عمل لیزیک چشم

عمل لیزیک چشم

در میان اکثر قریب به اتفاق بیماری های شناخته شده در دنیا، نقیصه عیوب انکساری چشم یا به زبان ساده تر ضعیف شدن چشمان یکی از شایع‌ترین عیوب و مشکلاتی به شمار می آید که بسیاری از افراد را در طول حیات با خود درگیر می سازد. در این میان اولین راه حلی که همواره پیشنهاد می شود استفاده از عینک است. اما این روش همواره کارساز نبوده و دلیل آن نیز می تواند به مسائلی همچون تفاوت چشمگیر نمره‌ های دو چشم، برخی از مشکلات فیزیکی و استخوانی در صورت، عوارض استفاده از عینک سنگین، یا عدم تعادل عینک روی صورت اشاره کرد که در نهایت افراد را به این نتیجه می رساند که، با یک بار عمل کردن چشم خود، همه عمر از عینک بی نیاز شوند. گزینه های متفاوتی نیز پیش روی متقاضیان است. بنا بر شرایط افراد می توان بهترین گزینه را با مشورت چشم پزشک متخصص انتخاب کرد. در این میان اما عمل لیزیک به عنوان یکی از کارساز ترین گزینه ها برای رفع عیوب انکساری چشم به شمار می آید و به دلیل موفقیت بالا و البته عوارض جانبی بسیار نادر، هم اکنون به عنوان یکی از متداول ترین روش ها برای باز گرداندن چشم به تنظیمات کارخانه به شمار می آید. در ادامه با ما همراه باشید تا از صفر تا صد با عمل لیزیک چشم آشنا گردید. آنچه در ادامه می خوانیم.

تاریخچه پیدایش عمل لیزیک چشم

با نگاهی کوتاه به تاریخچه عمل لیزیک چشم مشخص می شود که این روش درمانی پزشکی ماه حصل و نتیجه پیشرفت پزشکی در عصر حاضر است. اما ریشه آن به یکی از باستانی ترین و کهن ترین کشورهای متمدن جهان یعنی یونان باز می گردد. گفتنی است که در ابتدای امر در حدود دهه ۴۰ میلادی بود که ژاپنی ها سعی کردند با استفاده از تکنیک RK یا عمل جراحی کراتوتومی رادیال، مشکلات و نقیصه های مربوط به چشم را برطرف سازند. اما به دلیل عوارض و مشکلات به وجود آمده بعد از مدتی این روش جراحی منسوخ شد. سپس نوبت به روس ها رسید که شانس خود را امتحان کند و ۳۰ سال بعد یعنی در دهه ۷۰ میلادی محققان روسی روشی را به نام برش خلفی ابداع کردند. این روش هم به دلیل عدم پایداری نتایج در بازه های زمانی طولانی مدت و همچنین گرایش چشم به سمت دوربینی همچون مورد قبل منسوخ اعلام شد. تا این که در سال ۱۹۹۱ بود که دکتری یونانی به نام یوناس پالیکارس در چهارمین شهر بزرگ یونان یعنی درهراکلیون کرت برای اولین بار با استفاده از دستگاه میکروکراتوم یک لایه بسیار نازک را از قرنیه جدا کرده و سپس با استفاده از لیزر برانگیخته یا لیزراگزایمر، قسمتی از بافت قرنیه را برش داد. چنین بود که پس از فرایند فوق عمل لیزیک چشم عمومیت پیدا کرده و به سرعت به عنوان یکی از پر کاربرد ترین روش های درمان نقیصه های انکساری چشم در جهان چشم‌پزشکی شناخته شد. گفتنی است که موج پیدایش عمل لیزیک چشم به حدی سنگین بود که در بسیاری از مراکز چشم پزشکی جهان عمل لیزیک چشم جای پی آر کی (PRK) را نیز گرفت. البته با گذشت زمان هر یک از روش های درمانی فوق کاربردهای خاص خود را پیدا کردند و همانطور که در مقدمه اشاره شد، تنها با مشورت چشم پزشک متخصص است که می توان بهترین روش درمانی را برای چشمان ضعیف و عینکی انتخاب کرد.

جراحی لیزیک چشم چیست؟

همانطور که در مقدمه و تاریخچه اشاره شد عمل جراحی لیزیک به نسبت دیگر عمل های جراحی موردی جدیدتر محسوب شده و به دلیل تاثیرات فراوان روز به روز در حال پیشرفت است. در این روش هدف اصلی رفع عیوب مربوط به قرنیه است که با استفاده از دستگاه هایی به نام میکروکراتوم و لیزراگزایمر انجام می شود. در ابتدای پروسه با استفاده از میکروکراتوم لایه ای از قرنیه که فلپ نام دارد و بسیار نازک نیز است، برش خورده و سپس کنار زده می شود. پس از انجام این فرایند نوبت به استفاده از لیزرهای برانگیخته می رسد. با استفاده از دستگاه لیزراگزایمر محل استورمای قرنیه که از خارج این اندم تا داخل به عنوان سومین لایه شناخته می شود، در معرض تابش اشعه ماوراء بنفش قرار گرفته و مجدداً فلپ بار دیگر به محل قبلی خود باز می گردد.

عمل لیزیک چشم

در نهایت نیز پس از گذشت مدت زمانی کوتاه و در حد چند دقیقه فلپ محکم سر جای خود چسبیده و در انتهای فرایند نیز خوشبختانه نیازی به انجام بخیه وجود ندارد. گفتنی است که در این روش سطح قرنیه به عنوان هدف اصلی شناخته شده و پزشک سعی دارد با تنظیم شیب سطح قرنیه میزان عیوب انکساری چشم را به حداقل ممکن برساند. همچنین باید اشاره کرد که امواج نوری ماوراءبنفش انرژی بسیار فراوانی داشته اما در عین حال برای شما قابل رویت نیست. در نهایت نیز قرنیه حالتی به خود می گیرد که گویا یک لنز تماس دائمی بر روی چشم قرار گرفته است.

چه عیوبی را می توان با عمل لیزیک چشم برطرف کرد؟

یکی از پرتکرار ترین سوالاتی که همواره در خصوص عمل لیزیک چشم مطرح می شود، مربوط است به عیوب انکساری تاثیرپذیر از عمل فوق. در ابتدای امر باید اشاره کرد که عمل لیزیک می‌ تواند بر دوربینی، نزدیک بینی و آستیگماتیسم موثر واقع شده و این امر در بالا بردن تقاضا برای لیزیک چشم بی‌ تأثیر نبوده است. اولین مورد به کسانی مربوط است که با گذشت زمان و کهولت سن دچار پیر چشمی می ‌شوند و مشکلات نزدیک بینی پیدا می کنند. این دسته از افراد می توانند با استفاده از عمل لیزیک نسبت به رفع عیب چشم خود اقدام کنند. مورد بعدی به آستیگماتیسم مربوط است. با توجه به اینکه عمل لیزیک می‌ تواند موجبات تغییر شکل قرنیه را فراهم کند، آستیگماتیسم به صورت کامل اصلاح شده و حتی تا ۶ شماره نیز درمان می شود. گفتنی است که واحد اندازه گیری آستیگماتیسم دیوپتر بوده و معمولاً آستیگماتیسم بالاتر از ۳ دیوپتر نخواهد بود. همچنین همانطور که اشاره شد در برخی از موارد تا آستیگماتیسم دیوپتر ۶ نیز با استفاده از عمل لیزیک چشم قابل درمان است.

چه عیوبی را نمی توان با عمل لیزیک چشم برطرف کرد؟

در قسمت قبل بیان شد که می توان مواردی همچون دوربین، نزدیک بینی و آستیگماتیسم را با استفاده از عمل لیزیک چشم برطرف کرد. اما موارد استثنایی نیز وجود دارند که نمی ‌توان با استفاده از عمل لیزیک نسبت به برطرف کردن آنها اقدام کرد. در این صورت باید گزینه های دیگری همچون عمل پی آر کی (PRK) در دستور کار قرار بگیرد. طبیعتاً تصمیم نهایی نیز تماماً بر عهده چشم پزشک متخصص و جراح است. اولین آیتم مربوط است به مشکلات اپیتلیوم و یا دیستروفی قشر پایه قرنیه. اگر فردی دچار عارضه‌ فوق شود باید به جای استفاده از عمل لیزیک چشم عمل پی آر کی (PRK) را ترجیح دهد. آیتم بعدی به سندروم چشم خشک باز می گردد که افراد مبتلا به سندروم فوق نیز نمی توانند از عمل جراحی لیزیک برای برطرف شدن نقیصه استفاده ببرند. مورد دیگر مربوط می شود به موقعیت شغلی افراد.

اگر جایگاه و پیشه متقاضی در جامعه به گونه‌ای باشد که خطرات فراوانی قرنیه را تهدید کند و یا به قولی قرنیه را در معرض تروما قرار دهد، این دسته افراد نیز نمی‌ توانند از روش درمانی لیزیک چشم بهره ببرند. اِلِمان آخر نیز بار دیگر همچون موارد قبل به فرم کلی قرنیه باز می گردد. اگر بعد از انجام فرآیند توپوگرافی مشخص شود که قوز غیر عادی در ساختار قرنیه وجود دارد، یا ساختار قرنیه به گونه‌ای باشد که فرم فراست و اکتازی در آن دیده شود، در اینگونه موارد نیز امکان استفاده از عمل جراحی لیزیک چشم وجود ندارد.

چه افرادی اجازه انجام عمل لیزیک چشم را دارند؟

یکی دیگر از باید ها و نباید های پرتکراری که همواره جهت انجام عمل لیزیک چشم مطرح می شود، پرسش در خصوص شرایط انجام عمل است که چه افرادی را شامل می شود و همچنین چه کسانی را از انجام عمل لیزیک منع می سازد. در ابتدای امر در خصوص افرادی که اجازه انجام عمل لیزیک چشم را دارند باید اشاره کرد که، کف سن مجاز برای انجام عمل لیزیک چشم ۱۸ سال بوده و ایده آل ترین زمان برای انجام عمل فوق بازه سنی میان ۱۸ تا ۲۱ سال است. مورد دوم به افرادی مربوط می‌شود که با شماره چشم آنها در طی سال های اخیر که به زمان انجام عمل نزدیک است ثابت بوده و تغییری نداشته است. مورد سوم به شرایط سلامت کلی چشم باز می گردد.

اگر متقاضیان جدای از عارضه ضعیف شدن چشم به مسائلی همچون آب مروارید، قوز قرنیه و یا دیگر بیماری ‌های عمومی نظیر روماتیسم، دیابت های پیشرفته ۱ و ۲ و…. مبتلا باشند، نمی توانند عمل لیزیک را انجام دهند. همچنین ضخامت قرنیه نیز نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند و اگر ضخامت این عضو حساس نام برده در چشم در حد قابل قبول و مناسب نباشد، امکان استفاده از عمل لیزیک وجود ندارد. در نهایت امر بار دیگر در خصوص شرایط عمومی عمل لیزیک خاطر نشان می شود که تنها افراد دارای شماره چشم هایی کمتر از ۱۰ ‌می توانند امیدوار باشند که امکان استفاده از عمل لیزیک برای آنان فراهم است.

چه افرادی اجازه انجام عمل لیزیک چشم را ندارند؟

با توجه به آنکه تا کنون گذشت می توان به راحتی حدس زد که چه کسانی امکان استفاده از عمل جراحی لیزیک را ندارد. اولین دسته به منع زنان باردار مربوط است. چرا که هر چند عمل لیزیک چشم هیچگونه تاثیری بر جنین و مراحل تکامل وی ندارد، اما به دلیل تغییرات هورمونی در بدن زنان باردار ممکن است این فرایندها بر نتیجه عمل اثر گذاشته و خروج نهایی با انتظارات از پیش برآورد شده همخوانی نداشته باشد. مورد دوم نیز به افراد بالای ۴۰ سال باز می گردد که جامعه چشم پزشکی به هیچ عنوان به چنین افرادی توصیه نمی کند که عمل لیزیک چشم را انجام دهند. مورد سوم به معضل خشکی چشم باز می گردد و و افرادی که مبتلا به عارضه فوق هستند امکان استفاده از عمل لیزیک را ندارند. در نهایت امر نوبت به بیمارانی می ‌رسد که از برخی دارو های خاص همچون میگرن و یا آکنه استفاده می ‌کنند. در این شرایط نیز چنین افرادی امکان سپردن قرنیه های چشم خود به پزشک جهت انجام عمل لیزیک را ندارند.

شماره چشم مناسب برحسب دیوپتر برای انجام عمل لیزیک چیست؟

علاوه بر مسائل بیان شده در خصوص موارد منع و یا عدم منع بهره وری از عمل لیزیک چشم، اگر نگاهی دقیق تر به عیوب انکساری تاثیر پذیراز عمل لیزیک را داشته باشیم، باید گفت که در این زمینه چشم های مبتلا به دوربینی ۵ دیوپتر، چشمان مبتلا به نزدیک بینی ۱۱ دیوپتر و همچنین آستیگماتیسم های ۶ دیوپتر امکان استفاده از عمل لیزیک چشم را دارند. البته در خصوص دوربینی و نزدیک بینی باید به این نکته نیز اشاره کرد که پزشک متخصص جراح معمولاً به افراد نزدیک بینی که چشم هایی با نمره بالاتر از ۸ دیوپتر را دارند و یا افراد مبتلا به عارضه دوربینی که نمره هایی بالاتر از ۴ دیوپتر دارند، برخی از عوارض خاص را گوشزد می کند. از جمله این موارد می ‌توان به مشکلات اجتماعی، مشاهده کردن هاله نور یا اذیت شدن چشم ناشی از تابش خیره کننده نور مخصوصاً در شب هنگام اشاره کرد. بنابراین نمره دیوپتر چشم نقش بسیار بسزایی را در موفقیت و به دست آوردن نتیجه دلخواه از عمل لیزیک را ایفا می کند.

بازه مناسب شماره چشم برحسب دیوپتر برای انجام عمل لیزیک چیست؟

با عبور از مقادیر بیان شده در بخش قبل نباید این خلط مبحث به وجود آید که تنها اعداد فیکس و ثابت مورد توجه قرار می گیرند. بلکه معمولاً بازه‌ای از شماره های چشمی بر حسب دیوپتر مد نظر است و همین بازه های عددی هستند که با قرار گرفتن در کنار دیگر اِلِمان ها می توانند تعیین کننده مجاز بودن یا نبودن افراد برای انجام عمل لیزیک باشند. بازه عددی نزدیک بینی چشم بر حسب دیوپتر عبارتند است از ۱- تا ۱۰- برای هر دو چشم. بازه مورد نظر برای آستیگماتیسم ۵ تا ۶ است برای هر یک از چشم ها. در نهایت نیز در خصوص دوربینی باید اشاره کرد که حداکثر دوربینی چشم تا ۶ دیوپتر برای هر یک از چشم ها همچون دو مورد قبل مد نظر است.

فواید و جنبه ‌های مثبت عمل لیزیک چشم چیست؟

در بخش ‌های گذشته به این نکته اشاره شد که عمل لیزیک از بدو پیدایش تا به امروز همواره از جایگاهی بسیار معتبر در جامعه چشم پزشکی جهان برخوردار بوده است. طبیعتاً این امر به مواردی همچون مزایای فراوان آن به نسبت مضرات آن باز می‌ گردد. اولین مورد به آمار بالای موفقیت عمل لیزیک مربوط می شود که به تنهایی خود نشان از موثر بودن عمل فوق است. مورد بعدی به بهبود فوری و فوتی چشم و دید باز می گردد و نهایتاً تنها پس از یک روز علائم بهبودی در دید فرد مشاهده می‌ شود.

 

عمل لیزیک چشم

آیتم سوم مربوط است به عدم نیاز به بخیه و بانداژ. همین موضوع می‌ تواند نشان دهد که عمل لیزیک در عین داشتن ظرافت بالا به هیچ عنوان عملی سنگین و سخت محسوب نمی شود. آیتم چهارم مربوط است به احتمال بازگشت بسیار کم چشم به شرایط پیش از عمل که همین موضوع این نوید را به متقاضیان عمل لیزیک می‌دهد که، تا آخر عمر هیچ نیازی به عینک نداشته باشند. مورد بعدی به طول کوتاه استفاده از دارو باز می گردد که بعد از انجام جراحی فوق به هیچ عنوان طولانی نیست. مورد آخر نیز به انجام عمل اصلاحی باز می‌ گردد که پس از گذشت چند سال و یا حتی چند ماه می ‌توان مجدد عمل لیزیک را روی چشم انجام داد.

مضرات و جنبه ‌های منفی عمل لیزیک چشم چیست؟

کمتر عمل جراحی را می توان یافت که از هیچ گونه عوارضی برخوردار نباشد. به همین دلیل عمل جراحی لیزیک چشم نیز جنبه ‌های منفی و معضلات مربوط به خود را دارا است که باید پیش از تصمیم نهایی و انجام عمل، بیمار به صورت کامل توسط پزشک در جریان مزایا و معایب عمل فوق قرار گیرد. در ابتدای امر باید اشاره شود که معایب مربوط به عمل جراحی لیزیک چشم تا حدود زیادی به حاذق بودن چشم پزشک جراح باز می‌گردد. ذات عمل لیزیک به گونه ای است که پیچیدگی ها و ظرافت های بسیار فراوانی را با خود به دنبال دارد. بنابراین حتی در صورت اشتباه سهوی چشم پزشک ممکن است است در حین مرحله لایه سازی بر روی قرنیه، آسیب های دائمی به چشم وارد شده که در آینده نیز غیر قابل ترمیم است. مورد بعدی به معضل انحراف دید باز می‌گردد که در این خصوص علم چشم پزشکی اطلاعاتی بسیار محدود و ناقص را در اختیار دارد، به تبع آن چشم‌ پزشکان نیز اطلاع چندانی از این عارضه جانبی ندارند.

مورد سوم به احتمال بسیار کم و قلیل بازگشت چشم به شماره پیش از عمل مربوط است که در موارد بسیار نادر اتفاق می‌افتد اما همچنان احتمال آن وجود دارد. همچنین مورد نادر دیگری که ممکن است برای افراد اتفاق بیفتد مربوط می شود به قرار گرفتن در شرایط فتوفوپی و یا ترس از نور که این امر موجبات خشکی‌چشم را فراهم می ‌کند. در نهایت امر نیز باید اشاره کرد که بر اثر عمل لیزیک چشم ثبات و قوام و دوام قرنیه به علت دستکاری انجام شده کاهش پیدا کرده و غیر قابل بازگشت نیز است. همچنین باید به این نکته اشاره کرد که احتمال ابتلای چشم عمل شده به بیماری آب مروارید افزایش پیدا کرده و آسیب پذیری چشم در برابر این نقیصه افزایش می یابد.

مراقبت های قبل از عمل لیزیک چشم چیست؟

برای انجام عمل لیزیک چشم باید یک سری از اقدامات که توسط پزشک در جلسه مشاوره پیش از عمل به بیمار توصیه می‌شود، باید به خوبی هر چه تمام تر توسط متقاضی عمل فوق انجام شود تا هیچ گونه خللی در حین عمل حساس و پیچیده لیزیک چشم به وجود نیاید. اولین مورد به یک یا چند هفته قبل از عمل باز می گردد که مربوط است به افرادی که از لنز های تماس چشمی استفاده می کنند. بنابراین نوع لنز تماسی مورد استفاده باعث می شود تا بازه زمانی مراقبت نیز کاهش و افزایش می یابد. اگر چنانچه لنز تماس چشمی از نوع نرم باشد باید حداقل یک هفته قبل از انجام عمل استفاده از لنز مربوطه متوقف شود. مورد دوم مربوط می ‌شود به لنز های تماس سخت که استفاده از چنین لنز هایی باید حداقل سه الی چهار هفته پیش از انجام عمل به صورت کامل متوقف شود. پس از توقف در صورتی که این احتمال وجود داشته باشد که نمره چشم و عیوب انکساری مشخص ‌شده پیش از عمل ثابت نباشد، باید آزمایشات مربوطه جهت تعیین وضعیت نمره چشم انجام پذیرد.

مورد بعدی به مجموعه مراقبات پیش از انجام عمل باز می گردد که پزشک با استفاده از دستگاه ‌های مختلف و آزمایشات استاندارد تعیین شده به بررسی کامل ساختار قرنیه و وضعیت دستگاه عصبی چشم می پردازد و با عکسبرداری های متناوب، نقشه هایی کاملا دقیق و با جزئیات فراوان را از چشم تهیه می کند. تا نقشه راهی دقیق برای رسیدن به هدف پس از انجام عمل ترسیم شود. دسته دیگری از موارد به مراقبت های شب قبل از انجام عمل باز می گردد. بنا بر توصیه چشم‌ پزشکان فرد باید استحمام کرده و با استفاده از شامپو بچه رقیق به صورت کامل مژه ها و چشم های خود را شستشو دهد تا هر گونه نا هنجاری که ممکن است میان چشم پزشک و قرنیه هایل شود از میان برود. دسته آخر نیز به مراقبت های روز انجام عمل باز میگردد. بنا بر توصیه جامعه چشم پزشکی فرد متقاضی باید از آرایش کردن چشمان، استفاده از مواد معطر و استفاده از مدل موی عجیب که برای چشم‌ پزشک جراح دردسر ایجاد کند به شدت هرچه تمام تر اجتناب کند. همچنین بنابر توصیه متخصصین مربوطه فرد متقاضی تنها غذای سبکی را میل کرده و باید تمامی دارو های تجویز شده توسط پزشک را نیز با خود در روز عمل لیزیک چشم به همراه داشته باشد.

مراقبت های بعد از عمل لیزیک چشم چیست؟

مراقبت های مربوط به عمل لیزیک چشم همچون دیگر عمل های جراحی از بخش مراقبت های پس از عمل نیز برخوردار است. بلافاصله بعد از انجام عمل ممکن است کمی احساس سوزش و یا درد در ناحیه چشم احساس شود که باید تحمل کرد و پزشک ممکن است برای قابل تحمل کردن وضعیت موجود مسکن و یا قطره های چشمی را توصیه کند که دقیقاً باید مطابق با زمان بندی تعیین شده چشم پزشک متخصص مصرف شوند. بعد از گذشت چند ساعت پس از عمل پزشک معالج نزد شما آمده و چشم‌ها را مورد بررسی قرار خواهد داد و در صورت نیاز مجدد به شستشو و پانسمان، فرایند مربوطه را انجام خواهند داد. باید در این خصوص دقت داشت که پانسمان نباید خیس شود و حتی از خیس شدن آن به مدت دو روز پس از انجام عمل نیز باید خودداری کرد. گفتنی است که چشمهای عمل شده حساسیت فراوانی را نسبت به نور دارند و به همین خاطر باید در حین خروج از منزل در روزهای آفتابی و حتی هنگام تماشای تلویزیون باید از عینک آفتابی استفاده شود. در ماه اول پس از انجام عمل از مالیدن چشم ها مطابق معمول باید پرهیز شود تا فلپ جایگذاری شده جابجا نشود. طی دو هفته پس از انجام عمل لیزیک چشم توصیه اکید می شود که به هیچ عنوان چشم ها و یا اطراف چشم ها آرایش نشوند. به مدت سه روز بعد از انجام عمل لیزیک از رفتن به حمام پرهیز کرده و درصورت استحمام باید نهایت دقت صورت گیرد که شامپو یا صابون به هیچ عنوان وارد چشم نشود.

البته این توصیه نیز وجود دارد که تا حد امکان از شامپو بچه استفاده شود. تا حدود یک هفته پس از انجام عمل لیزیک باید بگونه ای در هنگام خواب دراز کشید که چشم ها نه تنها با سطح بالشت تماس نداشته حتی تحت فشار نیز قرار نگیرند. به همین منظور ممکن است توصیه شود که از شیلد محافظ چشمی در حین خواب استفاده شود. انجام اقداماتی نظیر شنا در استخر و یا رفتن به سونا و سونا بخار را باید به مدت ۲ تا ۳ هفته بعد از انجام عمل لیزیک به دست فراموشی سپرد و همچنین به مدت سه ماه نیز باید از شیرجه زدن در استخر پرهیز کرد. در نهایت امر مطابق معمول در صورت مشاهده هرگونه عفونت و یا عارضه غیر عادی باید فوراً به چشم پزشک معالج مراجعه کرد. برای جلوگیری از خشکی چشم ممکن است استفاده از وسیله مسدود کننده مجرای اشک چشم توسط پزشک معالج توصیه شود تا در صورتی که نیازی به این وسیله نبود به راحتی استفاده از آن را متوقف کرد.

دوران نقاهت بعد از انجام عمل لیزیک چشم چقدر است؟

دوران نقاهت عمل جراحی لیزیک چشم بدون هیچ گونه اغراقی تنها چند ساعت است. اما در موارد بسیار نادر حداقل ۳ و حداکثر ۶ ماه به طول می انجامد تا چشم دید ثابت خود را به دست آورد. شایان ذکر است که هر روز صبح پس از بیدار شدن و برخواستن از خواب دید چشم نسبت به روز و شب قبل بهبود پیدا می کند. بنابراین باید در حدود ۲ تا ۳ ماه همچنان با چشم پزشک خود در ارتباط باشید و ملاقات هایی با متخصص مربوطه در این زمینه به صورت مرتب داشته باشید. البته در صورت نیاز همانطور که اشاره شد تا ۶ ماه نیز ممکن است افزایش پیدا کند.

عمل جراحی لیزیک چشم چگونه انجام می شود؟

پس از بیان تمامی نکات مهم پیرامون عمل لیزیک چشم هم اکنون نوبت به بررسی فرایند انجام آن می‌ رسد. در ابتدای امر باید به این موضوع اشاره کرد که عمل لیزیک چشم به عنوان یک عمل سرپایی و سبک محسوب می شود و پزشک تنها از چند قطره بی حس کننده استفاده کرده و آن را درون چشمان فرد می چکاند. اما در شرایطی که میزان استرس متقاضی بالاتر باشد پزشک ممکن است از آرام بخش نیز استفاده کند. همان گونه که در قسمت های قبل نیز اشاره شد ابتدا یک لایه از روی قرنیه برش داده شده و کنار می رود و سپس استرومای قرنیه با لیزر فرابنفش درگیر شده و در نهایت فلپ جابجا شده به مکان اولیه خود باز می گردد. بنابراین باید گفت که در مجموع عمل جراحی لیزیک از دو قسمت تشکیل شده است که هر یک از دو قسمت ۵ دقیقه طول می کشد تا پایان یابد. در مجموع نهایت زمانی که ممکن است بیمار در اتاق جراحی باقی بماند ۱۰ دقیقه است. معمولاً استفاده از لیزر در این سبک جراحی چشم، بازه زمانی میان حداقل ۲۰ ثانیه و حداکثر ۵ دقیقه را به خود اختصاص می‌ دهد. در طول عمل فرد بر روی تختخواب مطبوع و مناسب تعبیه شده دراز می‌ کشد تا موقعیت سر و بدن در با ثبات ترین و راحت ترین حالت ممکن قرار گیرند. همچنین پزشک با استفاده از یک نگهدارنده پلک ها را باز نگه می دارد تا دغدغه پلک زدن در طول عمل، بیمار را اذیت نکرده و در حین فرایند لیزیک تنها کافی است که بیمار به یک چراغ چشمک زن توجه کند چرا که بقیه مراحل انجام کار توسط کامپیوتر و دستگاه ردیاب چشم انجام می ‌شود تا هم فرایند نظارت به دقیق ترین شکل ممکن توسط کامپیوتر صورت گرفته و هم دستگاه ردیاب مربوطه نیز بتواند با کمترین حرکات چشم، موقعیت خود و پروسه را تنظیم کند.

هزینه انجام عمل لیزیک چشم چقدر است؟

طبیعتاً یکی از مهم ترین پرسش هایی که پیرامون عمل جراحی لیزیک صورت می گیرد پرسش در خصوص هزینه مربوط به عمل است. در ابتدای امر باید به دو نکته اشاره کرد. اولین مورد به مقرون به صرفه بودن عمل لیزیک چشم مربوط است که به عنوان یکی از نقاط قوت عمل فوق به شمار می‌ آید. مورد دوم نیز به عدم تاثیر نمره چشم در قیمت و بودجه نهایی عمل لیزیک مربوط است که به هیچ عنوان تاثیر خاصی در قیمت نهایی ندارد. اما در این میان اِلِمان های متعددی هستند که می توانند قیمت نهایی را دستخوش تغییر کنند. در صورتی که عمل لیزیک فقط برای اصلاح موردی هم چون نزدیک بینی باشد طبعاً قیمت پایین تری دارد به نسبت زمانی که فرد متقاضی بخواهد آستیگماتیسم و یا دوربینی را نیز با عمل فوق اصلاح کند. میزان تکنولوژی به کار رفته در عمل لیزیک بسیار موثر بوده و طبعاً تکنولوژی های پایین تر قیمت پایین تری نیز دارند.

جمع بندی نهایی

در یک جمع بندی کلی در خصوص عمل لیزیک باید گفت که این روش از سابقه درخشانی از بدو پیدایش تا به امروز برخوردار بوده است. هم اکنون با توجه به اثر بخشی آن افراد فراوانی هستند که نسبت به انجام عمل لیزیک اقدام می‌کنند. این توصیه وجود دارد که افراد با یک همراه به مطب پزشک مراجعه کرده و البته پس از انجام عمل تا پایان روز و یا روز بعد می‌ توانند به رانندگی اقدام کنند. اما باید تمامی ملاحظات و دستورالعمل‌های پزشکی قبل، بعد و حتی حین عمل با دقت هرچه تمام تر انجام شده و در صورت بروز مسائلی همچون لکه های خونی و عفونت‌ های غیر منتظره و یا دیگر مسائل مستقیماً و بدون فوت وقت باید به پزشک مراجعه شود. در نهایت توصیه می‌ شود که انجام فعالیت ‌های روزمره نظیر کتاب‌ خواندن، تماشای تلویزیون و یا مسائلی از این قبیل حتماً تا زمانی صورت می‌ گیرد که چشم احساس خستگی بیش از حد نکرده باشد. در پایان نیز از عزیزان درخواست می شود سوالات و ابهامات خود را پیرامون عمل لیزیک چشم با ما به اشتراک بگذارند تا پاسخگوی عزیزان باشیم.
مرکز چشم پزشکی نیکان آماده ارائه خدمات درمانی چشم به شما عزیزان می باشد.