چشم تا چه حد بالاست و به خوبی هر چه تمام تر می تواند در رفع عیوب متفاوت چشمی موثر باشد. اما همین نکته، حقایق و سوالات بسیار فراوانی را در دل خود جای داده است. به همین دلیل تا پایان همراه ما باشید تا از صفر تا صد با مهم ترین سرفصل های عمل جراحی ویترکتومی چشم آشنا گردید نقش چشم های انسان در شناخت و درک و بررسی دنیای اطراف و تکامل وی در طول زندگی بر هیچ کس پوشیده نیست. این عضو بسیار حساس با توجه به ظرافت های بسیار زیادی که در دل خود دارد توسط بیماری ‌های زیادی نیز تهدید می شود. در طی تاریخ چشم پزشکی همواره پزشکان در تلاش بودند تا بتوانند راه حل های متفاوتی برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی در سنین مختلف در افراد متفاوت ابداع کنند و به مقابله با این آسیب های بسیار خطرناک برخیزند. در این میان یکی از روش های ارائه شده که تاریخچه آن به دهه ۷۰ میلادی باز می گردد ویترکتومی چشم نام دار.د که سبک بسیار خاصی از جراحی حساس چشم است که می ‌تواند عیوب متفاوتی از ساختاری و انکساری را در چشم برطرف سازد. با توجه به همین نکته مشخص می‌ شود که پتانسیل عمل جراحی ویترکتومی چشم تا چه حد بالاست و به خوبی هر چه تمام تر می تواند در رفع عیوب متفاوت چشمی موثر باشد. اما همین نکته، حقایق و سوالات بسیار فراوانی را در دل خود جای داده است. به همین دلیل تا پایان همراه ما باشید تا از صفر تا صد با مهم ترین سرفصل های عمل جراحی ویترکتومی چشم آشنا گردید

viterctoy

عمل ویترکتومی چشم چیست؟

ویترکتومی سبکی از عمل چشم است که مشکلات مختلف شبکیه و زجاجیه را درمان می‌کند. در طول جراحی، جراح زجاجیه را برمی دارد و محلول دیگری را جایگزین می کند. زجاجیه ماده ای ژل مانند است که قسمت میانی چشم شما را پر می کند. شبکیه لایه ای از سلول ها در پشت چشم شما است. این سلول ها از نور برای ارسال اطلاعات بصری به مغز شما استفاده می کنند. به طور معمول، زجاجیه باید شفاف باشد، بنابراین نور می تواند از چشم شما عبور کند و به شبکیه شما برسد. مشکلات خاصی می تواند باعث شود که خون و ذرات، این نور را مسدود کنند. بافت زخمی در زجاجیه شما نیز می تواند شبکیه شما را جابجا کرده یا پاره کند. همه اینها می تواند بینایی را مختل کند. جراحان گاهی اوقات ویترکتومی را برای شبکیه جدا شده انجام می دهند. برداشتن زجاجیه دسترسی بهتری به شبکیه شما می دهد و کشش روی شبکیه شما را کاهش می دهد. در طی ویترکتومی، جراح چشم پزشک شما از ابزارهای ظریف و مخصوصی برای برش زجاجیه و اجزای آن استفاده می کند. سپس چشم پزشک شما هر گونه تغییرات مورد نیاز دیگر را انجام می دهد، مانند ترمیم سوراخ در شبکیه چشم. او ممکن است هوا یا گاز دیگری را در چشم شما قرار دهد تا به شبکیه در موقعیت مناسب خود کمک کند.

انواع عمل ویترکتومی چشم چیست؟

همان گونه که اشاره شد ویترکتومی یک روش جراحی است که توسط متخصص انجام می شود و در آن ژل زجاجیه که حفره چشم را پر می کند برای دسترسی بهتر به شبکیه برداشته می شود. این امکان را برای انواع ترمیم ها از جمله برداشتن بافت زخمی، ترمیم جداشدگی های شبکیه با لیزر و درمان سوراخ های ماکولا فراهم می کند. پس از اتمام جراحی، ممکن است محلول نمکی، حباب گاز یا روغن سیلیکون به ژل زجاجیه تزریق شود تا شبکیه را در موقعیت خود نگه دارد. ویترکتومی انواع مختلفی دارد که مهم ترین آن ها عبارتند از :

• ویترکتومی خلفی پارس پلانا

تصور می‌شود که زجاجیه به عنوان چارچوب یا پشتیبان لایه ‌های چشم نوزاد در طول تکامل عمل می‌ کند. در چشم ‌های طبیعی، زجاجیه در تمام دوران بزرگسالی شفاف است و چشم را از جلو یا قدامی (عدسی عنبیه) به پشت یا خلفی (عصب بینایی) پر می‌کند. این ناحیه دو سوم حجم چشم را تشکیل می دهد و به آن حفره زجاجیه می گویند که همراه با شبکیه، اپیتلیوم رنگدانه شبکیه، مشیمیه و صلبیه، بخش خلفی را تشکیل می دهند. ویترکتومی که برای بیماری های بخش خلفی انجام می شود ویترکتومی خلفی یا پارس پلانا نامیده می شود. این نوع ویترکتومی توسط متخصص شبکیه چشم انجام می شود.

• ویترکتومی قدامی

در موارد نادر، ژل زجاجیه از طریق مردمک به فضای قدامی (جلو) چشم وارد می شود. در صورت انجام این سبک از ویترکتومی ممکن است موارد زیر اتفاق بیفتد:

دنبال ضربه (آسیب چشم)

جراحی پیچیده آب مروارید، قرنیه یا گلوکوم
مشکلات لنز
از آنجایی که نشت ژل زجاجیه می تواند منجر به مشکلات بعدی شود، ویترکتومی قدامی ممکن است برای به حداقل رساندن خطر و بهبود بینایی انجام شود. تقریباً همه چشم پزشکان در رزیدنت خود آموزش جراحی چشم را دیده اند و می توانند ویترکتومی قدامی را انجام دهند.

ویترکتومی چگونه بینایی را بهبود می بخشد؟

جراحی ویترکتومی اغلب باعث بهبود یا تثبیت بینایی می شود. خون یا باقی مانده های ناشی از عفونت یا التهاب که ممکن است تصویر را مسدود کرده یا محو کنند تا روی شبکیه متمرکز شود، با جراحی برداشته می شوند. بافت‌های آسیب‌دیده که ممکن است باعث جداشدگی شبکیه یا چین و چروک روی شبکیه شوند، از طریق ویترکتومی برداشته می‌شوند. اگر شبکیه در موقعیت طبیعی خود قرار نگیرد، بینایی کاهش می یابد. با این روش می توان جسم خارجی را که به دنبال ضربه در داخل چشم گیر کرده است خارج کرد. اگر این اجسام برداشته نشوند، در اغلب موارد بینایی آسیب می بیند.

حقایقی در مورد جراحی ویترکتومی

جراح شبکیه بهترین تجهیزات را برای استفاده در هر مورد از طیف گسترده ای از ابزارهای ویترکتومی انتخاب می کند. از زمانی که اولین ویترکتومی در دهه ۱۹۷۰ انجام شد، گرایش به سمت تجهیزات میکروسکوپی کوچکتر و نازکتر بوده است. بسیاری از روش‌های ویترکتومی اکنون می‌ توانند با برش‌های بدون بخیه به اندازه نیم میلی ‌متر، که تقریباً به اندازه عرض یک مژه است، انجام شوند. اگرچه محدودیت هایی دارد، اما جراحی ویترکتومی با گیج کوچک به طور کلی راحت تر از جراحی با ابزارهای بزرگتر در نظر گرفته می شود، و در بسیاری از موارد بهبود بینایی سریع تری را ارائه می دهد. تقریباً تمام ویترکتومی‌ها به‌ صورت سرپایی یا در بیمارستان یا در یک مرکز جراحی اختصاصی انجام می‌شوند، مگر اینکه وضعیت سلامتی بیمار ضعیف باشد یا بیماری شدیدی داشته باشد. آنها درد کمی دارند یا بدون درد هستند و فقط به حداقل بیهوشی نیاز دارند. سنسورهای IV، EKG، فشار خون و اکسیژن برای نظارت بر علائم حیاتی و سلامت بیمار در محل قرار دارند. در اتاق عمل، یک روش رسمی تایم اوت به عنوان یک اقدام ایمنی استفاده می شود. این روش تأیید می کند که تیم بیمار، روشی که باید انجام شود و چشمی که باید عمل شود، صحیح است. این اطلاعات توسط کارکنان جراحی، پرستاری و بیهوشی تایید می شود. چشم بی حس می شود بنابراین بیمار در طول عمل راحت است. آرام بخش IV (که معمولاً به آن خواب گرگ و میش گفته می شود)، یا در موارد نادر بیهوشی عمومی، ممکن است برای آرامش بیشتر استفاده شود. چشم با محلول ضد عفونی کننده آماده می شود و یک پارچه استریل استفاده می شود. برای باز نگه داشتن چشم جراح، از اسپکولوم پلک استفاده می کند. چشم دیگر پوشیده و محافظت شده است. بیماران به طور کلی چشم غیر جراحی خود را می بندند و در حین جراحی استراحت می کنند. به طور معمول، عمل جراحی چشم گشاد شده از طریق پارس پلانا، یک “منطقه امن” در قسمت سفید چشم یا صلبیه اعمال می شود. از این رو به این روش ویترکتومی پارس پلانا می گویند. یک میکروسکوپ جراحی با یک لنز مخصوص امکان دید گسترده ای از داخل چشم و همچنین بزرگنمایی دقیق را فراهم می کند. جراح از پروب ویترکتومی (ویترکتور) برای برش و برداشتن ظریف زجاجیه ژل مانند استفاده می کند. از دهانه های جداگانه برای روشنایی چشم و قرار دادن وسایل مختلف دیگری که به جراحی کمک می کنند استفاده می شود. این ابزارآلات شامل :

• یک لوله نور برای روشنایی چشم
• فورسپس برای لایه برداری غشاها و بافت زخمی (لایه برداری غشایی)
• سوزن زهکشی با سر سیلیکون برای حذف مایع از چشم
• یک پروب لیزری (اندولازر) برای بستن اطراف پارگی شبکیه یا درمان عروق خونی غیرطبیعی در چشم
• چشم با نمک استریل (آب نمک) یا با یک جایگزین زجاجیه مانند حباب گاز یا روغن سیلیکون پر می شود. هنگامی که از یک جایگزین زجاجیه استفاده می شود، یک دوره قرار گرفتن پس از عمل ماده فوق در چشم به بهبود شبکیه کمک می کند.
عوارض جراحی نادر است، اما شامل عفونت، خونریزی، فشار بالا یا پایین چشم، آب مروارید، جداشدگی شبکیه و از دست دادن بینایی است.

چرا ممکن است نیاز به ویترکتومی داشته باشیم؟

اگر یکی از مشکلات چشمی زیر را دارید ممکن است نیاز به ویترکتومی داشته باشید:
• رتینوپاتی دیابتی
• جداشدگی شبکیه
• خونریزی زجاجیه
• عفونت داخل چشم شما
• آسیب شدید چشم
• سوراخی در قسمت مرکزی شبکیه چشم (ماکولا)
• چین و چروک در قسمت مرکزی شبکیه چشم
• مشکلات خاص بعد از جراحی آب مروارید

همه این مشکلات پزشکی می تواند باعث کاهش بینایی شود. در صورت عدم درمان، برخی از آنها حتی می توانند منجر به نابینایی شوند. در برخی موارد، ویترکتومی می تواند بینایی از دست رفته را بازیابی کند. ممکن است نیاز به ویترکتومی در مواقع اضطراری داشته باشید – برای مثال آسیب چشم. در موارد دیگر، چشم پزشک شما ممکن است برای ویترکتومی شما از قبل برنامه ریزی کند. اگرچه در صورت داشتن یکی از این مشکلات پزشکی، ویترکتومی تنها گزینه شما نیست. برای مثال، اگر به رتینوپاتی دیابتی مبتلا هستید، چشم پزشک ممکن است به جای آن روشی به نام انعقاد نوری لیزری را توصیه کند. اگر شبکیه جدا شده دارید، ممکن است بتوانید لیزر درمانی یا روشی به نام رتینوپکسی پنوماتیک انجام دهید. با این حال، اگر جداشدگی شبکیه پیچیده دارید، یا اگر وضعیت چشم شما باعث خونریزی در زجاجیه شما شده است، ممکن است به احتمال بیشتری نیاز به ویترکتومی داشته باشید. از چشم پزشک خود در مورد مزایا و خطرات همه گزینه های درمانی خود بپرسید.

چه زمانی انجام ویترکتومی توصیه می شود؟

۵ دلیل عمده برای انجام ویترکتومی به همراه سایر روش ها وجود دارد:
• کدورت ویروسی مسدود کننده بینایی (ابر شدن)
• شرایط ناشی از کشیدن غیر طبیعی شبکیه چشم
• شرایطی که نیاز به جراحی شبکیه یا سایر جراحی های چشم دارند
• برای تشخیص وضعیت ویترورتینال (ویترکتومی تشخیصی)

خطرات و ریسک های ویترکتومی چیست؟

اکثر افراد با ویترکتومی به خوبی درمان می شوند، اما گاهی اوقات عوارضی نیز اتفاق می افتد. خطرات شما ممکن است به سن، شرایط پزشکی و ویژگی های مشکل چشم شما بستگی داشته باشد. برخی از خطرات این روش ها عبارتند از:

• عفونت
• خونریزی بیش از حد
• فشار زیاد در چشم
• جداشدگی جدید شبکیه ناشی از جراحی
• آسیب به لنز
• افزایش سرعت تشکیل آب مروارید
• مشکلات حرکتی چشم پس از جراحی
• تغییر در عیوب انکساری
• همچنین این خطر وجود دارد که جراحی مشکل اصلی شما را با موفقیت ترمیم نکند. در این صورت ممکن است نیاز به جراحی مجدد داشته باشید.

چگونه برای ویترکتومی آماده شوم؟

از چشم پزشک خود بپرسید که برای آماده شدن برای جراحی ویترکتومی چه کاری باید انجام دهید. از وی بپرسید که آیا نیاز به قطع مصرف دارو ها قبل از عمل دارید یا خیر. شما باید بعد از نیمه شب قبل از عمل از خوردن اجتناب کنید. چشم پزشک شما ممکن است بخواهد از ابزار خاصی برای تابش نور در چشم و معاینه شبکیه چشم استفاده کند. ممکن است برای معاینه چشم نیاز به گشاد شدن چشم های خود داشته باشید. همچنین ممکن است از چشم خود سونوگرافی انجام دهید که به چشم پزشک کمک می کند شبکیه را ببیند.

اهداف جراحی ویترکتومی چشم چیست؟

ویترکتومی یا جراحی زجاجیه می تواند تعدادی از شرایط را درمان کند. جراحی تنها زمانی انجام می شود که این ۴ شرط برآورده شوند :

• یافته ها باعث از دست دادن بینایی می شوند یا آنها را تهدید می کنند.
• شدت بیماری یا تاریخچه طبیعی، بهبود خود به‌ خودی یا غیرجراحی را بعید می‌سازد.
• مزایای بالقوه بیشتر از خطرات احتمالی جراحی است.
• بیمار خطرات و مزایای درمان و همچنین راه های جایگزین را درک می کند.

اهداف جراحی عبارتند از:

• برای درمان آسیب شناسی (وضعیت غیر طبیعی) که باعث کاهش بینایی می شود.
• برای کاهش احتمال عود.
• برای به حداقل رساندن خطر عوارض.
• شرایط بسیار کمی تنها با ویترکتومی درمان می شوند. اکثر ویترکتومی ها حداقل یک روش دیگر مرتبط دارند.

برای مثال، یک بیمار مبتلا به دیابت طولانی مدت دچار از دست دادن ناگهانی بینایی بدون درد می شود که تنها با مشاهده بهتر نشده است. خونریزی زجاجیه، تشخیص داده می شود. ویترکتومی پارس پلانا خونریزی را از بین می برد و بینایی را بازیابی می کند. با این حال، اگر علت خونریزی بررسی نشود، خونریزی زجاجیه احتمالاً عود می کند. افزودن درمان اندولازر به جراحی ویترکتومی هم خونریزی زجاجیه و هم نواحی رتینوپاتی دیابتی را درمان می‌کند – و احتمال اینکه بیمار در درازمدت نتیجه عالی داشته باشد بسیار بیشتر است.

قبل از ویترکتومی چه اتفاقی می افتد؟

چشم پزشک شما (یک جراح و متخصص چشم) می تواند به شما بگوید که آیا کارهای خاصی برای آماده سازی باید انجام دهید یا خیر. پزشک چشم شما را به دقت معاینه می کند و سلامت عمومی شما را ارزیابی می کند. این امر معمولاً شامل یک لامپ شکافی دقیق، معاینه چشم گشاد شده و آزمایشات در مطب مانند OCT (توموگرافی انسجام چشمی)، آنژیوگرافی فلورسین، عکاسی از شبکیه و سونوگرافی است. اگر جراحی احتمالاً بخش قدامی (جلو)، قرنیه یا عدسی را درگیر کند، ممکن است آزمایش‌های دیگری نیز انجام شود. اگر چشم در اثر تروماتیک آسیب دیده باشد، سی تی اسکن، ام آر آی و سایر روش ها ممکن است برای درک کامل وسعت آسیب مورد نیاز باشد.

هدف تثبیت هر گونه شرایط پزشکی، در صورت امکان، قبل از جراحی است. هنگامی که وضعیت شبکیه یا زجاجیه شناسایی شد، شما و متخصص شبکیه چشم برنامه‌ای برای نحوه ادامه کار خواهید داشت. خطرات، مزایا، و جایگزین ها به عنوان بخشی از رضایت آگاهانه مورد بحث قرار خواهند گرفت. با امضا کردن، اجازه برنامه ریزی و ادامه جراحی را می دهید. هماهنگی سایر فعالیت های پزشکی مانند مراقبت در منزل و حمل و نقل قبل و بعد از تاریخ جراحی بسیار مهم است. برای ارزیابی وضعیت خود باید در روز بعد از جراحی یک ویزیت مجدد را پیش بینی کنید. به طور معمول، از بیماران خواسته می شود که 8 ساعت قبل از عمل غذایی نخورند باشند. گاهی اوقات به شما گفته می شود که بعد از نیمه شب از طریق دهان چیزی غذایی نخورید ، اما این بستگی به زمان شروع جراحی دارد. اگرچه ممکن است عمل جراحی شما در اواخر روز انجام شود، اما یکی از دلایل رعایت دستورالعمل نخوردن غذا این است که جراح شما بتواند در صورت لغو غیرمنتظره، پرونده جراحی شما را در برنامه قرار دهد. همچنین از بیماران خواسته می ‌شود که در وضعیت نخوردن غذا با دهان باشند، بنابراین اگر استفراغ رخ دهد، محتویات معده کمتر وارد نای شده و در ریه‌ها قرار می‌گیرند.

پزشک و تیم بیهوشی به شما توصیه می کنند که آیا مصرف داروها را در روز جراحی ادامه دهید یا خیر. به طور کلی، بیمارانی که قطره های چشمی مصرف می کنند ممکن است حتی در روز جراحی نیز مصرف آن را ادامه داشته باشند. با این حال، قرص ها و سایر داروهای خوراکی به جهت خاصی نیاز است. اگر دارو برای قلب، تنفس، فشار خون، تشنج یا اضطراب حیاتی است، احتمالاً با یک قاشق چای‌خوری آب ادامه می ‌یابد در مورد انسولین، رقیق ‌کننده‌ های خون، ضربان‌ساز یا سایر دستگاه‌های حیاتی، هر پزشک و تیم بیهوشی توصیه‌های خود را به شما اطلاع می‌دهند. قرص‌های دیگر، مانند ویتامین‌ها، کاهش کلسترول یا قرص ‌های ضد بارداری احتمالاً می ‌توانند تا پس از جراحی صبر کنند تا از سر گرفته شوند. همیشه توصیه می شود به جای دیر رسیدن به جراحی زودتر مراجعه کنید. اگر سایر موارد جراحی بیشتر از حد انتظار طول بکشد، ممکن است مجبور باشید منتظر بمانید، اما بهتر است به محل کار خود برسید و استراحت کنید تا اینکه عجله کنید و احساس اضطراب کنید.

اولین قدم برای اطمینان از اینکه بیمار مناسب هستید و انجام جراحی مناسب، روی چشم صحیح است منوط به تایید پزشک است و در نتیجه قبل از عمل، کارکنان پرستاری، بیهوشی و جراحی مجدداً عمل شما را تأیید می کنند. آنها همچنین در مورد آلرژی شما می پرسند و تأیید می کنند که سلامت شما پایدار است تا ادامه دهند. قبل از عمل جراحی، مجدداً از شما خواسته می شود که به طور شفاهی تأیید کنید که رضایت، نمودار و جراحی برنامه ریزی شده همگی مطابق با انتظارات شما هستند. اگر مطمئن نیستید این موضوع را با پزشک مطرح کنید. از شما خواسته می شود که لباس خود را عوض کنید و روی برانکارد مخصوص جراحی چشم دراز بکشید. معمولاً پچ‌های IV و EKG و یک مانیتور اکسیژن قرار داده می‌شود تا به تیم امکان دهد برای راحتی شما دارو بدهد و علائم حیاتی شما را در طول جراحی پیگیری کند. بیشتر بزرگسالان برای جلوگیری از عوارض جانبی بیهوشی عمومی و به دلیل اینکه اکثر بیماران با آرامش بخش سبک راحت ‌تر هستند، آرامش بیشتری دارند. بیهوشی عمومی معمولاً برای کودکان و افراد آسیب دیده شدید، بالقوه ناپایدار یا مضطرب اختصاص دارد. بی‌ حسی موضعی (قطره‌های چشمی) و دور چشمی (دور چشم) نیز معمولاً برای راحتی چشم و بدون درد جراحی تجویز می ‌شود. قبل از ادامه، جراح شما یک “تایم اوت” نهایی را انجام می دهد تا مطمئن شود که همه پرسنل موافق هستند و همه سیستم ها به خوبی عمل می کنند. شما می توانید از پزشک جراح از قبل بپرسید :

• آیا لازم است مصرف برخی داروها را از قبل قطع کنم؟
• آیا قبل از جراحی باید از خوردن غذا و نوشیدنی پرهیز کنم و اگر چنین است، چه مدت قبل از آن؟
• گزینه های بیهوشی من چیست؟
• انتظار دارید جراحی چقدر طول بکشد؟

این احتمال وجود دارد که پزشک قبل از عمل جراحی با استفاده از ابزارهای خاص و چراغ به چشم شما نگاه کند. آنها ممکن است نیاز به گشاد کردن چشمان شما داشته باشند. آنها ممکن است بخواهند یک سونوگرافی روی چشم شما انجام دهند تا شبکیه شما را دقیق تر ببینند.

در حین ویترکتومی چه اتفاقی می افتد؟

با چشم پزشک خود در مورد آنچه در طول جراحی خود انتظار دارید صحبت کنید. جزئیات جراحی ممکن است تا حدودی متفاوت باشد. یک پزشک که در زمینه جراحی چشم آموزش دیده است، عمل شما را انجام خواهد داد. به طور کلی، می توانید انتظارات زیر را داشته باشید:

• ممکن است در طول جراحی بیدار باشید. شما دارویی برای کمک به آرامش دریافت خواهید کرد. در این مورد، چشم پزشک شما ممکن است از قطره های بی حس کننده و تزریقی استفاده کند تا مطمئن شود چیزی احساس نمی کنید.
• در موارد دیگر، ممکن است برای عمل بیهوشی داشته باشید. در این صورت، شما در طول جراحی عمیقاً می خوابید و بعد آن را به خاطر نمی آورید.
• چشم پزشک چشم شما را در معرض دید قرار می دهد و برشی در لایه بیرونی چشم شما ایجاد می کند.
• چشم پزشک یک برش کوچک در صلبیه، قسمت سفید چشم شما ایجاد می کند.
• چشم پزشک زجاجیه و هر گونه بافت زخمی یا ماده خارجی را برمی دارد.
• چشم پزشک در صورت لزوم سایر دستکاری را برای چشم شما انجام می دهد. به عنوان مثال، او ممکن است از لیزر برای رفع پارگی در شبکیه چشم استفاده کند. در برخی موارد، چشم پزشک ممکن است یک حباب گاز به چشم شما تزریق کند تا به حفظ شبکیه چشم شما کمک کند.
• چشم پزشک شما زجاجیه را با نوعی مایع دیگر مانند روغن سیلیکون یا سالین جایگزین می کند.
• چشم پزشک ممکن است برش های جراحی شما را با بخیه ببندد، اما بخیه اغلب غیر ضروری است.
• برای جلوگیری از عفونت، یک پماد آنتی بیوتیک روی چشم شما گذاشته می شود.
• چشم شما با یک وصله پوشانده می شود.

بعد از ویترکتومی چه اتفاقی می افتد؟

همانطور که اشاره شد، اکثر جراحی ها به صورت سرپایی انجام می شود. چشم به طور کلی راحت، وصله شده دارای محافظ است تا از آسیب محافظت شود. اگر از حباب گاز یا روغن سیلیکون برای درمان چشم استفاده شده باشد، جراح به شما دستورالعمل هایی را در مورد نحوه انجام هر گونه وضعیت مورد نیاز (مانند صورت رو به پایین) و مدت زمانی که باید آن را ادامه دهید، به شما می دهد. حباب گاز برای فشار دادن شبکیه به موقعیت طبیعی خود و نگه داشتن آن تا بهبودی چشم عمل می کند. از آنجایی که معمولاً فقط آرام‌ بخش سبک استفاده می‌شود، بیماران عموماً احساس خوبی دارند و در عرض یک ساعت یا کمتر آماده ترک بیمارستان هستند. شما به یک راننده نیاز دارید زیرا بیمارستان ها و مراکز جراحی توصیه می کنند که رانندگی بلافاصله پس از جراحی برای شما ایمن نیست. هنگامی که یک روز پس از جراحی به مطب پزشک بازمی‌ گردید، توصیه می ‌شود تا زمانی که بینایی شما به اندازه کافی برای رانندگی کردن بازگردد، یک راننده به شما کمک کند. در صورت استفاده از حباب گاز، برای کاهش خطر افزایش فشار چشم، باید از سفرهای هوایی، استفاده از بیهوشی گاز نیتروژن و صعود به ارتفاعات به شدت اجتناب شود. پزشک دستورالعمل های خاصی را در مورد اینکه چه زمانی ممکن است این فعالیت ها را از سر بگیرید، ارائه می دهد. حفظ موقعیت سر و چشم پس از ویترکتومی شامل حباب گاز یا روغن سیلیکون راه بسیار مهمی برای کمک به موفقیت جراحی چشم شما است.

در سفر همیشه باید کمربند ایمنی خود را ببندید. در اولین ویزیت پس از عمل، پزشک و کارکنانش دستورالعمل‌های مربوط به داروها، قطره‌ها، موقعیت، استفاده از چسب چشم و فعالیت‌های کلی را بررسی خواهند کرد. همچنین قرار ملاقات بعدی خود را برنامه ریزی خواهید کرد. تا زمانی که احساس امنیت کامل نداشته باشید و قادر به کار با وسیله نقلیه خود نباشید، نباید رانندگی کنید. این امر می تواند از چند روز تا چند هفته پس از جراحی متفاوت باشد.از چشم پزشک خود در مورد آنچه که پس از جراحی باید انتظار داشته باشید بپرسید. حتماً دستورالعمل های چشم پزشک خود را در مورد مراقبت از چشم دنبال کنید. ممکن است برای کمک به جلوگیری از عفونت، نیاز به مصرف قطره چشم همراه با آنتی بیوتیک داشته باشید. چشم شما ممکن است بعد از عمل کمی درد داشته باشد، اما باید بتوانید مسکن های بدون نسخه مصرف کنید. ممکن است لازم باشد برای یک روز یا بیشتر از چسب چشم استفاده کنید. اگر حباب گازی در چشم شما در حین ویترکتومی قرار داده شده است، باید دستورالعمل های خاصی را در مورد موقعیت پس از جراحی دنبال کنید. از چشم پزشک خود بپرسید که چه زمانی پرواز مجدد برای شما ایمن خواهد بود. برای اینکه ببینید آیا این روش موثر بوده یا خیر، نیاز به پیگیری دقیق با چشم پزشک دارید. ممکن است روز بعد از عمل یک قرار ملاقات برنامه ریزی شده داشته باشید. در صورت کاهش بینایی یا افزایش درد یا تورم در اطراف چشم، حتماً فوراً به چشم پزشک خود اطلاع دهید. اگر روغن سیلیکون در حین جراحی به چشم شما تزریق شود، ممکن است در نهایت نیاز به جراحی اضافی برای برداشتن آن از چشم خود داشته باشید. بینایی شما ممکن است پس از ویترکتومی کاملاً طبیعی نباشد، به خصوص اگر وضعیت شما باعث آسیب دائمی به شبکیه شما شود. از چشم پزشک خود در مورد میزان بهبودی که می توانید انتظار داشته باشید بپرسید.

مهم ترین نکات پیرامون دوران بهبودی عمل ویترکتومی چشم

در کمال تعجب، ویترکتومی و برداشتن زجاجیه تأثیر کمی بر سلامت چشم دارد. محلول نمکی یا حباب گاز به تدریج با مایعات خود چشم جایگزین می شود. اگر روغن سیلیکون به عنوان جایگزین زجاجیه برای کمک به بهبود شرایط جدی تر استفاده شود، ممکن است یک روش دوم، چند ماه پس از جراحی برای برداشتن روغن سیلیکون انجام شود. ممکن است پس از جراحی مقداری تورم موقتی پلک ها، کبودی اطراف چشم و قرمزی وجود داشته باشد، اما این موارد نسبتاً سریع بهبود می یابند. احساس خفیفی که انگار چیزی در چشم شما وجود دارد پس از جراحی شایع است، اما درد شدید غیرمعمول است مگر اینکه التهاب غیرعادی یا فشار چشم بالا، وجود داشته باشد. قطره های چشمی دارویی برای کمک به بهبود چشم بسیار مهم هستند. مانند بسیاری از شرایط پزشکی، هر چه چشم قبل از جراحی سالم تر باشد، احتمال بهبود سریع چشم و بهبود بینایی بیشتر می شود. برخی از بیماران تا چند روز پس از عمل کاهش دید را مشاهده می کنند. برخی دیگر، به خصوص اگر از حباب گاز یا روغن سیلیکون استفاده شود، ممکن است هفته ها یا حتی ماه ها، برای بهبود بینایی زمان نیاز داشته باشند.

عوارض احتمالی عمل ویترکتومی چشم چیست؟

عوارض شدید نادر است و موفقیت آناتومیک ویترکتومی برای بسیاری از شرایط بیش از ۹۰ درصد است. پیشرفت‌ها در ابزار دقیق، تکنیک‌ها و درک بیماری‌های زجاجیه و شبکیه باعث موفقیت بیشتر ویترکتومی و جراحی شبکیه شده است. جراحی بیماری هایی که زمانی غیر قابل درمان بودند، مانند سوراخ ماکولا، اکنون به طور معمول با نتایج عالی انجام می شود. فهرست اندیکاسیون های جراحی زجاجیه همچنان در حال افزایش است. توانایی کار مستقیم روی یا نزدیک شبکیه چشم نویدبخش آینده ای روشن است، نه تنها برای جلوگیری از دست دادن بینایی، بلکه برای بازیابی و تقویت توانایی بینایی.

چه فاکتورهایی باید قبل از عمل ویترکتومی چشم مورد بررسی قرارگیرند؟

قبل از اینکه با آزمایش یا روش موافقت کنید، مطمئن شوید که :

• چه نتایجی را باید انتظار داشت
• خطرات و مزایای عمل ویترکتومی
• عوارض جانبی یا عوارض احتمالی چیست
• زمان و مکان شما برای انجام عمل ویترکتوم
• چه پزشکی این عمل را انجام خواهد داد و صلاحیت وی چیست
• اگر متقاضی از انجام عمل ویترکتومی امتنا کند چه اتفاقی می‌افتد؟
• از پیش به هر گونه آزمایش یا روش جایگزین اندیشیده شود
• چه زمانی و چگونه به نتایج خواهید رسید
• اگر سوال یا مشکلی داشتید بعد عمل ویترکتومی با چه کسی تماس بگیرید
• چه مخارجی باید برای عمل ویترکتومی بپردازید

چک لیست مورد نیاز برای جراحی ویترکتومی چشم چیست؟

• خطرات، مزایا و جایگزین ها را با پزشک خود در میان بگذارید
• رضایت آگاهانه برای جراحی را امضا کنید
• سایر فعالیت های پزشکی مانند دیالیز، مراقبت در منزل و حمل و نقل را برای بعد از جراحی هماهنگ کنید
• ۸ ساعت قبل از عمل از طریق دهان چیزی مصرف نکنید. در برخی موارد هیچ چیز بعد از نیمه شب
• در مورد استفاده از داروها در روز جراحی با پزشک خود مشورت کنید
• زودتر برای جراحی حاضر شوید
• روش عمل را با تیم پزشکی هماهنگ کنید
• روز بعد از جراحی یک بازدید و ارزیابی را پیش بینی کنید – به یک راننده نیاز دارید

هزینه انجام عمل ویترکتومی چشم چقدر است؟

یکی از پرکاربرد ترین مسائلی که همواره پیرامون عمل ویترکتومی چشم مطرح می ‌شود این است که چقدر هزینه باید برای عمل فوق پرداخت شود. با توجه به آنچه که در قسمت های قبل گذشت باید این مورد در چک لیست است و فاکتورهای مهم مطرح شده با پزشک قرار بگیرد. قبل از هرچیز باید به این نکته اشاره کرد که تحت هیچ شرایطی نباید، کیفیت را فدای قیمت کم کرد چراکه برخی از چشم پزشکان محترم از ابزار آلات و دستگاه های به نسبت قدیمی تر استفاده می ‌کنند و به همین نسبت قیمت نیز پایین می آید. بنابراین باید از میزان تجهیزات استفاده شده توسط پزشک و تجربه وی و اینکه آیا یک چشم و یا هر دو چشم باید مورد عمل جراحی قرار بگیرند نیز می توانند به عنوان عوامل مهم در تعیین بودجه نهایی به شمار آیند بنابراین هیچ مرجعی جز مشورت با پزشک جراح نمی‌تواند به خوبی هرچه تمام تر تعیین کننده قیمت نهایی برای انجام عمل ویترکتومی چشم باشد.

آیا بیمه هزینه جراحی ویترکتومی چشم را پوشش می دهد؟

خبر خوبی که برای متقاضیان انجام عمل جراحی ویترکتومی چشم وجود دارد این است که شرکت‌های بیمه در کشور عمل فوق را به عنوان یک جراحی زیبایی حساب نکرده و آن را در دسته جراحی های بینایی درمانی قرار می دهند و به همین دلیل بخش اعظمی از هزینه‌ها می‌تواند توسط بیمه جبران شود. بنابراین از این نظر باید گفت که هم اکنون در کشور شرکت‌های بیمه به افراد تحت پوشش خود خدمات مربوط به پرداخت بخشی از هزینه عمل ویترکتومی چشم را ارائه می‌ کنند.

جمع بندی نهایی

عمل ویترکتومی همچون دیگر عمل های جراحی رفع عیوب انکساری و البته ساختاری چشم مزایا و معایب مخصوص خود را دارد، و باید به نحو احسن و با ریز جزئیات هر چه تمام تر تمامی ابعاد عمل فوق با جراح متخصص در میان گذاشته شود تا بتوان دیدی بسیار دقیق و همه جانبه از عمل ویترکتومی در دست داشت. به همین خاطر در طی تمامی مراحل انجام عمل فوق از آمادگی پیش از عمل تا حین جراحی و پس از عمل باید زیر نظر پزشک و جراح متخصص بود تا هیچ گونه خطری متقاضی عمل ویترکتومی را تهدید نکند. بنابراین حیاتی‌ ترین نکته مراجعه به یک پزشک متخصص و مشورت همه جانبه با وی است.
کلینیک چشم پزشکی نیکان بهترین مرکز چشم پزشکی در تهران می باشد. برای دریافت خدمات درمانی چشم کافیست با ما تماس بگیرید.