بررسی شبکیه و عروق خونی

بررسی شبکیه و عروق خونی

ظرافت های به کار رفته در شبکیه و سایر عروق خونی چشم به حدی است که چشم پزشکی نوین روش های جداگانه ای را برای شناسایی هر گونه ناهنجاری در این نواحی ابداع کرده است. در حال حاضر 4 نوع تست بیشترین کاربرد ممکن را داشته و جهان چشم پزشکی در درجه اول با توجه به شرایط بیمار انجام هر یک از این چهار تست را پیشنهاد می ‌کند. در ادامه با ما همراه باشید تا از صفر تا صد با مهم ترین روش های شناسایی ناهنجاری ها در شبکیه و عروق خونی چشم که عبارتند از آنژیوگرافی فلورسین، الکترورتینوگرافی، توموگرافی انسجام نوری و الکترواکولوگرافی آشنا گردید.

آنژیوگرافی فلورسین چیست؟

آنژیوگرافی فلورسین یک روش پزشکی است که در آن یک رنگ فلورسنت به جریان خون تزریق می شود. این رنگ رگ های خونی پشت چشم را برجسته می کند تا بتوان از آنها عکس گرفت. این آزمایش اغلب برای تشخیص اختلالات چشمی استفاده می شود. چشم پزشک شما ممکن است آن را برای تایید تشخیص، تعیین درمان مناسب یا نظارت بر وضعیت عروق پشت چشم شما تجویز کند.

چه بیماری هایی با آنژیوگرافی فلورسین تشخیص داده می شود؟

چشم پزشک شما ممکن است یک آنژیوگرافی فلورسین را برای تعیین اینکه آیا رگ های خونی در پشت چشم شما جریان خون کافی دارند، توصیه کند. همچنین می تواند برای کمک به پزشک در تشخیص اختلالات چشمی مانند دژنراسیون ماکولا (تباهی لکه زرد) یا رتینوپاتی (شبکیه رنجوری) دیابتی استفاده شود. در ادامه جزئیات هر یک از اختلالات نام برده به تفکیک عبارتند از:

• دژنراسیون ماکولا

دژنراسیون ماکولا در لکه زرد اتفاق می افتد، بخشی از چشم است که به شما امکان می دهد بر روی جزئیات دقیق، تمرکز کنید. گاهی اوقات، این اختلال به آرامی بدتر می شود و ممکن است اصلاً متوجه هیچ تغییری نشوید. در برخی افراد، بینایی به سرعت بدتر می شود و ممکن است کوری در هر دو چشم رخ دهد. از آنجایی که این بیماری دید متمرکز و مرکزی شما را از بین می ‌برد، برای موقعیت های زیر عارضه هایی را به دنبال دارد:

دیدن اشیا به وضوح
رانندگی
خواندن
تماشای تلویزیون

• رتینوپاتی دیابتی

رتینوپاتی دیابتی در اثر ابتلا به دیابت طولانی مدت ایجاد می شود و منجر به آسیب دائمی به رگ های خونی پشت چشم یا شبکیه می شود. شبکیه تصاویر و نوری را که وارد چشم می شود به سیگنال هایی تبدیل می کند که سپس از طریق عصب بینایی به مغز منتقل می شود. دو نوع از این اختلال وجود دارد:

• رتینوپاتی دیابتی غیر پرولیفراتیو که در مراحل اولیه بیماری رخ می دهد

• رتینوپاتی دیابتی پرولیفراتیو که دیرتر ایجاد می شود و شدیدتر می شود

چشم پزشک شما همچنین ممکن است برای تعیین اینکه آیا درمان این اختلالات چشمی موثر هستند یا خیر، آنژیوگرافی فلورسین را تجویز کند.

نحوه آمادگی برای تست آنژیوگرافی فلورسین چگونه است؟

باید ترتیبی دهید که شخصی شما را به مطب و خانه برساند، زیرا مردمک چشم شما تا 12 ساعت پس از آزمایش گشاد می شود. حتماً قبل از انجام آزمایش در مورد هر گونه نسخه، داروهای بدون نسخه و مکمل های گیاهی که مصرف می کنید به پزشک خود اطلاع دهید. همچنین اگر به ید حساسیت دارید، باید به پزشک خود اطلاع دهید. اگر از لنزهای تماسی استفاده می کنید، باید آنها را قبل از آزمایش خارج کنید.

بررسی شبکیه و عروق خونی

نحوه انجام تست آنژیوگرافی فلورسین چگونه است؟

پزشک آزمایش را با قرار دادن قطره های چشمی اتساع استاندارد در چشمان شما انجام می دهد. این قطره ها باعث گشاد شدن مردمک چشم شما می شود. سپس از شما می خواهد که چانه و پیشانی خود را روی تکیه گاه های دوربین قرار دهید تا موقعیت سر در طول آزمایش ثابت بماند. سپس پزشک از دوربین برای گرفتن عکس های زیادی از چشم داخلی شما استفاده می کند. هنگامی که پزشک شما اولین دسته از تصاویر را کامل کرد، تزریق کوچکی در رگ بازوی شما انجام می‌ دهد. این تزریق حاوی رنگی به نام فلورسین است. سپس پزشک به گرفتن عکس ادامه می دهد، زیرا فلورسین از طریق رگ های خونی به داخل شبکیه شما حرکت می کند.

چه ریسک ها و خطراتی متوجه متقاضی تست آنژیوگرافی فلورسین است؟

شایع ترین واکنش، حالت تهوع و استفراغ است. همچنین ممکن است خشکی دهان یا افزایش ترشح بزاق، افزایش ضربان قلب و عطسه را تجربه کنید. در موارد نادر، ممکن است یک واکنش آلرژیک جدی داشته باشید که می تواند شامل موارد زیر باشد:

تورم حنجره
مشکل در تنفس
غش کردن
ایست قلبی

اگر باردار هستید یا فکر می کنید ممکن است باردار باشید، باید از انجام آنژیوگرافی فلورسین خودداری کنید. اما هنوز خطرات برای جنین متولد نشده شناخته نشده است.

نتایج تست آنژیوگرافی فلورسین به چند دسته تقسیم می شود؟

نتایج تست فوق به دو دسته بندی تقسیم می ‌شود که هر کدام به تفکیک عبارتند از:

• نتایج عادی

اگر چشم شما سالم باشد، رگ های خونی شکل و اندازه طبیعی خواهند داشت. هیچ انسداد یا نشتی در رگ ها وجود نخواهد داشت.

• نتایج غیر عادی

نتایج غیرطبیعی نشان از نشت یا انسداد رگ های خونی را نشان می دهد. این مشکل ممکن است به دلیل:

مشکل گردش خون
سرطان
رتینوپاتی دیابتی
دژنراسیون ماکولا
فشار خون بالا
تومور
مویرگ های بزرگ شده در شبکیه چشم
تورم دیسک بینایی

چه اقداماتی بعد از تست آنژیوگرافی فلورسین باید انجام گیرد؟

مردمک چشم شما می تواند تا 12 ساعت پس از انجام آزمایش گشاد شده باقی بماند. رنگ فلورسین ممکن است باعث شود ادرار شما برای چند روز تیره‌ تر و نارنجی ‌تر شود. پزشک شما ممکن است مجبور شود آزمایش ‌های آزمایشگاهی و معاینات فیزیکی بیشتری را قبل از اینکه بتواند به شما نظر نهایی خود را اعلام کند، تجویز کند.

تست الکترورتینوگرافی چیست؟

حال با عبور از تعریف تست آنژیوگرافی فلورسین و بعد به بررسی آزمایش دیگری می رسد که معمولاً توسط چشم پزشکان برای تشخیص بیماری های شبکیه و عروق خونی چشم انجام می شود. الکترورتینوگرافی آزمایشی برای اندازه گیری پاسخ الکتریکی سلول های حساس به نور چشم به نام میله و مخروط است. این سلول ها بخشی از شبکیه (قسمت پشت چشم) هستند. گفتنی است که برای تعریف این تست از نام های مخفف و جایگزینی همچون ERG و تست الکتروفیزیولوژیک استفاده می شود.

بررسی شبکیه و عروق خونی

نحوه انجام تست الکترورتینوگرافی چگونه است؟

در حالی که در حالت نشسته هستید، پزشک قطره های بی حس کننده را در چشمان شما می ریزد، بنابراین در طول آزمایش هیچ ناراحتی نخواهید داشت. چشمان شما با دستگاه کوچکی به نام اسپکولوم باز نگه داشته می شوند. یک حسگر الکتریکی (الکترود) روی هر چشم قرار می گیرد. الکترود میزان فعالیت الکتریکی شبکیه را در پاسخ به نور تابیده شذه به چشم اندازه گیری می کند. یک چراغ چشمک می زند و پاسخ الکتریکی از الکترود به یک صفحه تلویزیون مانند منتقل می شود، جایی که می توان آن را مشاهده و ضبط کرد. الگوی پاسخ عادی دارای امواجی به نام A و B است. آزمایش گیرنده، خوانش ‌ها را در نور معمولی اتاق و سپس دوباره در تاریکی، پس از گذشت 20 دقیقه برای تنظیم چشم‌های شما، می‌گیرد.

چگونه برای تست الکترورتینوگرافی آماده شویم؟

هیچگونه آمادگی خاصی برای انجام تست فوق وجود ندارد اما در صورتی که از قبل هماهنگی لازم برای حضور در مطب چشم پزشک برای انجام تست الکتروتینوگرافی صورت گرفته است باید به موقع برای انجام آزمایش فوق، در مطب چشم پزشک حاضر شد.

هدف از انجام تست الکترورتینوگرافی چیست ؟

این آزمایش برای تشخیص اختلالات شبکیه چشم انجام می شود. همچنین برای تعیین اینکه آیا جراحی شبکیه توصیه می شود مفید است و معمولاً دو دسته نتایج را نمایش می دهد.

• نتایج عادی

نتایج تست نرمال یک الگوی A و B نرمال را در پاسخ به هر فلش نشان می دهد.

• نتایج غیرعادی

شرایط زیر ممکن است باعث نتایج غیر طبیعی شود:
تصلب شرایین با آسیب به شبکیه
شب کوری مادرزادی
رتینوشیزیس مادرزادی (شکاف لایه های شبکیه)
آرتریت سلول غول پیکر
موکوپلی ساکاریدوز
جداشدگی شبکیه
دیستروفی میله مخروطی (رتینیت پیگمانتوزا)
ضربه
کمبود ویتامین A

عمده خطرات و ریسک های الکترورتینوگرافی تست چیست؟

قرنیه ممکن است یک خراش موقت روی سطح از الکترود ایجاد کند. در غیر این صورت، هیچ خطری با این روش وجود ندارد.

چه اقداماتی پس از تست الکترورتینوگرافی باید انجام گیرد؟

تا یک ساعت پس از آزمایش نباید چشمان خود را مالش دهید، زیرا ممکن است به قرنیه آسیب برساند. همچنین چشم پزشک شما در مورد نتایج آزمایش و معنای آن ها با شما صحبت خواهد کرد.

تست توموگرافی انسجام نوری چیست؟

در کنار تست های یاد شده روش توموگرافی انسجام نوری نیز برای تشخیص و شناسایی مشکلات مربوط به شبکیه و عروق خونی چشم انجام می ‌شود. توموگرافی انسجام نوری یا به اختصار OCT، گاهی اوقات به عنوان معاینه چشم “سه بعدی” یا “دیجیتال” نامیده می شود. دلیل نام گذاری این است که OCT شامل گرفتن تصاویر دیجیتالی سه بعدی از چشم شما است. به طور خاص، OCT یک تصویر مقطعی از شبکیه شما، قسمت حساس به نور چشم شما، می گیرد.

OCT چگونه انجام می شود؟

OCT مشابه سونوگرافی عمل می کند. این تصویر در زمان واقعی از ساختارهای داخلی چشم شما مانند سونوگرافی ارائه می دهد، اما OCT از امواج نور به جای امواج صوتی استفاده می کند. این امواج نور شبکیه چشم شما را روشن و اسکن می کند و به اپتومتریست شما دید دقیقی می دهد. آنقدر دقیق که اپتومتریست شما می تواند شبکیه چشم شما را با وضوح نزدیک به سلول ارزیابی کند.

OTC (1)

در طول تست OCT چه اتفاقاتی می‌ افتد؟

از ابتدا تا انتها، تست OCT حدود 10 دقیقه طول می کشد و به عنوان یک معاینه غیر تهاجمی و بدون درد شناخته می شود. شما به سادگی چانه خود را در یک تکیه گاه چانه قرار دهید و هنگامی که به یک هدف نگاه می کنید (اغلب یک نقطه چشمک زن یا یک تصویر کوچک) چشمان خود را باز نگه دارید. سپس دستگاه OCT چشم شما را اسکن می کند.

میزان اتساع مردمک چشم در طول تست OCT به چه اندازه است؟

بسته به سطح خطر یا سابقه بیماری چشم، اپتومتریست شما ممکن است توصیه کند که چشمان شما در طول معاینه OCT گشاد شوند. گشاد کردن چشم ها یک روش ساده است و به اپتومتریست شما دید بزرگتری از شبکیه شما می دهد.اپتومتریست قطره هایی را در چشمان شما می ریزد که باعث گشاد شدن مردمک چشم شما می شود. اکثر بیماران اتساع را بدون درد می دانند، اگرچه مقداری حساسیت به نور قابل انتظار است. شما همچنان می توانید بعد از تست به خانه برگردید، اما مطمئن شوید که یک عینک آفتابی برای کمک به حساسیت به نور به همراه داشته باشید.

مزایای تست OCT کدامند؟

مزیت های تست فوق باعث می شود تا در وضعیتی امن و با سرعتی قابل قبول ناهنجاری های شبکیه و عروق خونی چشم تشخیص داده شوند. در ادامه مزایای تست مورد بحث عبارتند از:

• غیر تهاجمی بودن

تست OCT به اپتومتریست شما اجازه داشتن نگاهی عمیق به چشمان شما می دهد. این فرآیند، سریع و بدون درد است.

• تشخیص زودهنگام بیماری

OCT ابزاری عالی در تشخیص بیماری های چشمی است. در برخی موارد، OCT می تواند به اپتومتریست شما کمک کند تا بیماری چشم را زودتر تشخیص دهد، که امکان درمان موثرتر را فراهم می کند. از آنجایی که تصاویر OCT به اپتومتریست شما دید دقیقی از شبکیه شما می دهد، می توانند نشانه های کوچکی از بیماری چشم را تشخیص دهند. علاوه بر تشخیص زودهنگام بیماری، OCT همچنین می تواند به موارد زیر کمک کند:

نظارت بر پیشرفت بیماری چشم
تشخیص بیماری چشم در کودکان، که در غیر این صورت می تواند دشوار باشد
تشخیص بیماری های دیگر مانند فشار خون بالا، ام اس و بیماری های عروقی
چه زمانی باید نسبت به انجام تست OCT اقدام کرد؟
در صورت افزایش خطر ابتلا به بیماری چشم، اپتومتریست شما احتمالاً معاینه OCT را توصیه می کند. اگر بالای 50 سال سن دارید یا وجود موارد زیر را احساس می کنید، احتمالاً در معرض خطر بیشتر قرار دارید:

• سابقه شخصی برخی از بیماری های چشمی
• سابقه خانوادگی بیماری چشم
• دیابت
• فشار خون بالا

حتی اگر خطر بیماری چشمی شما زیاد نباشد، معاینات OCT همچنان یک راه عالی برای کمک به محافظت از سلامت چشم شما هستند. با انجام منظم معاینات OCT، سابقه ای ایجاد می شود که اپتومتریست شما می تواند به آن ارجاع دهد. با استفاده از این خط پایه، اپتومتریست شما می تواند کوچکترین تغییرات چشمان شما را در طول زمان تشخیص دهد.
تست OCT به تشخیص چه بیماری هایی می تواند کمک کند؟
بیماری هایی که می توان با کمک تست فوق نسبت به تشخیص آنها اقدام کرد عبارتند از:

• دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن

دژنراسیون ماکولا وابسته به سن (AMD) یکی از بیماری ‌هایی است که OCT می ‌تواند اغلب زودتر از روش‌های دیگر به تشخیص آن کمک کند. AMD بر ماکولا که بخش مرکزی شبکیه است، تأثیر می گذارد. تست OCT تصاویر دقیقی از شبکیه و ماکولا ارائه می دهد که بی نظمی های ناشی از AMD را نشان می دهد. با تصویربرداری OCT، اپتومتریست شما می‌تواند علائم AMD مانند drusen (توده‌های کوچک پروتئین) ناشی از خشکی AMD و عروق خونی غیرطبیعی و خونریزی ناشی از AMD مرطوب را تشخیص دهد.

• گلوکوم

علاوه بر تولید تصاویر دقیق از شبکیه، OCT همچنین می‌ تواند عصب بینایی را که بخشی از چشم است که تحت تأثیر گلوکوم قرار گرفته است، نشان دهد. OCT می تواند با نشان دادن آسیب و تغییرات در عصب بینایی به تشخیص گلوکوم کمک کند. به طور خاص، OCT می تواند به تشخیص اشکال آب سیاه که باعث افزایش فشار داخل چشمی نمی شوند و بنابراین با آزمایش های استاندارد گلوکوم قابل تشخیص نیستند کمک کند.

• رتینوپاتی دیابتی

رتینوپاتی دیابتی باعث آسیب به شبکیه به ویژه رگ های خونی می شود. تصویربرداری OCT این رگ های خونی آسیب دیده یا غیر طبیعی را نشان می دهد و امکان تشخیص را فراهم می کند.

• سایر بیماری های شبکیه و عروق خونی چشم

از آنجایی که OCT چنین تصاویر دقیقی از شبکیه و ماکولا ارائه می دهد، می تواند به تشخیص انواع بیماری های دیگر کمک کند، از جمله:
پارگی شبکیه
جداشدگی شبکیه
رتینوپاتی سروزی مرکزی
کیست های شبکیه/ماکولا
سوراخ ماکولا
جمع کننده ماکولا
ادم ماکولا
سایر شرایطی که نحوه عبور نور از چشم را تغییر می دهند (مانند آب مروارید و خونریزی زجاجیه).

الکترواکولوگرام چیست؟

الکترواکولوگرافی (EOG) تکنیکی برای اندازه گیری پتانسیل قرنیه-شبکیه بین جلو و پشت چشم انسان است. سایر نواحی مسیر بینایی را می توان با آزمایش های الکتریکی خاص بررسی کرد. الکترواکولوگرام (EOG) ناهنجاری های خارجی ترین لایه شبکیه، اپیتلیوم رنگدانه شبکیه را بررسی می کند و امکان تشخیص زودهنگام برخی از بیماری های ماکولا ارثی مانند بیماری Best را فراهم می کند. EOG برای ارزیابی عملکرد اپیتلیوم رنگدانه استفاده می شود. در طول سازگاری با تاریکی، پتانسیل استراحت اندکی کاهش می‌یابد و پس از چند دقیقه به حداقل می‌رسد. هنگامی که نور روشن می شود، افزایش قابل توجهی در پتانسیل استراحت رخ می دهد (“اوج نور”)، که پس از چند دقیقه زمانی که شبکیه چشم با نور سازگار می شود، کاهش می یابد. در عمل، تست فوق مانند اندازه گیری شبیه به ضبط حرکات چشم است. از بیمار خواسته می شود تا موقعیت چشم خود را به طور مکرر بین دو نقطه تغییر دهد (نگاه متناوب از مرکز به چپ و از مرکز به راست). از آنجایی که این موقعیت ها ثابت هستند، تغییر در پتانسیل ثبت شده از تغییر در پتانسیل استراحت نشات می گیرد.

جمع بندی نهایی

OCT اطلاعات زیادی در مورد سلامت چشم شما در اختیار اپتومتریست شما قرار می دهد. چه در معرض خطر بیماری های چشمی باشید و چه صرفاً معاینه چشمی معمولی داشته باشید، تصاویر OCT ابزار ارزشمندی هستند که بینش ارزشمندی را ارائه می دهند. علاوه بر این تست، انجام سایر تست ها همچون آنژیوگرافی، الکتروتینوگرام، الکترواکولوگرام نیز می‌ تواند دید دقیقی به چشم پزشکان جهت بررسی شبکه و عروق خونی چشم بدهد تا بتوانند هرگونه ناهنجاری را چه ارثی و غیر ارثی تشخیص دهند. اما به هرحال به بیماران و متقاضیان انجام هر یک از تست های نام برده توصیه اکید می شود که مشورت لازم را به صورت کامل از پزشک خود دریافت کرده و در عمل به دستورات و توصیه های تجویز شده توسط پزشک هیچگونه کوتاهی به خرج ندهند.