قرنیه چشم (بررسی قرنیه چشم)

قرنیه چشم (بررسی قرنیه چشم)

حساسیت قرنیه اخیراً با توجه به نقش حیاتی اعصاب قرنیه در حفظ ساختار و عملکرد طبیعی قرنیه مورد توجه قرار گرفته است. درک بیشتر از حساسیت قرنیه و بیماری خشکی چشم در قوز قرنیه، از جمله تغییراتی است که توجهات زیادی را به خود جلب کرده است. علاوه بر این گزاره ها با توجه به حساسیت بالای قرنیه لزوم شناخت بیماری ها و روش های تشخیص ناهنجاریهای این عضو مهم از چشم وجود دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی چیستی، بیماری ها و روش های تشخیص عارضه های قرنیه بپردازیم. آنچه در ادامه می‌ خوانیم.

قرنیه چیست؟

قرنیه همراه با صلبیه (سفیدی چشم)، به عنوان سدی در برابر کثیفی، میکروب ها و سایر ذرات که می تواند به اجزای ظریف چشم آسیب برساند، عمل می کند. قرنیه همچنین مقداری از نور فرابنفش خورشید را فیلتر می کند. قرنیه نیز نقش کلیدی در بینایی دارد. همانطور که نور وارد چشم می شود، توسط شکل بیرونی قرنیه منکسر یا خم می شود. انحنای این لایه بیرونی به تعیین میزان تمرکز چشم شما بر روی اجسام نزدیک و دور کمک می کند. اگر قرنیه در اثر بیماری، عفونت یا جراحت آسیب ببیند، جای زخم یا تغییر رنگ ایجاد شده می ‌تواند با مسدود کردن یا منحرف کردن نور هنگام ورود به چشم، بینایی را مختل کند. سه لایه اصلی قرنیه عبارتند از:

  •  اپیتلیوم

سطحی ترین لایه قرنیه، اپیتلیوم است که مانع از ورود مواد خارجی به چشم می شود. این لایه همچنین اکسیژن و مواد مغذی اشک را جذب می کند.

  •  استروما

استروما ضخیم ترین لایه قرنیه است و در پشت اپیتلیوم قرار دارد. بیشتر از آب و پروتئین هایی تشکیل شده است که به آن حالت کشسان اما جامد می دهد.

  •  اندوتلیوم

اندوتلیوم یک لایه سلولی است که بین استروما و زلالیه، مایع شفافی که در جلوی چشم وجود دارد، قرار دارد. اندوتلیوم به عنوان یک پمپ عمل می کند و آب اضافی را هنگام جذب به استروما دفع می کند. بدون این عملکرد تخصصی، استروما می تواند غرق آب و مه آلود و در ظاهر مات شود و همچنین بینایی را کاهش دهد.

قرنیه چشم (بررسی قرنیه چشم)

علائم بیماری قرنیه چیست؟

قرنیه با توانایی خود برای ترمیم سریع، معمولاً پس از اکثر آسیب ها یا بیماری ها بهبود می یابد. با این حال، هنگامی که آسیب عمیقی به قرنیه وارد شود، روند بهبودی ممکن است طولانی شود و احتمالاً منجر به علائم مختلفی شود، از جمله:

  •  درد
  •  تاری دید
  •  پاره شدن
  •  سرخی
  •  حساسیت شدید به نور
  •  زخم قرنیه

اگر هر یک از این علائم را تجربه کردید، با یک چشم پزشک وقت ملاقات بگیرید. آنها ممکن است مشکل جدی تری پیدا کنند یا شرایطی را پیدا کنند که نیاز به درمان خاصی دارد.

چه شرایطی می تواند به قرنیه آسیب برساند؟

قرار گرفتن در معرض شرایط خاص می تواند منجر به آسیب به قرنیه شود. هر یک از این شرایط به تفکیک عبارتند از:

• کراتیت

این التهاب قرنیه است که گاهی با عفونت پس از ورود باکتری یا قارچ به قرنیه رخ می دهد. این میکروارگانیسم ها می توانند پس از آسیب عمیق وارد چشم شده و باعث عفونت، التهاب و زخم قرنیه شوند. اگرچه غیر معمول است، اما این نوع عفونت می تواند پس از آسیب ناشی از استفاده از لنزهای تماسی نیز ایجاد شود. علائم کراتیت عبارتند از:
درد شدید
کاهش وضوح بصری
ترشح قرنیه
حساسیت به نور
درمان معمولاً شامل قطره های چشمی آنتی بیوتیکی یا ضد قارچی است.

• تبخال چشمی

این عارضه یک عفونت ویروسی چشم است که ممکن است بعد از فروکش کردن دوباره عود کند. عامل اصلی تبخال چشمی ویروس هرپس سیمپلکس (HSV I) است. این همان ویروسی است که باعث تبخال می شود، اما تبخال چشمی همچنین می تواند از ویروس هرپس سیمپلکس II (HSV II) منتقل شود که باعث تبخال تناسلی نیز می شود. تبخال چشمی زخم هایی روی سطح قرنیه ایجاد می کند که می تواند منجر به کاهش دید شود. التهاب می تواند به عمق آسیب به قرنیه و چشم منجر شود. هیچ درمانی برای تبخال چشمی وجود ندارد، اما اغلب می توان آن را با استفاده از داروهای ضد ویروسی کنترل کرد.

• هرپس زوستر (زونا)

زونا همان ویروس آبله مرغان در افرادی است که قبلاً به این بیماری مبتلا بوده اند. پس از حمله آبله مرغان، این ویروس معمولاً در داخل اعصاب بدن غیر فعال می ماند. بعداً می تواند در این اعصاب حرکت کند و قسمت های خاصی از بدن مانند چشم را آلوده کند. هرپس زوستر می تواند باعث ایجاد تاول یا ضایعات روی قرنیه، تب و درد ناشی از رشته های عصبی آسیب دیده شود. ضایعات قرنیه معمولاً خود به خود بهبود می یابند، اما درمان ضد ویروسی ممکن است دوره بیماری را کوتاه کند. برخی از افراد پس از زونا دچار التهاب مزمن قرنیه می شوند که نیاز به استفاده طولانی مدت از قطره های چشمی یا کمتر معمول جراحی قرنیه دارند. زونا ممکن است در هر فردی که در معرض ویروس آبله مرغان قرار گرفته است رخ دهد، اما در افراد مسن (به ویژه افراد بالای 65 سال) و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، این خطر افزایش می یابد. در صورت مشاهده علائم زونا در نزدیکی یا داخل چشم فورا به چشم پزشک مراجعه کنید.

• دیستروفی قرنیه

بیش از 20 نوع دیستروفی قرنیه وجود دارد، بیماری هایی که باعث مشکلات ساختاری قرنیه می شوند. برخی از رایج ترین آنها عبارتند از:

• قوز قرنیه

قوز قرنیه یک بیماری پیشرونده است که در آن قرنیه نازک شده و شکل آن تغییر می کند. قوز قرنیه انحنای قرنیه را تغییر می دهد و انحراف خفیف یا شدید ایجاد می کند که به آن آستیگماتیسم نامنظم و معمولاً نزدیک بینی می گویند. قوز قرنیه همچنین ممکن است باعث تورم و زخم قرنیه و از دست دادن بینایی شود. علل قوز قرنیه عبارتند از:

ژنتیک (فردی می تواند تمایل به ابتلا به این بیماری را از والدین به ارث ببرد).

ضربه چشم (به عنوان مثال، از مالیدن چشم ها یا استفاده طولانی مدت از تماس های سخت).

بیماری های چشمی مانند رتینیت پیگمانتوزا، رتینوپاتی نارس؛ شرایط آلرژیک مانند تب یونجه، اگزما و کراتوکونژونکتیویت بهاری.

سایر بیماری ها مانند سندرم داون، استخوان سازی ناقص، بیماری آدیسون، آموروز مادرزادی لبر و سندرم اهلرز دانلوس.

در ابتدا، این وضعیت با عینک یا لنزهای تماسی نرم قابل اصلاح است. اما، با پیشرفت بیماری، ممکن است نیاز به استفاده از لنزهای تماسی قابل نفوذ گاز سفت و سخت داشته باشید. پیوند قرنیه نیز ممکن است لازم باشد. در طی این روش قرنیه آسیب دیده با قرنیه اهدایی جایگزین می شود. این عمل در حدود نه نفر از هر 10 نفر مبتلا به قوز قرنیه پیشرفته با موفقیت انجام می شود. حتی پس از پیوند، به احتمال زیاد به عینک یا لنز تماسی نیاز خواهید داشت تا واضح ببینید. پیوند متقابل قرنیه یک درمان جدید تر برای قوز قرنیه است که از نوع خاصی از اشعه ماوراء بنفش برای فعال کردن قطره های چشمی ریبوفلاوین روی قرنیه استفاده می کند. این امر می تواند قرنیه را تثبیت کند و پیشرفت بیماری را کند کند.

• دیستروفی نقشه-نقطه ای یا اثرانگشت

دیستروفی اثر انگشت یا نقشه نقطه ای یک بیماری قرنیه است که باعث چین های غیر طبیعی در خارجی ترین لایه قرنیه می شود. اثرات این تغییرات الگوهایی در قرنیه است که شبیه نقشه ها، نقاط و اثر انگشت های کوچک است. دیستروفی اثر انگشت نقشه-نقطه ای یا اثر انگشت معمولاً بزرگسالان بین 40 تا 70 سال یا کودکان را در نتیجه وراثت تحت تأثیر قرار می دهد. معمولاً بدون درد است و باعث کاهش بینایی نمی شود. با این حال، در برخی موارد، فرسایش اپیتلیال ممکن است رخ دهد. فرسایش اپیتلیال، ساییدگی های خودبخودی قرنیه است که رخ می دهد، اعصاب پوشاننده قرنیه را در معرض دید قرار می دهد و باعث درد شدید می شود. انحنای طبیعی قرنیه ممکن است تغییر کند و باعث آستیگماتیسم و نزدیک بینی شود. با تغییر قرنیه، دید ممکن است تار و همراه با موارد زیر باشد:

درد متوسط تا شدید
افزایش حساسیت به نور
پارگی بیش از حد
احساس اینکه چیزی در چشم شماست
اکثر بیماران مبتلا به این بیماری نیازی به درمان ندارند. اگر فرسایش رخ دهد، ممکن است با پماد های روان کننده موضعی، لنز های تماسی ویژه یا یک روش جراحی جزئی برای برداشتن بافت سطحی غیرطبیعی، درمان شوند.

• دیستروفی فوچ

دیستروفی فوچ، زوال تدریجی داخلی ترین لایه قرنیه یا اندوتلیوم قرنیه است. این لایه به عنوان یک پمپ سیال عمل می کند تا آب اضافی را از قرنیه خارج کند تا شفافیت قرنیه را حفظ کند. از آنجایی که این سلول ها در طول زمان ضعیف می شوند، قرنیه ممکن است متورم شود و باعث تاری دید شود. در مراحل پیشرفته این عارضه، ممکن است مه و تاول های کوچک روی سطح قرنیه ظاهر شود که باعث درد و سوزش می شود. دیستروفی فوچ یک بیماری با پیشرفت آهسته است و اولین علائم دیستروفی فوچ ممکن است در بیماران 30 و 40 ساله قابل مشاهده باشد. با این حال، این بیماری به طور معمول تا حدود 20 سال بعد بینایی را تحت تاثیر قرار نمی دهد. گفتنی است که عارضه دیستروفی فوچ در زنان شایع تر از مردان است. برخی از بیماران مبتلا به دیستروفی فوچ در صبح دچار تاری دید می شوند که به تدریج در طول روز برطرف می شود. با بدتر شدن بیماری،

تورم ثابت ‌تر می‌شود و بینایی ممکن است همیشه تار باشد. روش های درمان دیستروفی فوچ شامل:
مشاهده برای مراحل اولیه بیماری
پماد و قطره چشم برای بیماران با علامت خفیف
جراحی پیوند قرنیه در زمانی که بینایی به طور قابل توجهی مختل شده یا درد مزمن وجود دارد. این نوع پیوند قرنیه فقط به پیوند پوشش داخلی قرنیه برای بازیابی بینایی نیاز دارد. در مقایسه با پیوند قرنیه با ضخامت کامل، بینایی بسیار سریع‌تر بازیابی می‌شود.

• دیستروفی شبکه

دیستروفی شبکه با وجود فیبرهای پروتئینی غیر طبیعی در سراسر استروما مشخص می شود. اگرچه این وضعیت در هر سنی ممکن است رخ دهد، تغییرات اولیه در دوران کودکی قابل مشاهده است. دیستروفی شبکه نام خود را از خطوط همپوشانی واضح پروتئین ها در استروما گرفته است. این مشکل می تواند قرنیه را کدر کرده و بینایی را کاهش دهد. در برخی افراد، این پروتئین ها ممکن است باعث فرسایش اپیتلیال شوند. روش های درمان دیستروفی شبکه شامل:

قطره و پماد چشم برای تحریک علامتی.
پیوند قرنیه برای از دست دادن شدید بینایی یا درد مزمن.
اگرچه نتایج اولیه پیوند قرنیه معمولاً بسیار خوب است، دیستروفی شبکه ممکن است در بیماران پیوندی که نیاز به درمان طولانی مدت دارند دوباره ظاهر شود.

انواع معاینات تشخیص مشکلات قرنیه کدامند؟

چشم پزشکان می توانند شفافیت قرنیه را ارزیابی کنند (کدر بودن استروما و اپیتلیوم نشان دهنده زخم یا نفوذ اپیتلیوم است)، درخشندگی سطح آن (فقدان درخشندگی نشان دهنده نقص اپیتلیال است) و دیگر آسیب های سطحی احتمالی قرنیه را بررسی کنند. چشم پزشک از ابزارهایی برای ارزیابی مورفولوژی و عملکرد قرنیه با جزئیات بیشتر استفاده می کند. در ادامه روش های تشخیص و بررسی شرایط قرنیه به تفکیک عبارتند از:

• معاینه لامپ شکاف

لامپ شکاف ابزار اصلی مورد استفاده در ارزیابی قرنیه است. چشم پزشک بین هشت تا چهل قدرت بزرگنمایی را برای بررسی تمام سطوح قرنیه با پرتو باریکی از نور همسو انتخاب می کند.

• معاینه رنگ قرنیه

نقایص سطح قرنیه را می توان با محلول فلورسین یا رز بنگال مشاهده کرد (در هر صورت، یک قطره از محلول 1٪ تزریق کنید). از آنجایی که این رنگ ‌ها معمولاً توسط اپیتلیوم جذب نمی‌ شوند، ممکن است برای تجسم از دست دادن اپیتلیوم در یک منطقه وسیع (مانند فرسایش قرنیه) و نقایص بسیار ظریف (مانند کراتیت نقطه‌ای سطحی) استفاده شوند. روشنایی با فیلتر آبی کبالت باعث افزایش اثر فلورسنت می شود. این روش های رنگ آمیزی می توانند نقایص اپیتلیال قرنیه (فرسایش قرنیه) را حتی بدون استفاده از لامپ شکافی که در معاینه نوزادان مفید است، آشکار کنند.

• توپوگرافی قرنیه

کراتوسکوپ امکان ارزیابی کامل یکنواختی سطح قرنیه را فراهم می کند. این ابزار شامل یک دیسک گرد است که با حلقه های سیاه و سفید متحدالمرکز در اطراف یک دیافراگم مرکزی مشخص شده است. ممتحن دیسک را در دست خود می گیرد و از طریق دیافراگم نگاه می کند. تصاویر آینه ای از حلقه ها در قرنیه بیمار نشان دهنده وجود آستیگماتیسم است (در این صورت آن ها به نظر منحرف می شوند). با این حال، این روش ارزیابی غیر دقیق، فاقد دقت مورد نیاز برای کاربرد های مدرن مانند جراحی انکساری است. بنابراین، سطح قرنیه در حال حاضر به طور معمول با توپوگرافی کامپیوتری قرنیه (ویدئوکراتوسکوپی) ارزیابی می شود.

سندرم چشم خشک (DES) یا کراتوکونژونکتیویت سیکا (KCS) یک اختلال شایع لایه اشکی است که در اثر کاهش تولید اشک یا افزایش تبخیر

در این معاینه، خطوط قرنیه به روش کراتوسکوپ توسط کامپیوتر اندازه گیری می شود. سپس مقادیر انکسار نواحی خاص قرنیه در یک نقشه دیوپتری با کد رنگی نشان داده می شود. به عنوان مثال، قرمز روشن، نشان دهنده یک انحنای تند با قدرت انکسار بالا است. این تکنیک یک نقشه خطی از توزیع مقادیر انکساری در کل قرنیه ارائه می دهد.

• تعیین حساسیت قرنیه

چشم پزشکان ممکن است یک معاینه اولیه ساده از حساسیت قرنیه را با یک سواب پنبه ای گشاد شده انجام دهند. این معاینه همچنین به چشم پزشک کمک می کند تا تشخیص را در صورت وجود عفونت ویروسی مشکوک قرنیه یا نوروپاتی سه قلو یا صورت تأیید کند. زیرا این اختلالات با کاهش حساسیت قرنیه همراه است. چشم پزشکان ممکن است از یک استزیومتر خودکار دراگر برای آزمایش دقیق حساسیت قرنیه و معاینات بعدی استفاده کنند. این ابزار می تواند به طور تدریجی محرک حساسیت را افزایش دهد. این امر تعیین اینکه آیا و با چه سرعتی حساسیت قرنیه پس از پیوند قرنیه افزایش می‌یابد، امکان‌پذیر است.

• اندازه گیری تراکم اپیتلیوم قرنیه

تراکم کافی سلول های اندوتلیال (لایه های درون رگی) برای شفافیت قرنیه بسیار مهم است. تخمین ناخالص تراکم سلول های اندوتلیال برای ناحیه محدود قرنیه با استفاده از یک لامپ شکاف و نور غیر مستقیم امکان پذیر است. هم محور دید و هم محور روشنایی از محور بصری خارج می شوند. کمی سازی دقیق و ارزیابی مورفولوژیک سلول های اندوتلیال در مناطق بزرگ تنها با استفاده از میکروسکوپی اسپکولار امکان پذیر است، تکنیکی که مخصوصا برای این منظور طراحی شده است هنگامی که تعداد سلول ها در معاینه لامپ شکاف بسیار کم به نظر می رسد و بیمار کاندید عمل جراحی آب مروارید است، تجزیه و تحلیل دقیق ضروری است. اگر تجزیه و تحلیل دقیق تأیید کند که تعداد سلول ها بسیار کم است (زیر 300 تا 400 سلول در میلی متر مربع)، جراحی آب مروارید با پیوند قرنیه ترکیب می شود.

• اندازه گیری قطر قرنیه

یک قرنیه بزرگ یا کوچک غیرطبیعی (مگالوکورنیا یا میکروقرنیا) با بررسی ساده بصری آشکار خواهد شد. یک ناهنجاری مشکوک به اندازه را می توان به راحتی با اندازه گیری قرنیه تأیید کرد. قطر قرنیه ممکن است با دقت بیشتری با کولیس تعیین شود. برای این کار از کراتومتر که یک نوع لوله با عدسی متراکم با درجه بندی میلی متری در یک انتها است، استفاده می شود. معاینه کننده این انتها را روی چشم بیمار قرار می دهد و از انتهای دیگر نگاه می کند. مگالوکورنیا در یک نوزاد همیشه به بررسی های تشخیصی بیشتری نیاز دارد تا مشخص شود آیا بوفتالموس (گاو چشمی) وجود دارد یا خیر. ریز قرنیه ممکن است نشانه ای از نقص های مادرزادی در سایر بافت های چشمی باشد که می تواند منجر به اختلال در عملکرد یا میکروفتالموس شود.

• پاکیمتری قرنیه

اندازه گیری دقیق ضخامت قرنیه در جراحی انکساری بسیار مهم است. بهبود انکسار اغلب مستلزم ایجاد برش هایی در 90 درصد ضخامت قرنیه است و در عین حال از نفوذ کامل قرنیه به طور دقیق اجتناب می شود. دو روش پاکیمتری برای اندازه گیری ضخامت قرنیه عبارتند از:

• پاکیمتری نوری

پاکیمتری نوری با لامپ شکافی و ضمیمه اندازه گیری ممکن است بر روی بیمار نشسته انجام شود.

• پاکیمتری اولتراسونیک

این مزیت دقت بیشتری دارد و همچنین می ‌تواند در حالت خوابیده به پشت بیمار انجام شود.

• میکروسکوپ کانفوکال قرنیه

میکروسکوپ کانفوکال قرنیه یک تکنیک معاینه جدید است که اسکن قرنیه را در یک منطقه وسیع از لایه بیرونی تا لایه داخلی ممکن می‌ سازد. از این نظر با معاینه لامپ شکافی که معمولاً یک معاینه کانونی در امتداد یک محور نور عمود بر چشم است، متفاوت است. میکروسکوپ کانفوکال قرنیه ساختارهای سلولی را با حداکثر بزرگنمایی که نمی توان با یک لامپ شکافی با جزئیات مشاهده کرد، تجسم می کند. اگرچه هنوز به طور معمول در عمل بالینی استفاده نشده است، به نظر می رسد میکروسکوپ کانفوکال قرنیه یک روش معاینه امیدوارکننده برای آینده باشد.

جمع بندی نهایی

خطر ابتلا به بیماری عفونی قرنیه ناشی از باکتری‌ها و ویروس‌ها را می‌توان با محافظت از چشم در برابر آسیب و محدود کردن تماس فیزیکی با افرادی که به اشکال واگیر ورم ملتحمه مبتلا هستند کاهش داد. از به اشتراک گذاشتن آرایش چشم، محلول تماسی، محفظه لنز و قطره چشم با افراد آلوده خودداری کنید. پس از تماس با فرد آلوده دست های خود را حداقل به مدت 15 ثانیه با آب گرم و صابون کاملاً بشویید. نکته آخر اینکه در صورت بروز هر گونه ناهنجاری در چشمان خود بدون هیچ گونه فوت وقت و بدون مصرف بدون نسخه هیچ نوع دارو، کرم و قطره چشمی به چشم پزشک مراجعه کنید.

چشم پزشکی نیکان یکی از بهترین مراکز چشم پزشکی در تهران با تجهیزات مدرن آماده ارائه خدمات معاینه چشم (چکاپ کامل چشم) برای تمامی گروه های سنی می باشد. برای دریافت خدمات ما کافیست با ما تماس بگیرید.